34. Valašská rally 2015. Nepatří k těm, na něž je možné vzpomínat v dobrém. Prostě se nevyvedla. Jediné, co zafungovalo, byl zájem soutěžních posádek a diváků před jejím startem. Uspokojit jejich touhu a očekávání se však nepodařilo. Jsem si toho vědom i já, který jsem při letošním ročníku Valašky byl v pozici asistenta ředitele a podílel se na tvorbě bezpečnostních dokumentů.
Za sebe se soutěžním posádkám i divákům za nezdar Valašky upřímně omlouvám. Nemohu a ani nechci mluvit za druhé, ale jistě je v organizačním výboru Valašky většina těch, kteří se ke mně s omluvou přidají.
Rozumím rozhořčenosti fanoušků Valašky a rally vůbec. Taky bych na jejich místě byl, a věřte, že i jsem na průběh letošního ročníku hodně nazlobený. Práce mých kamarádů, ale i ta moje, přišla ve své podstatě vniveč. Byly to stovky hodin. Z pohledu výsledku 34. Valašské rally 2015 zbytečné.
O to víc mě mrzí důvod, který to všechno takříkajíc začal. Důvod vycházející z vlastních řad. Pořadatelské nezvládnutí úvodní rychlostní zkoušky. To se opravdu nemělo stát. Tady ale neselhal systém přípravy. Tady selhali jednotlivci. Přesto to jde, a svým způsobem správně, celé na vrub pořadatele rally.
Další problémy pak vznikaly, aniž měl organizátor možnost je jakkoliv ovlivnit. Havárie, které k rally jaksi patří, a mnohé další, jež spadají do kompetence těch, kteří rally v republice řídí a ovlivňují i chod vlastních soutěží.
Uspořádat v dnešní době rally není vůbec jednoduché. To jistě nikomu rozumnému vysvětlovat není potřeba. A ty, kteří tak hlasitě kritizují například vsetínskou erzetu, si dovoluji požádat o radu, jak by se zachovali oni, kdyby jim jedna z vesnic deset dní před startem rally sdělila, že se rozhodla na svých pár desítek metrů závodní auta nepustit.
Nehledám žádné výmluvy. Znovu říkám hodně nahlas. Letošní Valaška se pranic nepovedla a svůj nemalý podíl na tom má její pořadatel a organizátor a tedy i já. Jen bude vhodné, i s ohledem na většinu pořadatelů (rozhodně nemám na mysli ty, kteří svou práci odflákli), kdyby se k hodnocení vyjadřovali uvážlivě. Ano, kriticky, s poukazem na nedostatky, ale uvážlivě, slušně a věcně.
Pro českou kotlinu je příznačné, že po bitvě se vždy vyrojí spousta generálů. V případě letošní Valašky i maršálů. To už tak jaksi patří k českému koloritu. S tím se musí tak nějak počítat. S čím se ale počítat nemůže, a troufán si napsat i nesmí, je vulgarita a bezdůvodné pomlouvání.
Dovolím si uvést facebookovou diskuzi Miloše Hermanna (MH) a Tomáše Tichavského (TT). Pod těmito niky na uvedené sociální síti oba tito prý fanoušci rally vystupují.
MH: Tomasi na reditelstvi valasske ralye
TT: U opilého pana Hosaka ????
MH: To nebyl kec s tim ptim? ja jsem to slysel ale neveril
TT: Nebyl ...
MH: nebyl kec nebo nebyl napity ?
TT: Nebyl to kec
MH: Ou Ou
(Text je převzat tak, jak je prezentován 11. dubna 2015 v době od 21:48 do 21:56 hodin na facebooku prezentován. To znamená bez jakýchkoliv úprav.)
Tak pánové, to je opravdu silné kafe. Vy si skutečně myslíte, že ředitel Valašské rally Miroslav Hošák byl při rally opilý? Vy si myslíte, že delegovaný hlavní sportovní komisař Miloslav Regner, veličina rallysportu uznávaná u nás i v Evropě, by dovolila, aby soutěž řídil kdokoli opilý? Máte odvahu to sdělit panu Regnerovi do očí?
Předložte důkaz pro svoje tvrzení. Ale ne takový, že jedna paní povídala. Pokud tak neučiníte, můžete počítat s adekvátní reakcí vedenou v duchu práva a ne zbabělých a stupidních pomluv.
Anebo Vy, pane Jardo Arny Němče. Převezmete na svůj facebookový profil fotku, na níž je při předávání cen dívka, skutečně atraktivní, a za ní stojí Miroslav Hošák. Dáte k tomu momentář: Kráska a zvíře. To je opravdu vtipné?!? Jste fakt geroj a určitě máte za svoje „statečné chování“ řadu obdivovatelů vašeho zrna. Vězte, že u mě jste si ale rozhodně tímto jednáním obdiv nezískal. Takové počínání já osobně považuji za podlé a hnusné.
A pokud jde o ty další kritiky, kteří zaručeně vědí, jak se to má všechno dělat a tvrdí, jak všichni ti, kteří Valašku připravovali, jsou neschopní a podobně mám jeden vzkaz. Pojďte nám to, prosím, ukázat, jak se to má dělat při jednáních s městskými a obecními úřady, s úřady státní správy a samosprávy, jak máme jednat s obyvateli vesnic, usedlostí, majiteli pozemků. Vytáhněte z torny svoji generálskou a maršálskou hůl! Pojďte do boje. Rádi vás mezi sebou přivítáme a poučíme se od vás. Nebudete tak pomáhat jenom Valašce, ale celému rallysportu u nás. Podle vašich vyjádření máte bezbřehé zkušenosti a nápady. Dejte je, prosím, ve prospěch rally.
Jak to bude s Valašskou rally dál, to nevím. Stál jsem po jejím boku na pozici pořadatele na trati RZ, tiskového mluvčí, tajemníka i asistenta ředitele čtvrt století. Jsem připraven jí pomáhat i nadále. Zda tomu tak bude, nezáleží jenom na mě.
Ale mimo jiné i proto, že o to, abych se mohl Valašce i nadále věnovat dost stojím, se slušným divákům, fanouškům a kritikům, ale také soutěžním posádkám za nezdar letošní Valašky omlouvám. Nezdar to opravdu byl. Je dobře, že vědom si toho jsem nejenom já. Bylo by ale dobré, kdybychom se i při rally k sobě chovali v duchu slov: člověk člověku člověkem. Tedy, jestli ti z vás, kteří se v souvislosti s letošní Valaškou snížili k pomluvám, podlosti a zbabělosti vědí, o co jde.
Na závěr si dovoluji upozornit, že nebudu komentovat případné reakce na tento můj text. Všechno, co jsem cítil jako potřebné sdělit, jsem sdělil.
Dušan Póč
asistent ředitele
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.