34. Valašská rally 2015. Nepatří k těm, na něž je možné vzpomínat v dobrém. Prostě se nevyvedla. Jediné, co zafungovalo, byl zájem soutěžních posádek a diváků před jejím startem. Uspokojit jejich touhu a očekávání se však nepodařilo. Jsem si toho vědom i já, který jsem při letošním ročníku Valašky byl v pozici asistenta ředitele a podílel se na tvorbě bezpečnostních dokumentů.
Za sebe se soutěžním posádkám i divákům za nezdar Valašky upřímně omlouvám. Nemohu a ani nechci mluvit za druhé, ale jistě je v organizačním výboru Valašky většina těch, kteří se ke mně s omluvou přidají.
Rozumím rozhořčenosti fanoušků Valašky a rally vůbec. Taky bych na jejich místě byl, a věřte, že i jsem na průběh letošního ročníku hodně nazlobený. Práce mých kamarádů, ale i ta moje, přišla ve své podstatě vniveč. Byly to stovky hodin. Z pohledu výsledku 34. Valašské rally 2015 zbytečné.
O to víc mě mrzí důvod, který to všechno takříkajíc začal. Důvod vycházející z vlastních řad. Pořadatelské nezvládnutí úvodní rychlostní zkoušky. To se opravdu nemělo stát. Tady ale neselhal systém přípravy. Tady selhali jednotlivci. Přesto to jde, a svým způsobem správně, celé na vrub pořadatele rally.
Další problémy pak vznikaly, aniž měl organizátor možnost je jakkoliv ovlivnit. Havárie, které k rally jaksi patří, a mnohé další, jež spadají do kompetence těch, kteří rally v republice řídí a ovlivňují i chod vlastních soutěží.
Uspořádat v dnešní době rally není vůbec jednoduché. To jistě nikomu rozumnému vysvětlovat není potřeba. A ty, kteří tak hlasitě kritizují například vsetínskou erzetu, si dovoluji požádat o radu, jak by se zachovali oni, kdyby jim jedna z vesnic deset dní před startem rally sdělila, že se rozhodla na svých pár desítek metrů závodní auta nepustit.
Nehledám žádné výmluvy. Znovu říkám hodně nahlas. Letošní Valaška se pranic nepovedla a svůj nemalý podíl na tom má její pořadatel a organizátor a tedy i já. Jen bude vhodné, i s ohledem na většinu pořadatelů (rozhodně nemám na mysli ty, kteří svou práci odflákli), kdyby se k hodnocení vyjadřovali uvážlivě. Ano, kriticky, s poukazem na nedostatky, ale uvážlivě, slušně a věcně.
Pro českou kotlinu je příznačné, že po bitvě se vždy vyrojí spousta generálů. V případě letošní Valašky i maršálů. To už tak jaksi patří k českému koloritu. S tím se musí tak nějak počítat. S čím se ale počítat nemůže, a troufán si napsat i nesmí, je vulgarita a bezdůvodné pomlouvání.
Dovolím si uvést facebookovou diskuzi Miloše Hermanna (MH) a Tomáše Tichavského (TT). Pod těmito niky na uvedené sociální síti oba tito prý fanoušci rally vystupují.
MH: Tomasi na reditelstvi valasske ralye
TT: U opilého pana Hosaka ????
MH: To nebyl kec s tim ptim? ja jsem to slysel ale neveril
TT: Nebyl ...
MH: nebyl kec nebo nebyl napity ?
TT: Nebyl to kec
MH: Ou Ou
(Text je převzat tak, jak je prezentován 11. dubna 2015 v době od 21:48 do 21:56 hodin na facebooku prezentován. To znamená bez jakýchkoliv úprav.)
Tak pánové, to je opravdu silné kafe. Vy si skutečně myslíte, že ředitel Valašské rally Miroslav Hošák byl při rally opilý? Vy si myslíte, že delegovaný hlavní sportovní komisař Miloslav Regner, veličina rallysportu uznávaná u nás i v Evropě, by dovolila, aby soutěž řídil kdokoli opilý? Máte odvahu to sdělit panu Regnerovi do očí?
Předložte důkaz pro svoje tvrzení. Ale ne takový, že jedna paní povídala. Pokud tak neučiníte, můžete počítat s adekvátní reakcí vedenou v duchu práva a ne zbabělých a stupidních pomluv.
Anebo Vy, pane Jardo Arny Němče. Převezmete na svůj facebookový profil fotku, na níž je při předávání cen dívka, skutečně atraktivní, a za ní stojí Miroslav Hošák. Dáte k tomu momentář: Kráska a zvíře. To je opravdu vtipné?!? Jste fakt geroj a určitě máte za svoje „statečné chování“ řadu obdivovatelů vašeho zrna. Vězte, že u mě jste si ale rozhodně tímto jednáním obdiv nezískal. Takové počínání já osobně považuji za podlé a hnusné.
A pokud jde o ty další kritiky, kteří zaručeně vědí, jak se to má všechno dělat a tvrdí, jak všichni ti, kteří Valašku připravovali, jsou neschopní a podobně mám jeden vzkaz. Pojďte nám to, prosím, ukázat, jak se to má dělat při jednáních s městskými a obecními úřady, s úřady státní správy a samosprávy, jak máme jednat s obyvateli vesnic, usedlostí, majiteli pozemků. Vytáhněte z torny svoji generálskou a maršálskou hůl! Pojďte do boje. Rádi vás mezi sebou přivítáme a poučíme se od vás. Nebudete tak pomáhat jenom Valašce, ale celému rallysportu u nás. Podle vašich vyjádření máte bezbřehé zkušenosti a nápady. Dejte je, prosím, ve prospěch rally.
Jak to bude s Valašskou rally dál, to nevím. Stál jsem po jejím boku na pozici pořadatele na trati RZ, tiskového mluvčí, tajemníka i asistenta ředitele čtvrt století. Jsem připraven jí pomáhat i nadále. Zda tomu tak bude, nezáleží jenom na mě.
Ale mimo jiné i proto, že o to, abych se mohl Valašce i nadále věnovat dost stojím, se slušným divákům, fanouškům a kritikům, ale také soutěžním posádkám za nezdar letošní Valašky omlouvám. Nezdar to opravdu byl. Je dobře, že vědom si toho jsem nejenom já. Bylo by ale dobré, kdybychom se i při rally k sobě chovali v duchu slov: člověk člověku člověkem. Tedy, jestli ti z vás, kteří se v souvislosti s letošní Valaškou snížili k pomluvám, podlosti a zbabělosti vědí, o co jde.
Na závěr si dovoluji upozornit, že nebudu komentovat případné reakce na tento můj text. Všechno, co jsem cítil jako potřebné sdělit, jsem sdělil.
Dušan Póč
asistent ředitele
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).