Po smolném závěru Rally Český Krumlov, kde kvůli technickým problémům musela posádka Miroslav Jakeš – Jaroslav Novák v samotném závěru zpomalit a opustit pódiové umístění, se celý tým Gemini již připravoval na třetí díl mistrovství ČR v jihomoravských Hustopečích. Součástí příprav se stal i předsoutěžní test nedaleko Pelhřimova.
„S celým úterním testem jsme byli maximálně spokojeni, najezdilo se něco kolem 80 kilometrů. Kromě ladění podvozku jsme zkoušeli také pneumatiky Pirelli, porovnávalo se jejich chování oproti doposud používaným ´michelinkám´. Určitou představu jsme si během testu určitě udělali, srovnání obou pneumatik si ale nechám pro sebe,“ vyhnul se Mirek Jakeš přímé odpovědi na porovnání kvalit dvou konkurenčních značek.
Hustopečská soutěž odstartovala dvěma podvečerními testy a hned na prvním zajeli Jakeš s Novákem pátý čas, do prvního servisu pak již přijížděli v pozici třetí posádky celkového pořadí. „Začali jsme na ´pirellkách´, v lesních pasážích to však trochu klouzalo, takže se na noční sekci vracíme ke značce Michelin. Přece jen už známe tyto pneumatiky mnohem více a dokážeme lépe odhadnout, co od nich čekat,“ hlásil před dvojicí nočních zkoušek loňský vicemistr. Na třetí RZ se však nevyvaroval jedné menší chyby a couvání jej stálo pár sekund, které chyběly na třetí místo po první páteční etapě. Za dílčí klasifikaci tak připadlo Jakešovi s Novákem 12 bodů, další porci mistrovských bodů si však mínili vyválčit hned následující den.
Před sobotní etapou panoval v týmu opatrný optimismus, vždyť v loňském roce se zde podařilo Mirkovi s Jardou vyhrát čtyři ze šesti sobotních zkoušek a opanovat celkovou klasifikaci druhého dne. Od té doby však konkurence ještě posílila, když se navíc oproti loňsku objevili na startu také Kopecký či Valoušek a za této situace by i celkové třetí místo bylo úspěchem.
Druhý den začal smolně, když stejně jako úřadující mistr republiky Pech se i ve stáji Gemini nechali zmást mylnou předpovědí a zvolili nevhodnou směs pneumatik. „Podle radarů ukazovalo vše na to, že se k nám blíží velký mrak a bude pršet. Kluci od škodovky sice tvrdili, že podle nich pršet nebude, bohužel jsme ale na ně nedali,“ vysvětluje Mirek situaci před startem sobotní etapy. „Na předek jsme tedy obuli rozřezané ´jednáctky´, dozadu pak dali nejměkčí ´nulky´ a i do rezervy si vzali s sebou dvě pneumatiky s nejměkčí směsí.“
Už na úvodní zkoušce pneumatiky nefungovaly a výsledkem byl jeden posunutý soudek (penalizace + 5 s) a jedno nedobrzdění a následné couvání. Ještě větší problém se ale objevil s technikou. „Brzy po startu začalo auto táhnout doprava a situace se s přibývajícími kilometry zhoršovala. Ještě jsme odjeli s relativně malou ztrátou okruhový test, v jeho závěru už ale nešlo auto moc řídit, proto jsme se rozhodli ze soutěže odstoupit.“ Prasklá poloosa a rozsypaný diferenciál tak vyřadily posádku z dalšího účinkování v závodu a malou útěchou se stalo jen několik kvalitních dílčích časů z jednotlivých RZ.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.