Nepříjemná havárie při Valašské rally, rychlá rekonvalescence a návrat na soutěžní tratě v Hustopečích, tak by se daly charakterizovat poslední týdny olomouckého jezdce Michala Horáka.
S ambicemi na slušné výsledky v dvoukolkách a krásné svezení vstupovali do letošní sezony Michal Horák s otcem Ivanem. Pro letošní rok posádka vyměnila stroj a ze Škody Fabia R2 přeskočili kluci do Peugeotu 208 R2. Vstup do sezony si ovšem olomoucká dvojice představovala trošku jinak. „Na první ostré erzetě jsme měli dobré tempo. To vše ovšem jen do poloviny zkoušky, kdy jsem přeslechl zatáčku a vlítl do ní naplno. Vysoká rychlost nás vynesla mimo cestu a příkopa nakopla auto do piruety. Peugeot dopadl na všechny čtyři a škody na něm byly minimální. Horší to bylo se mnou, neboť jsem si odvezl domů dva zlomené obratle. Proto jsme byli nuceni odvolat mou účast na Šumavě a v Českém Krumlově,“ vrátil se k havárii na Valašsku Michal Horák. Zatímco Michal si první dny užíval polohy v leže a ne příliš půvabného krunýře, stíhal střádat další plány. Jedním z nich byla realizace náhradního jezdce na českokrumlovské soutěži. Díky tomu se podařilo Ivanovi to, o čem sní mnoho fanoušků rally – absolvovat plnohodnotný závod po boku ikony české rally Emila Trinera. Defekt na Malontech odsunul Emila s Ivanem z pódia ve třídě, přesto 4. místo v šestkách a 26. místo absolutně vzbudil v týmu spokojenost.
„Když se po nešťastné havárii s Michalem na Valašsské rally řešilo, co dál, zda počkat na Míšovo uzdravení, nebo jet s náhradním pilotem, přišel Sparrow společně s naším managerem p. Korčákem na nápad, nabídnout Krumlov Emilu Trinerovi. Vlastně jsem byl postaven před hotovou věc. Pojedeš Krumlov s Emilem! To ne, zněla moje okamžitá odpověď. Představa, že já budu navigovat velezkušeného jezdce s mnoha úspěchy, mě vcelku vyděsila. Vždyť mě vyrazí po první RZ z auta! Moc jsem si nevěřil, ale s postupem času jsem si na nové okolnosti začal zvykat a mrákoty mě pomalu začaly opouštět. Začal jsem se těšit, že pojedu s borcem, který dokáže zajet i na vratech od stodoly... Po prvním setkání s Emilem jsem zjistil, že je to naprosto pohodový a klidný člověk, který si z ničeho moc hlavu nedělá. Psaní rozpisu mi připadalo skoro zbytečné - za ta léta, co Emil Krumlov několikrát absolvoval, znal všechny záludnosti tratě a občas prohodil, kde to je hodně uklouzané, zrádné, nebo kde to někdo zahodil... Hned na shakedownu jsem poznal, že to bude parádní svezení. Emil má vynikající cit pro auto a stále velmi rychlé reakce, i když tvrdí, že už to dávno není ono... S peugeotem byl velmi spokojený a mne z toho auta nevyhodil... Po prvním dni jsme skončili 2. ve třídě (v noci jsme byli pomalejší, protože oba prd vidíme). V sobotu jsme si svoje místo drželi až do mohutného náletu na náves v Malontech. Velké množství usilovně fandících diváků Emila nenechalo chladným. Ve výjezdu jsme si brnkli LP kolem o obrubník a čekala nás jeho výměna. S naším tempem nám to bohužel trvalo asi 3 minuty. To nás odsunulo na 4. místo ve třídě. Na stažení jsme měli 2 RZ a ztráta byla asi 1,5 min. Na předposlední RZ jsme se trochu snažili, ale na poslední RZ spadlo hodně vody a kombinace suché a mokré pneu (nic jiného jsme už neměli - 2 defekty) na přední nápravě nám neumožnila zrychlit. Bylo to spíš o udržení na cestě. Takže konečné 4. místo a velký dík patří Emilovi za nádhernou jízdu, kterou jsem si užíval,“ podělil se o záviděníhodný zážitek Ivan Horák.
Další soutěž ve velkém mistráku si ovšem olomoucká dvojice již ujít nenechala. Od pořadatelů posádka nafasovala symbolicky startovní číslo 33, neboť přesně tolik let Michal v listopadu oslaví. „Hustopeče už byly tak nějak v plánu, aby nebyla sezóna úplně odepsaná. Při seznamovačkách jsme zjistili, že trať oproti loňsku, kdy jsme jeli v Poháru, je úplně jiná a o dost těžší. Do soutěže jsme vstoupili hodně opatrně, s tím že člověk nesmí vůbec nabourat a ani jít mimo trať. Vzpomínky z havárie a ležení v posteli byly čerstvé a víc jak půlroční pauza mi taky nepřidala na sebevědomí. Noční část už byla o něco lepší asi i proto, že zatáčky nebyly moc dopředu vidět a i brzdné body se zlepšily. Páteční etapu jsme zakončili na 6. místě ve třídě,“ shrnul první polovinu závodu mezi vinicemi Michal Horák. „V sobotu zase trvalo, než jsme trochu získali sebedůvěru a do druhé sekce jsme si řekli, že zkusíme přidat. Časy už byly lepší a i v jednotlivých RZ jsme už byli více v popředí. Musím ale uznat, že Véna Dunovský jede jinou ligu. Uvidíme na Bohemii, jestli se nám podaří snížit odstup na pódiová umístění. Na Bohemce jsme nikdy nebyli, takže jdeme do neznáma,“ doplnil poznatky ze závodu Ivan Horák. Rally Hustopeče olomoucká posádka úspěšně dokončila na 25. místě absolutně a páté příčce ve třídě 6. A jak již Ivan naznačil, další soutěž, kde se spolu s Michalem postaví na start, bude mladoboleslavská Bohemia rally. Čtvrtý podnik Mistrovství České republiky v rally má své místo v kalendáři zatrhnuto ve dnech 10. – 12. 7. 2015 a všichni příznivci rally a posádky Michal Horák – Ivan Horák jsou zváni.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.