34. Valašská rally 2015. Nepatří k těm, na něž je možné vzpomínat v dobrém. Prostě se nevyvedla. Jediné, co zafungovalo, byl zájem soutěžních posádek a diváků před jejím startem. Uspokojit jejich touhu a očekávání se však nepodařilo. Jsem si toho vědom i já, který jsem při letošním ročníku Valašky byl v pozici asistenta ředitele a podílel se na tvorbě bezpečnostních dokumentů.
Za sebe se soutěžním posádkám i divákům za nezdar Valašky upřímně omlouvám. Nemohu a ani nechci mluvit za druhé, ale jistě je v organizačním výboru Valašky většina těch, kteří se ke mně s omluvou přidají.
Rozumím rozhořčenosti fanoušků Valašky a rally vůbec. Taky bych na jejich místě byl, a věřte, že i jsem na průběh letošního ročníku hodně nazlobený. Práce mých kamarádů, ale i ta moje, přišla ve své podstatě vniveč. Byly to stovky hodin. Z pohledu výsledku 34. Valašské rally 2015 zbytečné.
O to víc mě mrzí důvod, který to všechno takříkajíc začal. Důvod vycházející z vlastních řad. Pořadatelské nezvládnutí úvodní rychlostní zkoušky. To se opravdu nemělo stát. Tady ale neselhal systém přípravy. Tady selhali jednotlivci. Přesto to jde, a svým způsobem správně, celé na vrub pořadatele rally.
Další problémy pak vznikaly, aniž měl organizátor možnost je jakkoliv ovlivnit. Havárie, které k rally jaksi patří, a mnohé další, jež spadají do kompetence těch, kteří rally v republice řídí a ovlivňují i chod vlastních soutěží.
Uspořádat v dnešní době rally není vůbec jednoduché. To jistě nikomu rozumnému vysvětlovat není potřeba. A ty, kteří tak hlasitě kritizují například vsetínskou erzetu, si dovoluji požádat o radu, jak by se zachovali oni, kdyby jim jedna z vesnic deset dní před startem rally sdělila, že se rozhodla na svých pár desítek metrů závodní auta nepustit.
Nehledám žádné výmluvy. Znovu říkám hodně nahlas. Letošní Valaška se pranic nepovedla a svůj nemalý podíl na tom má její pořadatel a organizátor a tedy i já. Jen bude vhodné, i s ohledem na většinu pořadatelů (rozhodně nemám na mysli ty, kteří svou práci odflákli), kdyby se k hodnocení vyjadřovali uvážlivě. Ano, kriticky, s poukazem na nedostatky, ale uvážlivě, slušně a věcně.
Pro českou kotlinu je příznačné, že po bitvě se vždy vyrojí spousta generálů. V případě letošní Valašky i maršálů. To už tak jaksi patří k českému koloritu. S tím se musí tak nějak počítat. S čím se ale počítat nemůže, a troufán si napsat i nesmí, je vulgarita a bezdůvodné pomlouvání.
Dovolím si uvést facebookovou diskuzi Miloše Hermanna (MH) a Tomáše Tichavského (TT). Pod těmito niky na uvedené sociální síti oba tito prý fanoušci rally vystupují.
MH: Tomasi na reditelstvi valasske ralye
TT: U opilého pana Hosaka ????
MH: To nebyl kec s tim ptim? ja jsem to slysel ale neveril
TT: Nebyl ...
MH: nebyl kec nebo nebyl napity ?
TT: Nebyl to kec
MH: Ou Ou
(Text je převzat tak, jak je prezentován 11. dubna 2015 v době od 21:48 do 21:56 hodin na facebooku prezentován. To znamená bez jakýchkoliv úprav.)
Tak pánové, to je opravdu silné kafe. Vy si skutečně myslíte, že ředitel Valašské rally Miroslav Hošák byl při rally opilý? Vy si myslíte, že delegovaný hlavní sportovní komisař Miloslav Regner, veličina rallysportu uznávaná u nás i v Evropě, by dovolila, aby soutěž řídil kdokoli opilý? Máte odvahu to sdělit panu Regnerovi do očí?
Předložte důkaz pro svoje tvrzení. Ale ne takový, že jedna paní povídala. Pokud tak neučiníte, můžete počítat s adekvátní reakcí vedenou v duchu práva a ne zbabělých a stupidních pomluv.
Anebo Vy, pane Jardo Arny Němče. Převezmete na svůj facebookový profil fotku, na níž je při předávání cen dívka, skutečně atraktivní, a za ní stojí Miroslav Hošák. Dáte k tomu momentář: Kráska a zvíře. To je opravdu vtipné?!? Jste fakt geroj a určitě máte za svoje „statečné chování“ řadu obdivovatelů vašeho zrna. Vězte, že u mě jste si ale rozhodně tímto jednáním obdiv nezískal. Takové počínání já osobně považuji za podlé a hnusné.
A pokud jde o ty další kritiky, kteří zaručeně vědí, jak se to má všechno dělat a tvrdí, jak všichni ti, kteří Valašku připravovali, jsou neschopní a podobně mám jeden vzkaz. Pojďte nám to, prosím, ukázat, jak se to má dělat při jednáních s městskými a obecními úřady, s úřady státní správy a samosprávy, jak máme jednat s obyvateli vesnic, usedlostí, majiteli pozemků. Vytáhněte z torny svoji generálskou a maršálskou hůl! Pojďte do boje. Rádi vás mezi sebou přivítáme a poučíme se od vás. Nebudete tak pomáhat jenom Valašce, ale celému rallysportu u nás. Podle vašich vyjádření máte bezbřehé zkušenosti a nápady. Dejte je, prosím, ve prospěch rally.
Jak to bude s Valašskou rally dál, to nevím. Stál jsem po jejím boku na pozici pořadatele na trati RZ, tiskového mluvčí, tajemníka i asistenta ředitele čtvrt století. Jsem připraven jí pomáhat i nadále. Zda tomu tak bude, nezáleží jenom na mě.
Ale mimo jiné i proto, že o to, abych se mohl Valašce i nadále věnovat dost stojím, se slušným divákům, fanouškům a kritikům, ale také soutěžním posádkám za nezdar letošní Valašky omlouvám. Nezdar to opravdu byl. Je dobře, že vědom si toho jsem nejenom já. Bylo by ale dobré, kdybychom se i při rally k sobě chovali v duchu slov: člověk člověku člověkem. Tedy, jestli ti z vás, kteří se v souvislosti s letošní Valaškou snížili k pomluvám, podlosti a zbabělosti vědí, o co jde.
Na závěr si dovoluji upozornit, že nebudu komentovat případné reakce na tento můj text. Všechno, co jsem cítil jako potřebné sdělit, jsem sdělil.
Dušan Póč
asistent ředitele
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.