Letos se příznivci rychlých kol na Klatovsku dočkají svého motoristického svátku o pár týdnů dříve než v minulém roce. Jubilejní 50. Rallye Šumava Klatovy i sesterská 24. Historic Vltava Rallye se budou konat v tradičním čase, vše důležité se odehraje 23.-25. dubna 2015. Veškeré informace o soutěžích se postupně budou objevovat také na klubových stránkách www.pamk.cz a na stránkách vyhrazených těmto soutěžím.
Velké jubileum letos oslaví Rallye Šumava Klatovy. Nejstarší domácí soutěž pojede již svůj 50. ročník a organizátoři vkládají velké úsilí do snahy o jeho úspěch. V letošním roce však nastaly nečekané potíže s rychlostními zkouškami, a to veškeré přípravy zpomalilo. V tuto chvíli však již je trať jasná, takže už nezbývá, než se začít na poslední dubnový víkend pořádně těšit. Napomoci kvalitnímu sportovnímu zážitku by měly i změny v Mistrovství České republiky, jehož je populární „Šumava“ již desítky let tradiční součástí. Tyto změny umožňují start mnohem širšímu spektru vozů než v minulosti, k vidění by tak v Klatovech po letech měly být třeba i legendární speciály WRC, jejichž piloti budou chtít znepříjemnit obhajobu vítězství několikanásobnému mistrovi republiky Václavovi Pechovi, který nebude na startu ani tentokrát chybět. Klatovští ale své letošní jubileum oslaví i za přítomnosti dalších legend. Jednak hodlají přizvat na návštěvu bývalé vítěze nejstarší domácí soutěže, jednak nově vypsali Rallye Šumava Legend, při které se krásné staré vozy budou prohánět přímo po slavných tratích.
Nedílnou součástí sportovního víkendu bude ale samozřejmě opět také 24. Historic Vltava Rallye. Ta je vyhrazena starším vozům, jejichž posádky mají zájem nejen o radostné svezení, ale také o sportovní zápolení a mistrovské body. Do Klatov se i tentokrát sjedou závodníci z celé Evropy, aby se na náročných tratích v podhůří Šumavy utkali při třetím podniku letošního evropského šampionátu rallye historických vozidel. Účast na 24. Historic Vltava Rallye by tentokrát měla být kvalitnější než loni, kdy ji nepříjemně ovlivnily termínové kolize a (letos již neexistující) koeficienty. I přes tyto nepříznivé faktory byl v minulém roce na rychlostních zkouškách k vidění velmi kvalitní sportovní boj, sváděný kromě posádek ME také závodníky domácího šampionátu v čele s rychlým Jiřím Kalistou. Ten byl dokonce rychlejší než vítěz evropského hodnocení Švéd Myrsell, což by mohlo být pro všechny Seveřany velkou výzvou – i v letošním roce totiž pojedou posádky ze Skandinávie také svůj pohár, který na klatovský start tradičně přivádí mnoho zajímavých jezdců a jejich strojů.
Jak vidno, poslední dubnový víkend bude na Klatovsku opravdu velmi pestrý a pro organizaci velmi náročný. To ostatně potvrzuje i ředitel obou soutěží Jiří Valenta: „Dobře víme, že nás nečeká nic snadného. Letos je vše pro nás ještě složitější už tím, že bychom rádi jubileum ´Šumavy´ oslavili opravdu důstojně. Navíc jsme se zejména na Strakonicku setkali s nepochopením některých místních obyvatel a zastupitelů, což nám dost zkomplikovalo sestavení tratí. Nakonec jsme byli nuceni plánovaný model trochu pozměnit, pro jezdce jsou proto připraveny některé odlišné úseky než v minulosti. Vimperskou etapu nicméně opět pojedeme v sobotu, na pátek jsou i tentokrát připraveny úseky v okolí Klatov. Celou soutěž zahajuje tradiční Klatovský okruh, také pro něj jsme ale připravili velkou změnu. Rallye Šumava pojede svůj padesátý ročník a my se rozhodli, že je to ideální příležitost pro trochu nečekaný tah. Jaký? Okruh letos pojede v opačném směru, což se doteď v rámci ´Šumavy´ ještě nezkoušelo. Věříme, že diváky i jezdce tato změna zaujme,“ uzavírá Jiří Valenta.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.