Letos se příznivci rychlých kol na Klatovsku dočkají svého motoristického svátku o pár týdnů dříve než v minulém roce. Jubilejní 50. Rallye Šumava Klatovy i sesterská 24. Historic Vltava Rallye se budou konat v tradičním čase, vše důležité se odehraje 23.-25. dubna 2015. Veškeré informace o soutěžích se postupně budou objevovat také na klubových stránkách www.pamk.cz a na stránkách vyhrazených těmto soutěžím.
Velké jubileum letos oslaví Rallye Šumava Klatovy. Nejstarší domácí soutěž pojede již svůj 50. ročník a organizátoři vkládají velké úsilí do snahy o jeho úspěch. V letošním roce však nastaly nečekané potíže s rychlostními zkouškami, a to veškeré přípravy zpomalilo. V tuto chvíli však již je trať jasná, takže už nezbývá, než se začít na poslední dubnový víkend pořádně těšit. Napomoci kvalitnímu sportovnímu zážitku by měly i změny v Mistrovství České republiky, jehož je populární „Šumava“ již desítky let tradiční součástí. Tyto změny umožňují start mnohem širšímu spektru vozů než v minulosti, k vidění by tak v Klatovech po letech měly být třeba i legendární speciály WRC, jejichž piloti budou chtít znepříjemnit obhajobu vítězství několikanásobnému mistrovi republiky Václavovi Pechovi, který nebude na startu ani tentokrát chybět. Klatovští ale své letošní jubileum oslaví i za přítomnosti dalších legend. Jednak hodlají přizvat na návštěvu bývalé vítěze nejstarší domácí soutěže, jednak nově vypsali Rallye Šumava Legend, při které se krásné staré vozy budou prohánět přímo po slavných tratích.
Nedílnou součástí sportovního víkendu bude ale samozřejmě opět také 24. Historic Vltava Rallye. Ta je vyhrazena starším vozům, jejichž posádky mají zájem nejen o radostné svezení, ale také o sportovní zápolení a mistrovské body. Do Klatov se i tentokrát sjedou závodníci z celé Evropy, aby se na náročných tratích v podhůří Šumavy utkali při třetím podniku letošního evropského šampionátu rallye historických vozidel. Účast na 24. Historic Vltava Rallye by tentokrát měla být kvalitnější než loni, kdy ji nepříjemně ovlivnily termínové kolize a (letos již neexistující) koeficienty. I přes tyto nepříznivé faktory byl v minulém roce na rychlostních zkouškách k vidění velmi kvalitní sportovní boj, sváděný kromě posádek ME také závodníky domácího šampionátu v čele s rychlým Jiřím Kalistou. Ten byl dokonce rychlejší než vítěz evropského hodnocení Švéd Myrsell, což by mohlo být pro všechny Seveřany velkou výzvou – i v letošním roce totiž pojedou posádky ze Skandinávie také svůj pohár, který na klatovský start tradičně přivádí mnoho zajímavých jezdců a jejich strojů.
Jak vidno, poslední dubnový víkend bude na Klatovsku opravdu velmi pestrý a pro organizaci velmi náročný. To ostatně potvrzuje i ředitel obou soutěží Jiří Valenta: „Dobře víme, že nás nečeká nic snadného. Letos je vše pro nás ještě složitější už tím, že bychom rádi jubileum ´Šumavy´ oslavili opravdu důstojně. Navíc jsme se zejména na Strakonicku setkali s nepochopením některých místních obyvatel a zastupitelů, což nám dost zkomplikovalo sestavení tratí. Nakonec jsme byli nuceni plánovaný model trochu pozměnit, pro jezdce jsou proto připraveny některé odlišné úseky než v minulosti. Vimperskou etapu nicméně opět pojedeme v sobotu, na pátek jsou i tentokrát připraveny úseky v okolí Klatov. Celou soutěž zahajuje tradiční Klatovský okruh, také pro něj jsme ale připravili velkou změnu. Rallye Šumava pojede svůj padesátý ročník a my se rozhodli, že je to ideální příležitost pro trochu nečekaný tah. Jaký? Okruh letos pojede v opačném směru, což se doteď v rámci ´Šumavy´ ještě nezkoušelo. Věříme, že diváky i jezdce tato změna zaujme,“ uzavírá Jiří Valenta.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?