Již osmadvacet oficiálních závodů má na svém kontě během krátké rallyové kariéry zpěvačka a herečka Olga Lounová. Nikdy však nestartovala na Rally Šumava Klatovy, a tak byl šumavský padesátý ročník pro Olgu západočeskou premiérou.
Olga nastoupila do závodu v tradičním duchu – pod hlavičkou JT Rocksteel Rally Teamu, s Richardem Nesvadbou na pravém sedadle a s Mitsubishi Lancer EVO IX v kategorii produkčních vozů. První letošní start na Valašské rally Olze příliš nevyšel, když si hlavu postavil motor jejího čtyřkolového krasavce, a tak asi největší touhou bylo klatovskou soutěž především dokončit. Jenže štěstíčko nebylo stále na svém místě a už na první erzetě se vyskytl problém. Na legendárním čínovském okruhu se střihla poloosa a Olga musela odjet podstatnou část dlouhého testu na blinkry. Hned v úvodu tedy bylo po nadějích na solidní výsledek, nicméně následoval první servis a do něj Olga dorazila. Mechanici poloosu vyměnili a první dáma JTRT tak mohla pokračovat dál. V dalším průběhu soutěže už auto fungovalo bez problémů a sympatická tmavovláska stoupala pořadím neustále vzhůru až na jedenačtyřicáté místo v absolutním pořadí, desáté ve třídě a smíšená posádka nakonec získala i pohár za druhé místo v dámském poháru.
Jak tedy Olga Lounová viděla letošní Šumavu ze svého pohledu? „Rally Šumava pro nás byla skutečným dobrodružstvím. Hned na startu prvního testu nám odešla poloosa, takže jsme nasbírali obrovskou ztrátu a zbytek závodu jsme už tak trochu honili sami sebe. Tratě byly náročné, ale velmi zajímavé svou rozmanitostí. O to větší radost jsme měli, že jsme celý závod v pořádku dokončili. Úplně se nám zatajil dech, když náš týmový kolega Daniel Landa na poslední erzetě zaparkoval své WRC mezi dva stromy a my bezprostředně po něm projížděli kolem. Naštěstí jsou Dan i Péťa v pohodě, takže to dopadlo dobře. Děkuji celému JT Rocksteel Rally Teamu za úžasnou péči a spolupráci a pořadatelům Rally Šumava za kvalitně připravený závod. Už teď se těším na další rally!“
A právě Daniel Landa alias Žito se postaral o jedno z největších vzrušení letošní Rally Šumava Klatovy. I on se představil pod vlajkou JT Rocksteel Rally Teamu s pronajatou magicky černou Škodou Fabia WRC ozdobenou červeným GIBU znakem. Už ale první rychlostní zkouška vystavila stále velmi populárnímu zpěvákovi, skladateli a textařovi stopku, když při čekání na start do prvního okruhu až příliš dlouho stál na spojce, která následně po pár kilometrech odešla do věčných lovišť. Mechanici ze stáje Karla Trněného připravili auto na druhý den a v rámci systému SuperRally se mohl Žito vydat vstříc své další kejkli. Že se s tím Daniel Landa s Petrem Novákem nepárali, to dokazovaly časy v první desítce absolutního pořadí. Ovšem sedmý čas na předposledním testu, jakoby naznačil, že „Rychlost je opojná a riziko láká…“ Fabia WRC utrpěla u Lipové Lhoty na posledním testu krutou ránu, naštěstí však bez újmy posádky. „Už na Čínově jsme měli problém se spojkou, který jsem zavinil já, a tak pro nás první den byl až příliš krátký. V sobotu jsme ale nastoupili znova a jízdu s českým autem jsme si opravdu užívali. Na posledním testu jsme ale šli ošklivě mimo trať. Nejdřív jsme mysleli, že se nám utrhl čep na přední nápravě, ale pak jsme přišli na to, že to, co nás rozhodilo, byl výčnělek ve škarpě, kterou jsme moc řízli. Bylo to o fous a moc nás to mrzí, ale i to se prostě v rally stát může a hlavně kdekoli. Nejdůležitější je, že jsme v pořádku a já pevně věřím, že budeme v rally pokračovat dál,“ přeje si Daniel Landa.
Závěrem dodejme, že s naším týmovým vozem Subaru Impreza S12 WRC se na start postavili i Roman Odložilík s Martinem Turečkem. Posádka TRT Czech Rally Sport Teamu obsadila absolutní čtvrté místo a navíc si dojela pro celkový bronz v rámci seriálu Mistrovství České republiky a pro vítězství ve třídě 13, k čemuž oběma borcům gratulujeme!
© adam blahouš / www.jtrt.cz
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.