Ostravský jezdec Tomáš Urban si splnil svůj velký sen a o minulém víkendu se poprvé postavil na start mezi „velkými kluky“ a to na Valašské rally 2015 s Favoritem ve třídě 14. Vedle něj usedla sympatická navigátorka z Klatov Jana Čížková. Tato nově vzniklá posádka absolvovala všechny měřené úseky bez větších problémů a obsadila 5. místo ve své třídě a 76. místo absolutně.
O Valašské Rally 2015 se v posledních dnech různě diskutovalo snad na všech možných motoristických frontách. My jsme však nechali plynout čas a po několika dnech jsme oba aktérům položili několik otázek.
Jak s odstupem několika dní hodnotíte Valašskou rally?
Jana: Valašku hodnotím kladně, i když měla nějaké chyby, ale které závody v ČR je nemají? Moc se mi tady líbí tratě.
Tomáš: S odstupem času hodnotím soutěž pozitivně. Po seznamovacích jízdách jsem měl obavy z některých rozbitých částí vložek. Co se pořadatelů týče „chybovat je lidské a odpouštět božské“
Co bylo pro vás za celý závodní víkend nejtěžší a s čím jste se museli poprat?
Jana: Nejtěžší pro mě byl trénink, kdy mě nebylo dobře, jinak jsem se modlila, abychom to vše zvládnuli do konce i bez mechanika, který na poslední chvíli odřekl pomoc a nebýt našeho milého manažera Honzíka a propůjčených mechaniků od různých týmů, bychom začátek zvládali těžko.
Tomáš: Vše bylo poprvé. Na přípravu vozu jsem skoro sám, takže celý týden před soutěží byl hektický. Nejtěžší bylo vše naplánovat časově tak, abychom někde už před soutěží nepřijeli pozdě a měli vše potřebné od náhradních dílů přes nářadí až po nutnou dokumentaci. Ještě že máme Honzíka a dobré vztahy s ostatními týmy. Děkuji ještě za zázemí a pomoc v servisu svému strýci a jeho týmu.
Co vás naopak potěšilo, co se podařilo?
Jana: Mám radost, že jsme dojeli celý závod a že se na Valašské rally nestala žádná vážná nehoda.
Tomáš: Mám velkou radost z dojetí do cíle. Podařilo se absolvovat závod s nově postaveným strojem bez sebemenšího problému. Jsem na to pyšný. Dal jsem si za takový minicíl, porazit Ondru Palackého se stejným vozem a nebýt poslední. Obojí se podařilo.
Jak se vám spolupracovalo?
Jana: Tomáš se v průběhu této rally musel naučit sestavit si nový rozpis k jízdním vlastnostem a rychlosti favoritu. Je hezké, že je moderní mít desítkový rozpis, ale do pomalejších aut a pro začínající jezdce je zbytečně složitý. Já sama desítkový rozpis nemám ráda, protože jsem se učila v rally škole osmičkový, který je kratší a jednodušší. Tomáš se naučil dodržovat rychlost, ač na to moc zvyklý nebyl a zároveň se naučil i správně najíždět do zatáček.
Tomáš: Naučil jsem se jezdit totálně předpisově díky GPS. V práci jezdím poněkud ostřeji. Spolupráce fungovala velmi dobře. Nový rozpis jsem vnímal lépe než starý. Jana mě docela dost krotila, ale to vůbec nebylo na škodu, protože bylo cílem užít si závod celý včetně cílové rampy. Za sebe můžu říct, že je potřeba se více soustředit na seznamovací jízdy a rozpis. Tam ještě vidím, že se je co učit.
Jak vidíte své další starty?
Jana: Rozhodujeme se s Tomášem, zda pojedeme Rally Pačejov anebo Barum, ale to je ještě ve hvězdách.
Tomáš: Jak již nastínila Jana … Od roku 1986 jezdíme s tátou na Barum rally, vynechali jsme asi jen dva ročníky, a když jsem už jako malý stál vedle aut Pavlíka, Baumschlagera, Demutha, Harracha, Bosche, Ferjancze, Křečka, Sibery, Štolfy a dalších, řekl jsem si, že tuhle soutěž jednou pojedu, za volantem závodního vozu. A tento sen je velmi blízko …
Jani, ty už jsi s Favoritem startovala. Jak je na tom dle tebe Tomášův stroj:
Tomášův favorit, ač má plno nedodělávek, se statečně držel a je to jediné auto, které potřebovalo kouzelné slovíčko, "prosím startuj" :-)
Tomáš: Auto potřebuje ještě doladit, ale splnilo účel. Svézt se a dojet. PS: Dáme nové svíčky :-)
Kde vidíte rezervy a jak je hledat?
Jana: Rezervy je třeba hledat v kufru vozidla :-)
Tomáš: Rezervy jsou a budou. Jsme maličký tým. Je potřeba jezdit, jezdit, jezdit, ale také je třeba i dílenské přípravy. Takže kdyby někdo z čtenářů chtěl pomoct na dílně, třeba za svezení, tak budu velmi rád.
A co nějaká historka na závěr? Něco jako „můj milý deníčku …“
Jana: Jelikož jsme s Tomášem den předem vybírali co za nářadí do Fanouše, tak jsem se jak popelka vrtala v tom, co přede mě Tomáš dal. A potom říkal " co sundal na váze navigátora, tak já mu vrátila váhově zpět na nářadí", v jednu chvíli jsem vypadala jako malé tvrdohlavé dítě, které říkalo, to chci a tohle tam taky chci, protože se mi to líbí a ten kus zahradní hadice taky chci, ale to jsme ještě ani jeden netušili, že se nám to bude hodit. Druhý den jsme potkali kolegy se startovním číslem 106 stát na přejezdu u lesa s otevřenou kapotou od motoru a první reakce byla, že u nich zastavíme. Po zjištění závady jsme oba zjistili, že jim upadla hadice od oleje a my jsme náhodou improvizační náhradní díly na opravu měli. Jen mě zarazilo chování ostatních posádek, co tak chvátaly, aby nedostaly penalizaci a ani nepřibrzdily u kolegů zeptat se, zda jim něco není. V takových případech mě je osobně jedno, zda dostanu i já penalizaci, ale důležité je pro mě pomoci kolegům.
Tomáš: V pátek v servisu to opravdu vypadalo, že nemám spolujezdkyni, ale popelku :-))))) Vždy jsem ctil fair play, takže pomoc soupeřům byla vždy automatická. Taky ještě plánuju úpravu tréninkové (rodinné) Octavie. Minimálně polep přední kapoty průhlednou folií, jelikož se nás některé nejmenované posádky s Lancery, snažily při seznamovacích jízdách zaházet bezohledně kamením. Už to vypadalo, že to dopadne jako ve Filmu Tacho, kdy Bold vyběhne při tréninku na Webera. Ještě že mě Jana udržela v autě :-)
Přejeme tedy oběma další úspěšné starty a těšíme se na setkání v dalším podniku RSS, kterým bude Rally Vyškov na konci července. Do té doby bychom však měli alespoň Tomáše vidět na některém startu v rámci šampionátu GPD.
Jan Dušek
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.