Po úspěšném vystoupení v Českém Krumlově na posádku Václav Dunovský – Petr Glossl čekalo hektické období v podobě shánění financí na další start ve velkém mistrovství. Jako odlehčení ale také účast na show Legendy v Praze Bohnicích.
„V rámci Legend 2015 Rallyesport Poděbrady a žiželický tým pořádali rychlostní zkoušku přímo v areálu výstavy a také jsme se tam spolu se Sparrow racing prezentovali jako tým. Na oficiální výstavce Autoklubu ČR stál jak náš Peugeot 208 R2, tak Škoda Fabia S2000, se kterou jsem v minulosti měl také co dočinění. Navštívilo nás veliké množství hostů a fanoušků a akci jsme si skvěle užívali. Na profesionálně zabezpečené RZ jsem peugeotem také pár hostů svezl. Díky profilu trati a super atmosféře si to taktéž maximálně užili. V rámci nedělního programu jsme u nás v týmu přivítali první tři finalistky soutěže MISS Polabí. Absolutní vítězce letošního ročníku jsme přitom nevědomky splnili velký sen, kterým byla jízda v závodním voze. Holky to na Legendách moc bavilo a po dobu, kdy je fotograf s naší závodničkou fotil, byly právem středem pozornosti,“ popsal účast na show Václav Dunovský.
Start v Hustopečích se nakonec zrealizovat podařilo a Véna s Petrem se tak mohli vydat mezi vinice. „Čekala nás, jak já říkám, stop and go soutěž, kde více než kde jinde hraje velkou roli výkon motoru. Bylo jasné, že v této oblasti budeme mít v klasifikaci 2WD značnou nevýhodu, díky množství pomalých a úzkých odboček a výjezdů z retardérů.“
Soutěž v Hustopečích má své jedinečné kouzlo a tvář a díky svým čistě šotolinovým úsekům a všudypřítomnému prachu z vinic je velice atraktivní jak pro posádky, tak pro diváky a fotografy. Menší radost mají asi mechanici, protože vozy v asfaltovém setupu dostávají hodně zabrat.
Pořadatelé odvedli kus práce, když připravili značně obměněnou trať a dost úseků se jelo po novém, takže všichni měli stejné startovací podmínky.
„Shakedown jsem dal třikrát, přičemž dva průjezdy byly jako narozeninový dárek pro Jirku Hejtmánka, který si užil jak jízdu na suchu, tak na vodě na slicku. Bohužel již během testovací zkoušky jsem tušil, že to nebude žádná procházka, protože celý týden před soutěží jsem bojoval s alergií, špatně se mi spalo a nemohl jsem se pořádně soustředit. Tento stav se přenesl i do samotného závodu. Hned po startu RZ1, ve druhé zatáčce, jsem lízl protikatovací zábranu a řešil, jestli bude kolo, nebo něco jiného poškozené. Naštěstí se nic nestalo a my zkoušku jakž takž dojeli. Horší situace nastala asi 2 kilometry po startu druhé erzety, kdy jsem byl přesvědčený o defektu levého předního kola. Projevy se začaly vyskytovat v úzké lesní šotolinové pasáži, já Petrovi hlásil, že máme kolo a vymýšlel, kde ho budeme dělat, protože do cíle zbývalo 15 kilometrů. Celou šotolinu jsme projeli krokem, stejně jako následný prudký sjezd po asfaltu. Projevy defektu před obcí Diváky najednou přestaly, takže jsme znovu zvýšili tempo, byť až do cíle byla jízda šílená. Ukázalo se, že se pouze uvolnil plastový podběh a blatník. Neumím si vysvětlit, proč tedy auto tak plavalo v pravých zatáčkách. Ztratili jsme tímto extempore na zkoušce spoustu času, ale hlavní bylo, že jsme skutečně nezastavili a nezačali domnělý defekt opravdu měnit – to by byla slušná komedie,“ popsal kuriozity páteční etapy Dunovský
„Ani třetí RZ soutěže nebyla z mé strany o nic lepší. Ve správně popsaném a přečteném místě jsem byl rychlejší a mimo stopu, musel jsem použít ruční brzdu, nicméně hluboký úvoz byl v daném místě užší, než peugeot dlouhý a my tak očesali přední nárazník. Naštěstí světelná rampa zůstala na svém místě a my tak mohli test, opět jakž takž, dokončit. Paradoxně až poslední zkouška páteční etapy byla vcelku podle mých představ a zajeli jsme ji tak, jak jsme v danou chvíli chtěli,“ řekl Václav Dunovský.
I přes ne příliš hladký průběh páteční etapy se kluci večer nacházeli na 15. místě absolutního pořadí a na 1. místě ve třídě 6. Mezi dvoukolkami se umístili od začátku soutěže na druhém místě. A tak mohla jít posádka v poklidu přenocovat a těšit se na sobotní souboje.
„Do soboty jsem se nevyspal o nic lépe. Koncentrace mi nefungovala, ale bylo potřeba vydržet. Bojovat celkové prvenství ve dvoukolkách byla mise nemožná, ale v případě chyby soupeřů jsme byli stále na dostřel, takže jsme úplně polevit nechtěli. Ještě jedna velká minela na mě ovšem čekala. V rozpisu na sedmé rychlostce jsem byl až moc optimistický ve velmi rychlém sjezdu po širokém asfaltu a do retardéru v daném místě jsem jednoduše neměl šanci dobrzdit. Přes veškerou snahu to vybojovat jsme převrátili prostřední barel, tedy jednu část retardéru. Protože to bylo v kopci, barel se kutálel dolů (logicky). Ostatních částí retardéru jsme se přímo ani nepřímo nijak nedotkli. Dostali jsme penalizaci 20s. Řády přitom hovoří jasně – při posunutí nebo převrácení jedné části retardéru mimo základnu je penalizace 5s. Pro náš výsledek tato penalizace neměla žádný vliv, nicméně posouzení od rozhodčích to bylo špatné. Ať už pro nás, nebo jinou posádku by podobná situace mohla někdy mít vliv na výsledek a proto by bylo vhodné o problematice penalizací za retardéry a hlavně modelových příkladech více mluvit.
V závěru se opakovala situace z noční etapy, kdy s poslední zkouškou celé soutěže jsem byl konečně spokojen, a jízda k něčemu vypadala,“ popsal sobotní etapu pilot Václav Dunovský.
I přes všechny okolnosti Václav s Petrem dokázali vyhrát třídu a získat stříbro ve 2WD. Cílovou rampu si tak mohli i se svými nejbližšími užít naplno, jelikož si k pěknému výsledku připsali ještě 17. místo absolutního pořadí v této náročné soutěži.
„Mockrát děkujeme Sparrow racing týmu i Rallyesportu Poděbrady za výbornou práci během soutěže a podporu a také klukům od Pirelli za jejich servis. Za podporu velice a velice děkujeme i fanouškům, kterým jsme se snad nějakým tím průjezdem na šotolině odvděčili,“ poděkoval v cíli spokojený spolujezdec Petr Glossl.
„Veliké díky tak patří Petrovi, který nás do cíle doslova dovlekl a dovedl. V neposlední řadě děkujeme našim partnerům, že jsme do Hustopečí mohli vůbec odjet,“ přidal se Václav Dunovský.
Dalším závodem pro posádku Dunovský – Glossl by měl být start na Rally Bohemia, která se uskuteční 10. – 12. července. Vše ale záleží na hloubce kasičky, a tak všichni doufáme, že dno je ještě daleko.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.