34. Valašská rally 2015. Nepatří k těm, na něž je možné vzpomínat v dobrém. Prostě se nevyvedla. Jediné, co zafungovalo, byl zájem soutěžních posádek a diváků před jejím startem. Uspokojit jejich touhu a očekávání se však nepodařilo. Jsem si toho vědom i já, který jsem při letošním ročníku Valašky byl v pozici asistenta ředitele a podílel se na tvorbě bezpečnostních dokumentů.
Za sebe se soutěžním posádkám i divákům za nezdar Valašky upřímně omlouvám. Nemohu a ani nechci mluvit za druhé, ale jistě je v organizačním výboru Valašky většina těch, kteří se ke mně s omluvou přidají.
Rozumím rozhořčenosti fanoušků Valašky a rally vůbec. Taky bych na jejich místě byl, a věřte, že i jsem na průběh letošního ročníku hodně nazlobený. Práce mých kamarádů, ale i ta moje, přišla ve své podstatě vniveč. Byly to stovky hodin. Z pohledu výsledku 34. Valašské rally 2015 zbytečné.
O to víc mě mrzí důvod, který to všechno takříkajíc začal. Důvod vycházející z vlastních řad. Pořadatelské nezvládnutí úvodní rychlostní zkoušky. To se opravdu nemělo stát. Tady ale neselhal systém přípravy. Tady selhali jednotlivci. Přesto to jde, a svým způsobem správně, celé na vrub pořadatele rally.
Další problémy pak vznikaly, aniž měl organizátor možnost je jakkoliv ovlivnit. Havárie, které k rally jaksi patří, a mnohé další, jež spadají do kompetence těch, kteří rally v republice řídí a ovlivňují i chod vlastních soutěží.
Uspořádat v dnešní době rally není vůbec jednoduché. To jistě nikomu rozumnému vysvětlovat není potřeba. A ty, kteří tak hlasitě kritizují například vsetínskou erzetu, si dovoluji požádat o radu, jak by se zachovali oni, kdyby jim jedna z vesnic deset dní před startem rally sdělila, že se rozhodla na svých pár desítek metrů závodní auta nepustit.
Nehledám žádné výmluvy. Znovu říkám hodně nahlas. Letošní Valaška se pranic nepovedla a svůj nemalý podíl na tom má její pořadatel a organizátor a tedy i já. Jen bude vhodné, i s ohledem na většinu pořadatelů (rozhodně nemám na mysli ty, kteří svou práci odflákli), kdyby se k hodnocení vyjadřovali uvážlivě. Ano, kriticky, s poukazem na nedostatky, ale uvážlivě, slušně a věcně.
Pro českou kotlinu je příznačné, že po bitvě se vždy vyrojí spousta generálů. V případě letošní Valašky i maršálů. To už tak jaksi patří k českému koloritu. S tím se musí tak nějak počítat. S čím se ale počítat nemůže, a troufán si napsat i nesmí, je vulgarita a bezdůvodné pomlouvání.
Dovolím si uvést facebookovou diskuzi Miloše Hermanna (MH) a Tomáše Tichavského (TT). Pod těmito niky na uvedené sociální síti oba tito prý fanoušci rally vystupují.
MH: Tomasi na reditelstvi valasske ralye
TT: U opilého pana Hosaka ????
MH: To nebyl kec s tim ptim? ja jsem to slysel ale neveril
TT: Nebyl ...
MH: nebyl kec nebo nebyl napity ?
TT: Nebyl to kec
MH: Ou Ou
(Text je převzat tak, jak je prezentován 11. dubna 2015 v době od 21:48 do 21:56 hodin na facebooku prezentován. To znamená bez jakýchkoliv úprav.)
Tak pánové, to je opravdu silné kafe. Vy si skutečně myslíte, že ředitel Valašské rally Miroslav Hošák byl při rally opilý? Vy si myslíte, že delegovaný hlavní sportovní komisař Miloslav Regner, veličina rallysportu uznávaná u nás i v Evropě, by dovolila, aby soutěž řídil kdokoli opilý? Máte odvahu to sdělit panu Regnerovi do očí?
Předložte důkaz pro svoje tvrzení. Ale ne takový, že jedna paní povídala. Pokud tak neučiníte, můžete počítat s adekvátní reakcí vedenou v duchu práva a ne zbabělých a stupidních pomluv.
Anebo Vy, pane Jardo Arny Němče. Převezmete na svůj facebookový profil fotku, na níž je při předávání cen dívka, skutečně atraktivní, a za ní stojí Miroslav Hošák. Dáte k tomu momentář: Kráska a zvíře. To je opravdu vtipné?!? Jste fakt geroj a určitě máte za svoje „statečné chování“ řadu obdivovatelů vašeho zrna. Vězte, že u mě jste si ale rozhodně tímto jednáním obdiv nezískal. Takové počínání já osobně považuji za podlé a hnusné.
A pokud jde o ty další kritiky, kteří zaručeně vědí, jak se to má všechno dělat a tvrdí, jak všichni ti, kteří Valašku připravovali, jsou neschopní a podobně mám jeden vzkaz. Pojďte nám to, prosím, ukázat, jak se to má dělat při jednáních s městskými a obecními úřady, s úřady státní správy a samosprávy, jak máme jednat s obyvateli vesnic, usedlostí, majiteli pozemků. Vytáhněte z torny svoji generálskou a maršálskou hůl! Pojďte do boje. Rádi vás mezi sebou přivítáme a poučíme se od vás. Nebudete tak pomáhat jenom Valašce, ale celému rallysportu u nás. Podle vašich vyjádření máte bezbřehé zkušenosti a nápady. Dejte je, prosím, ve prospěch rally.
Jak to bude s Valašskou rally dál, to nevím. Stál jsem po jejím boku na pozici pořadatele na trati RZ, tiskového mluvčí, tajemníka i asistenta ředitele čtvrt století. Jsem připraven jí pomáhat i nadále. Zda tomu tak bude, nezáleží jenom na mě.
Ale mimo jiné i proto, že o to, abych se mohl Valašce i nadále věnovat dost stojím, se slušným divákům, fanouškům a kritikům, ale také soutěžním posádkám za nezdar letošní Valašky omlouvám. Nezdar to opravdu byl. Je dobře, že vědom si toho jsem nejenom já. Bylo by ale dobré, kdybychom se i při rally k sobě chovali v duchu slov: člověk člověku člověkem. Tedy, jestli ti z vás, kteří se v souvislosti s letošní Valaškou snížili k pomluvám, podlosti a zbabělosti vědí, o co jde.
Na závěr si dovoluji upozornit, že nebudu komentovat případné reakce na tento můj text. Všechno, co jsem cítil jako potřebné sdělit, jsem sdělil.
Dušan Póč
asistent ředitele
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.