Štěpán Vojtěch s Michalem Ernstem se o víkendu postarali o rallyovou senzaci, když se svým Peugeotem 206 WRC stanuli na stupních vítězů slavné Rally Bohemia.
Posádka Štěpán Vojtěch – Michal Ernst patřila před lety v Mistrovství České republiky v rallye k absolutní špičce. Liberecký soutěžní jezdec Štěpán Vojtěch, pocházející ze slavné závodnické rodiny byl známý svým dravým jezdeckým stylem a jeho souboje s domácí špičkou ve zlaté éře rallysportu s vozy WRC patří k nezapome-nutelným zážitkům. S koncem automobilů WRC v domácím šampionátu své starty v ČR ale postupně utlumoval, odstartoval na několika soutěžích Mistrovství světa v rallye produkčních automobilů a objevoval se epizodně na domácí Rally Bohemia. Michal Ernst řemeslo neopustil a na sedadle spolujezdce se v mezičase vystřídal vedle mnoha špičkových soutěžních jezdců včetně té nejvyšší kategorie v Mistrovství světa WRC.
Štěpán Vojtěch se v současné době věnuje vedení rodinné firmy Federal Cars, která je i významným koncesionářem značky Peugeot. Závodnické geny ale nelze potlačit a dvojici Štěpán Vojtěch – Michal Ernst jsme mohli už dvakrát vidět na světoznámém setkání legendárních soutěžních jezdců Rallyelegend v San Marinu. Právě zde se zrodila myšlenka, která vedla k účasti na letošní Rally Bohemia s vozem Peugeot 206 WRC.
„Rallylegend nás nadchlo, když jsme se tady byli před lety podívat a domluvili jsme se, že tady musíme odstartovat. To se zdařilo a na loňský rok jsme měli domluvený start s Citroënem Xsara WRC, ale pronajímatel nás na poslední chvíli trochu vypekl a my jsme sehnali k pronájmu náhradní Peugeot 206 WRC. Začal jsem uvažovat, že bych auto koupil a vše se sešlo shodou náhod v okamžiku, kdy jsme se dozvěděli, že budou moci vozy WRC znovu startovat i v České republice. Auto jsme tedy loni po San Marinu koupili, přivezli do České republiky a kluci na něm začali pomalu dělat. Nebyla to žádná celková rekonstrukce, jen drobné opravy a dlouho nás zdrželo to, že jsme neměli spojku, na níž jsme tři měsíce čekali. V dost šibeničním termínu před blížící se Rally Bohemia jsme začali na autě intenzivně pracovat a byl jsem nadšený z toho, jak se do toho kluci mechanici s vervou a odhodláním pustili. Dva dny před startem Rally Bohemia nám při testu odešla převodovka a úhlový převod a už to vypadalo, že neodstartujeme. Mechanici se na to ale vrhli, převodovka šla z auta do auta a nakonec se podařilo vše před startem Bohemky stihnout,“ vysvětluje přípravy před soutěží Štěpán Vojtěch.
Posádka Štěpán Vojtěch – Michal Ernst odstartovala s Peugeotem 206 WRC do Rally Bohemia s cílem se pěkně svézt, pobavit se, zavzpomínat na staré časy a oslavit 25 let od založení firmy Federal Cars.
„Vůbec jsme si nedělali žádné medailové ambice. V duchu jsme si říkali, že bychom mohli být někde do desátého místa, ale vůbec nám o to při tomto ojedinělém startu nešlo. Vše ale fungovalo a my jsme se přes volnější začátek posunovali pořadím. Na auto jsem si zvykal a zrychlovali jsme stále se slušnou rezervou. Ve druhé etapě se začaly trochu rýsovat výsledky a my jsme si řekli, že chceme za sebou udržet Lappiho, a tak jsme do toho trochu více šli. Třetí místo je naprosto nad plán a máme z toho velkou radost. Na cílové rampě jsme se sešli ve stejné sestavě s Honzou Kopeckým a Vaškem Pechem, jako před lety, a to je paráda,“ říká Štěpán Vojtěch a hned dodává: „V České republice se jedná o ojedinělý start. v tuto chvíli moc neuvažujeme o tom, že bychom zase startovali pravidelně. Vybrali jsme si domácí Bohemku, která je od Liberce blízko, má nejlepší tratě a perfektní organizaci. I letos vše klapalo na jedničku a užili jsme si skvělou atmosféru na startu v cíli i v servisu, kam za námi přišlo velké množství lidí, jako by to snad ani nebylo skoro deset let, kdy jsme na Bohemce naposledy s WRC startovali.“
I pro spolujezdce Michala Ernsta se jednalo o návrat na české tratě ve velkém stylu. „Vedle Štěpána si vždycky rád sednu a vím, že se dobře svezu. Byl jsem si jistý, že pokud nám vydrží technika, tak bychom jezdecky mohli na tom být dobře a být někde za těmi nejrychlejšími s vozy R5 a S2000. Nakonec se to ale ještě trochu promíchalo a my jsme jeli s nimi. V nedělní etapě jsme o malý kousek porazili i Vaška Pecha a to je po takové závodnické pauze příjemné zjištění. Bylo to vše samozřejmě dáno i tím, že jedeme bez jakéhokoliv tlaku, i když s helmou na hlavě je ten svět samozřejmě jiný a všichni závodí, co to jde. Byl jsem nadšený z atmosféry na Rally Bohemia a z lidí, kteří byli kolem nás. Bylo to jak za starých časů ty srandičky s Vaškem Pechem. I přesto, že je to soupeř, tak se choval fantasticky a Štěpánovi radil s pneumatikami Pirelli, které jsme jely poprvé. Byla to prostě skvělá Bohemka, jak náš závod, tak pořadatelsky. Tahle soutěž patří na samotný vrchol a většina pořadatelů by se tady mohla ledacos přiučit. Nevěřím tomu, že by jinde zvládli takové množství aut. Třeba elektronické přihlášky, kam se dá naskenovaný doklad doma připojit a pak už nemusíte nic řešit na přejímce. To je špička. Celkově se k nám všichni chovali pěkně a vyšli nám vstříc. Rádi se sem vrátíme, pokud všechno klapne,“ komentuje průběh Rally Bohemia Michal Ernst.
Třetí místo při 42. Rally Bohemia je pro posádku Štěpán Vojtěch – Michal Ernst s vozem Peugeot 206 WRC výsledek, který předčil očekávání. Peugeot ČR k tomuto úspěchu gratuluje.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.