34. Valašská rally 2015. Nepatří k těm, na něž je možné vzpomínat v dobrém. Prostě se nevyvedla. Jediné, co zafungovalo, byl zájem soutěžních posádek a diváků před jejím startem. Uspokojit jejich touhu a očekávání se však nepodařilo. Jsem si toho vědom i já, který jsem při letošním ročníku Valašky byl v pozici asistenta ředitele a podílel se na tvorbě bezpečnostních dokumentů.
Za sebe se soutěžním posádkám i divákům za nezdar Valašky upřímně omlouvám. Nemohu a ani nechci mluvit za druhé, ale jistě je v organizačním výboru Valašky většina těch, kteří se ke mně s omluvou přidají.
Rozumím rozhořčenosti fanoušků Valašky a rally vůbec. Taky bych na jejich místě byl, a věřte, že i jsem na průběh letošního ročníku hodně nazlobený. Práce mých kamarádů, ale i ta moje, přišla ve své podstatě vniveč. Byly to stovky hodin. Z pohledu výsledku 34. Valašské rally 2015 zbytečné.
O to víc mě mrzí důvod, který to všechno takříkajíc začal. Důvod vycházející z vlastních řad. Pořadatelské nezvládnutí úvodní rychlostní zkoušky. To se opravdu nemělo stát. Tady ale neselhal systém přípravy. Tady selhali jednotlivci. Přesto to jde, a svým způsobem správně, celé na vrub pořadatele rally.
Další problémy pak vznikaly, aniž měl organizátor možnost je jakkoliv ovlivnit. Havárie, které k rally jaksi patří, a mnohé další, jež spadají do kompetence těch, kteří rally v republice řídí a ovlivňují i chod vlastních soutěží.
Uspořádat v dnešní době rally není vůbec jednoduché. To jistě nikomu rozumnému vysvětlovat není potřeba. A ty, kteří tak hlasitě kritizují například vsetínskou erzetu, si dovoluji požádat o radu, jak by se zachovali oni, kdyby jim jedna z vesnic deset dní před startem rally sdělila, že se rozhodla na svých pár desítek metrů závodní auta nepustit.
Nehledám žádné výmluvy. Znovu říkám hodně nahlas. Letošní Valaška se pranic nepovedla a svůj nemalý podíl na tom má její pořadatel a organizátor a tedy i já. Jen bude vhodné, i s ohledem na většinu pořadatelů (rozhodně nemám na mysli ty, kteří svou práci odflákli), kdyby se k hodnocení vyjadřovali uvážlivě. Ano, kriticky, s poukazem na nedostatky, ale uvážlivě, slušně a věcně.
Pro českou kotlinu je příznačné, že po bitvě se vždy vyrojí spousta generálů. V případě letošní Valašky i maršálů. To už tak jaksi patří k českému koloritu. S tím se musí tak nějak počítat. S čím se ale počítat nemůže, a troufán si napsat i nesmí, je vulgarita a bezdůvodné pomlouvání.
Dovolím si uvést facebookovou diskuzi Miloše Hermanna (MH) a Tomáše Tichavského (TT). Pod těmito niky na uvedené sociální síti oba tito prý fanoušci rally vystupují.
MH: Tomasi na reditelstvi valasske ralye
TT: U opilého pana Hosaka ????
MH: To nebyl kec s tim ptim? ja jsem to slysel ale neveril
TT: Nebyl ...
MH: nebyl kec nebo nebyl napity ?
TT: Nebyl to kec
MH: Ou Ou
(Text je převzat tak, jak je prezentován 11. dubna 2015 v době od 21:48 do 21:56 hodin na facebooku prezentován. To znamená bez jakýchkoliv úprav.)
Tak pánové, to je opravdu silné kafe. Vy si skutečně myslíte, že ředitel Valašské rally Miroslav Hošák byl při rally opilý? Vy si myslíte, že delegovaný hlavní sportovní komisař Miloslav Regner, veličina rallysportu uznávaná u nás i v Evropě, by dovolila, aby soutěž řídil kdokoli opilý? Máte odvahu to sdělit panu Regnerovi do očí?
Předložte důkaz pro svoje tvrzení. Ale ne takový, že jedna paní povídala. Pokud tak neučiníte, můžete počítat s adekvátní reakcí vedenou v duchu práva a ne zbabělých a stupidních pomluv.
Anebo Vy, pane Jardo Arny Němče. Převezmete na svůj facebookový profil fotku, na níž je při předávání cen dívka, skutečně atraktivní, a za ní stojí Miroslav Hošák. Dáte k tomu momentář: Kráska a zvíře. To je opravdu vtipné?!? Jste fakt geroj a určitě máte za svoje „statečné chování“ řadu obdivovatelů vašeho zrna. Vězte, že u mě jste si ale rozhodně tímto jednáním obdiv nezískal. Takové počínání já osobně považuji za podlé a hnusné.
A pokud jde o ty další kritiky, kteří zaručeně vědí, jak se to má všechno dělat a tvrdí, jak všichni ti, kteří Valašku připravovali, jsou neschopní a podobně mám jeden vzkaz. Pojďte nám to, prosím, ukázat, jak se to má dělat při jednáních s městskými a obecními úřady, s úřady státní správy a samosprávy, jak máme jednat s obyvateli vesnic, usedlostí, majiteli pozemků. Vytáhněte z torny svoji generálskou a maršálskou hůl! Pojďte do boje. Rádi vás mezi sebou přivítáme a poučíme se od vás. Nebudete tak pomáhat jenom Valašce, ale celému rallysportu u nás. Podle vašich vyjádření máte bezbřehé zkušenosti a nápady. Dejte je, prosím, ve prospěch rally.
Jak to bude s Valašskou rally dál, to nevím. Stál jsem po jejím boku na pozici pořadatele na trati RZ, tiskového mluvčí, tajemníka i asistenta ředitele čtvrt století. Jsem připraven jí pomáhat i nadále. Zda tomu tak bude, nezáleží jenom na mě.
Ale mimo jiné i proto, že o to, abych se mohl Valašce i nadále věnovat dost stojím, se slušným divákům, fanouškům a kritikům, ale také soutěžním posádkám za nezdar letošní Valašky omlouvám. Nezdar to opravdu byl. Je dobře, že vědom si toho jsem nejenom já. Bylo by ale dobré, kdybychom se i při rally k sobě chovali v duchu slov: člověk člověku člověkem. Tedy, jestli ti z vás, kteří se v souvislosti s letošní Valaškou snížili k pomluvám, podlosti a zbabělosti vědí, o co jde.
Na závěr si dovoluji upozornit, že nebudu komentovat případné reakce na tento můj text. Všechno, co jsem cítil jako potřebné sdělit, jsem sdělil.
Dušan Póč
asistent ředitele
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?