Nepříjemná havárie při Valašské rally, rychlá rekonvalescence a návrat na soutěžní tratě v Hustopečích, tak by se daly charakterizovat poslední týdny olomouckého jezdce Michala Horáka.
S ambicemi na slušné výsledky v dvoukolkách a krásné svezení vstupovali do letošní sezony Michal Horák s otcem Ivanem. Pro letošní rok posádka vyměnila stroj a ze Škody Fabia R2 přeskočili kluci do Peugeotu 208 R2. Vstup do sezony si ovšem olomoucká dvojice představovala trošku jinak. „Na první ostré erzetě jsme měli dobré tempo. To vše ovšem jen do poloviny zkoušky, kdy jsem přeslechl zatáčku a vlítl do ní naplno. Vysoká rychlost nás vynesla mimo cestu a příkopa nakopla auto do piruety. Peugeot dopadl na všechny čtyři a škody na něm byly minimální. Horší to bylo se mnou, neboť jsem si odvezl domů dva zlomené obratle. Proto jsme byli nuceni odvolat mou účast na Šumavě a v Českém Krumlově,“ vrátil se k havárii na Valašsku Michal Horák. Zatímco Michal si první dny užíval polohy v leže a ne příliš půvabného krunýře, stíhal střádat další plány. Jedním z nich byla realizace náhradního jezdce na českokrumlovské soutěži. Díky tomu se podařilo Ivanovi to, o čem sní mnoho fanoušků rally – absolvovat plnohodnotný závod po boku ikony české rally Emila Trinera. Defekt na Malontech odsunul Emila s Ivanem z pódia ve třídě, přesto 4. místo v šestkách a 26. místo absolutně vzbudil v týmu spokojenost.
„Když se po nešťastné havárii s Michalem na Valašsské rally řešilo, co dál, zda počkat na Míšovo uzdravení, nebo jet s náhradním pilotem, přišel Sparrow společně s naším managerem p. Korčákem na nápad, nabídnout Krumlov Emilu Trinerovi. Vlastně jsem byl postaven před hotovou věc. Pojedeš Krumlov s Emilem! To ne, zněla moje okamžitá odpověď. Představa, že já budu navigovat velezkušeného jezdce s mnoha úspěchy, mě vcelku vyděsila. Vždyť mě vyrazí po první RZ z auta! Moc jsem si nevěřil, ale s postupem času jsem si na nové okolnosti začal zvykat a mrákoty mě pomalu začaly opouštět. Začal jsem se těšit, že pojedu s borcem, který dokáže zajet i na vratech od stodoly... Po prvním setkání s Emilem jsem zjistil, že je to naprosto pohodový a klidný člověk, který si z ničeho moc hlavu nedělá. Psaní rozpisu mi připadalo skoro zbytečné - za ta léta, co Emil Krumlov několikrát absolvoval, znal všechny záludnosti tratě a občas prohodil, kde to je hodně uklouzané, zrádné, nebo kde to někdo zahodil... Hned na shakedownu jsem poznal, že to bude parádní svezení. Emil má vynikající cit pro auto a stále velmi rychlé reakce, i když tvrdí, že už to dávno není ono... S peugeotem byl velmi spokojený a mne z toho auta nevyhodil... Po prvním dni jsme skončili 2. ve třídě (v noci jsme byli pomalejší, protože oba prd vidíme). V sobotu jsme si svoje místo drželi až do mohutného náletu na náves v Malontech. Velké množství usilovně fandících diváků Emila nenechalo chladným. Ve výjezdu jsme si brnkli LP kolem o obrubník a čekala nás jeho výměna. S naším tempem nám to bohužel trvalo asi 3 minuty. To nás odsunulo na 4. místo ve třídě. Na stažení jsme měli 2 RZ a ztráta byla asi 1,5 min. Na předposlední RZ jsme se trochu snažili, ale na poslední RZ spadlo hodně vody a kombinace suché a mokré pneu (nic jiného jsme už neměli - 2 defekty) na přední nápravě nám neumožnila zrychlit. Bylo to spíš o udržení na cestě. Takže konečné 4. místo a velký dík patří Emilovi za nádhernou jízdu, kterou jsem si užíval,“ podělil se o záviděníhodný zážitek Ivan Horák.
Další soutěž ve velkém mistráku si ovšem olomoucká dvojice již ujít nenechala. Od pořadatelů posádka nafasovala symbolicky startovní číslo 33, neboť přesně tolik let Michal v listopadu oslaví. „Hustopeče už byly tak nějak v plánu, aby nebyla sezóna úplně odepsaná. Při seznamovačkách jsme zjistili, že trať oproti loňsku, kdy jsme jeli v Poháru, je úplně jiná a o dost těžší. Do soutěže jsme vstoupili hodně opatrně, s tím že člověk nesmí vůbec nabourat a ani jít mimo trať. Vzpomínky z havárie a ležení v posteli byly čerstvé a víc jak půlroční pauza mi taky nepřidala na sebevědomí. Noční část už byla o něco lepší asi i proto, že zatáčky nebyly moc dopředu vidět a i brzdné body se zlepšily. Páteční etapu jsme zakončili na 6. místě ve třídě,“ shrnul první polovinu závodu mezi vinicemi Michal Horák. „V sobotu zase trvalo, než jsme trochu získali sebedůvěru a do druhé sekce jsme si řekli, že zkusíme přidat. Časy už byly lepší a i v jednotlivých RZ jsme už byli více v popředí. Musím ale uznat, že Véna Dunovský jede jinou ligu. Uvidíme na Bohemii, jestli se nám podaří snížit odstup na pódiová umístění. Na Bohemce jsme nikdy nebyli, takže jdeme do neznáma,“ doplnil poznatky ze závodu Ivan Horák. Rally Hustopeče olomoucká posádka úspěšně dokončila na 25. místě absolutně a páté příčce ve třídě 6. A jak již Ivan naznačil, další soutěž, kde se spolu s Michalem postaví na start, bude mladoboleslavská Bohemia rally. Čtvrtý podnik Mistrovství České republiky v rally má své místo v kalendáři zatrhnuto ve dnech 10. – 12. 7. 2015 a všichni příznivci rally a posádky Michal Horák – Ivan Horák jsou zváni.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.