Do XXXIV. ročníku Rocksteel Valašská rally 2015 (10. – 11. dubna) se přihlásilo celkem 116 posádek ze tří států – České republiky, Polska a Slovenska.
Valaška se pojede v letošním roce jako součást nově vypsaného pětidílného seriálu RallySprint Série, dále Poháru 2+, Poháru pořadatele a značkového seriálu Opel Adam Cup 2015. K největším favoritům jednodenního podniku se řadí Slovák Jaroslav Melichárek (Ford Fiesta RS WRC), Roman Odložilík (Subaru Impreza WRC) a úřadující slovenský šampion Grzegorz Grzyb z Polska (Ford Fiesta R5).
Do RallySprint Série (hodnocení dvoukolek) se přihlásilo celkem 80 soutěžících, k aspirantům na prvenství patří Egon Smékal, Ondřej Bisaha (oba Citroën DS3 R3T) a Patrik Rujbr (Renault Clio R3T). Nejpočetněji je obsazena v rámci rallysprintové série třída 6, kde figuruje celkem 16 vozů a dále třída 8, kde pojede 11 vozů. V rámci Poháru 2+ se přihlásilo celkem 17 soutěžících, v rámci Poháru pořadatele poté 19 startujících. Ve vozovém parku celkem 12 značek jsou zastoupeny nejpočetněji tradičně automobilky Škoda a Honda. Na letošní valašku se přihlásilo celkem 19 smíšených posádek, za volanty soutěžních vozů se objeví i tři dámy, a to Olga Lounová, Jarmila Hrachovcová a Pavlína Tydlačková.
Celkem přihlášeno: 116 posádek
Prioritní jezdci: 9 (CZE – Roman Odložilík, Martin Vlček, SVK – Jaroslav Melichárek, Martin Koči, POL – Grzegorz Grzyb, Lukasz Habaj, Maciej Rzeznik, Maciej Oleksowicz, Tomasz Kasperczyk)
Počet států: 3 (Česká republika – 97, Polsko – 10, Slovensko - 9)
RallySprint Série - rozdělení podle objemových tříd: celkem 80 vozů
Třída 5 (A nad 1600 cm3 do 2000 cm3, Super 1600, R2C – nad 1600 cm3 do 2000 cm3, R3C – nad 1600cm3 do 2000cm3, R3T – do 1620 cm3/jmenovitý): 7 vozů
Třída 6 (A nad 1400 cm3 do 1600 cm3, R2B – nad 1390 cm3 do 1600 cm3, Kit-car nad 1400 cm3 do 1600 cm3): 16 vozů
Třída 7 (A do 1400 cm3, Kit Car do 1400 cm3): 8 vozů
Třída 8 (N nad 1600 cm3 do 2000 cm3): 11 vozů
Třída 9 (N nad 1400 cm3 do 1600 cm3, R1B – nad 1400 cm3 do 1600 cm3): 9 vozů
Třída 10 (N do 1400 cm3, R1A – do 1400 cm3): 1 vůz
Třída 11 (A nebo N s přeplňovaným motorem – diesel do 2000 cm3/jmenovitý, R3D – do 2000 cm3/jmenovitý, SAD s přeplňovaným motorem diesel – do 2000 cm3/jmenovitý, VD s přeplňovaným motorem diesel – do 2000 cm3/jmenovitý): 4 vozy
Třída 14 (SA1 do 1400 cm3): 7 vozů
Třída 15 (SA2 nad 1400 cm3 do 1600 cm3): 3 vozy
Třída 16 (SA3 nad 1600 cm3 do 2000 cm3, včetně vozů Kit Car, SA3 bez homologačního listu o jmenovitém objemu do 2000 cm3 a s jednou poháněnou nápravou): 0 vozů
Třída 17 (V1 automobily Škoda): 8 vozů
Třida 18 (V2 do 2000 cm3): 6 vozů
Pohár 2 +: celkem přihlášeno 17 vozů
Pořadatel vypisuje samostatný „Pohár 2+“ pro homologovaná vozidla (i s prošlou homologací) bez dieslových motorů. Jsou povoleny vozy skupiny WRC, vozy S2000 atm, RRC (S2000 turbo), R4, R5, N nad 2000 cm3, RGT, Porsche GT a dále vozy třídy 13 a HA kategorie 3, 4 a 5 s objemem nad 2000 cm3. Pro tento pohár je nutná mezinárodní licence jezdce a spolujezdce. Vozidla startující v tomto Poháru 2+ budou odpovídat technickým předpisům pro MČR v rally. Vozidla třídy HA budou odpovídat předpisům dle kapitoly K NSŘ.
Pohár pořadatele: 19 vozů
Počet vozů specifikace WRC: 3
Ford Fiesta RS WRC – 1, Subaru Impreza WRC – 1, Škoda Octavia WRC – 1
Počet vozů kategorie R5: 7
Ford Fiesta R5 – 7
Počet vozů kategorie S2000: 3
Škoda Fabia S2000 – 3
Počet značek: 12
Škoda – 33, Honda – 17, Ford – 12, Renault – 11, Mitsubishi – 10, Citroën – 8, Peugeot – 7, Subaru – 6, Opel – 6, Seat – 3, Suzuki – 2, Lada - 1
Smíšené posádky: 19
Martin Vlček – Jindřiška Žáková, Egon Smékal – Monika Hýbnerová, Marcel Svačina – Zuzana Lieskovcová, Josef Peták – Alena Benešová, Petr Vraj jr. – Markéta Skácelová, Vlastimil Daňhel – Kateřina Janovská, Jan Petr – Martina Straková, Lukáš Nekvapil – Michala Rezková, Ondřej Studénka – Michaela Bublová, Roman Vaněk – Diana Vaňková, Martin Sopúch – Karin Sopúchová, Zdeněk Václavík – Martina Picková, Marek Gabko – Veronika Ščotková, Viktor Mechl – Zdenka Tamášová, Petr Lukašík – Martina Mikulášková, Aleš Pilčík – Zuzana Plšková, Tomáš Carbol – Kristýna Smrčková, Martin Helis – Vendula Balejová, Tomáš Urban – Jana Čížková
Dámská posádka: 3
Olga Lounová – Richard Nesvadba, Jarmila Hrachovcová, Pavlína Tydlačková
Ve Valašské Meziříčí 6. dubna 2015 - Roman ORDELT, tiskový mluvčí XXXIV. ROCKSTEEL Valašská rally 2015
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.