Tradiční loučení se sezonou rallysportu na českých tratích, kterým byla Mikuláš Zaremba rally ve Slušovicích, vyhrála posádka Tomáš Kostka, Richard Kresta na voze Ford Fiesta RS WRC ze slovenského týmu Rufa šport.
Třicetiletý jezdec vyhrál v exhibičním podniku stylem start – cíl a připsal si na Mikulášské rally již druhé vítězství, poprvé vyhrál před třemi lety. Na druhém místě skončila slovenská dvojice Jaroslav Melichárek, Erik Melichárek rovněž na voze Ford Fiesta RS WRC s odstupem 26 vteřin, třetí dojeli se ztrátou 41,4 vteřiny loňští vítězové Roman Odložilík, Martin Tureček s vozem Ford Fiesta R5. Rozlučka se soutěžáckou sezonou se vydařila a přilákala početné zástupy fanoušků motoristického sportu.
Podobně jako při jarním Rallysprintu Kopná byl nejrychlejším jezdcem Tomáš Kostka, který strávil letošní sezonu na okruzích v týmu Audi Sport Italia v seriálu EuroV8 Series. Zlínský jezdec nenašel ani na jedné z rychlostních zkoušek přemožitele a před svými pronásledovateli vyhrál s náskokem téměř půl minuty. „Užíval jsem si každý kilometr a každou začátku. Z naší strany panuje velká spokojenost, nový spolujezdec i auto fungovali bez problémů. Je to krásná tečka za sezonou. Minulý týden nemělo auto na Pražském rallysprintu ještě správný výkon a nastavení, ale tady bylo všechno v pořádku. I když to bylo pro mě opět na delší dobu poslední svezení v rally, už teď se těším na příští rok. Předpokládám, že se objevím na Kopné, barumce a na konci sezony i při volných podnicích,“ uvedl spokojený Kostka v cíli.
Druhou příčku obsadil slovenský účastník mistrovství světa Jaroslav Melichárek, který pilotoval stejný vůz jako vítězný Kostka. „Nezvolili jsme dobré nastavení. Během závodu jsme měnili nastavení vozu a prakticky až při třetí rundě jsme byli spokojeni. Poslední průjezd kolem dostihovky jsme užili a už jsme jeli pro diváky. Příští rok se možná ukážeme doma na Slovensku, kde avizují nějaké změny v pravidlech. Uvidíme, jak se situace vyvine, zda se ukážeme doma nebo v zahraničí,“ uvedl Melichárek, který překvapil osmým místem na slavné Rallye Monte Carlo, soutěži mistrovství světa.
Bronzovou pozici získal loňský vítěz Roman Odložilík. „Jako každoročně přišlo obrovské množství lidí. Sice nenapadl sníh, ale krásně to klouzalo a bylo i hodně bláta. Příští sezona je pro nás hodně vzdálená. Přes svátky si odpočineme a na začátku roku se rozhodneme co dále,“ pověděl třetí jezdec v hodnocení letošního českého šampionátu v rally.
Vedle Melichárka se přijela rozloučit na Moravu s letošní sezonou silná enkláva slovenských jezdců. Diváky pobavil úřadující slovenský vicemistr Igor Drotár, dále Tomáš Kukučka (oba Škoda Fabia WRC) nebo účastník mistrovství světa juniorů Martin Koči (Mitsubishi Lancer EVO IX). V hodnocení dvoukolek byl nejlepší Ondřej Bisaha (Citroën DS3 R3T Max), se ztrátou 22,1 vteřiny skončil druhý Adam Kobliha a třetí dojel s mankem 33 vteřin domácí Lubomír Minařík (oba Renault Clio R3).
Na startu se objevilo celkem 62 posádek z původně 67 přihlášených, v cíli bylo klasifikováno 47 soutěžících. Z předních jezdců neviděli cíl například Antonín Tlusťák (Škoda Fabia S2000) kvůli poruše motoru, při prvním průjezdu slušovickým okruhem havaroval Slovák Vlastimil Majerčák (Ford Fiesta R5) a technická závada zastavila jeho krajana Radovana Moznera (Škoda Octavia WRC). Pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR Podkopná Lhota připravili trať v celkové délce 71 kilometrů a celkem pět rychlostních zkoušek na dvou úsecích (Dostihovka okruh, Bernardýnská) v délce 30 kilometrů.
Řada jezdců pobavila početné diváky rozevlátým stylem a širokými průjezdy. Mikuláš Zaremba rally udělala zdařilou tečku za kalendářním rokem 2014 v českém rallysportu.
Konečné pořadí Mikuláš Zaremba rally 2014 :
1. T. Kostka, Richard Kresta (Ford Fiesta RS WRC) 23:21,3 min
2. J. Melichárek, E. Melichárek (SVK, Ford Fiesta RS WRC) + 26,0 s
3. Odložilík, Tureček (Ford Fiesta R5) + 41,4 s
4. Drotár, Bánoci (SVK, Škoda Fabia WRC) + 1:23,6 min
5. Firla, Jůrka (Subaru Impreza STi) + 1:29,6 min
6. Kukučka, Mozner (SVK, Škoda Fabia WRC) + 1:43,2 min
7. Jelínek, Ingr (Škoda Fabia S2000) + 1:46,0 min
8. Koči, L. Kostka (SVK/CZE, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:46,2 min
9. Kořístka, Drozd (Škoda Fabia S2000) + 1:50,6 min
10. Bisaha, Šintal (Citroën DS3 R3T Max) + 2:14,3 min
Pořadí v hodnocení dvoukolek (2WD):
1. Bisaha, Šintal (Citroën DS3 R3T Max) + 25:35,6 min
2. Kobliha, Žáček (Renault Clio R3) + 22,1 s
3. L. Minařík, L. Minařík sen. (Renault Clio R3) + 33,0 s
Vítězové jednotlivých tříd:
2: Odložilík, Tureček (Ford Fiesta R5)
3: Firla, Jůrka (Subaru Impreza STi)
5: Bisaha, Šintal (Citroën DS3 R3T Max)
6: Svačina, Píža (Citroën C2 R2 Max)
8: Daňhelová, Daňhel (Renault Clio Sport)
9: Březík, Omelka (Honda Civic VTi)
11: Urban, Svoboda (Škoda Fabia TDi)
13: T.Kostka, Richard Kresta (Ford Fiesta RS WRC)
SA2: Pilčík, Plšková (Honda Civic VTi)
SA3: Kučera, Malaník (BMW 318iS)
V/1: Nedbal, Mozola (Škoda 130 RS)
V/2: Vraj sen., Novák (Škoda Favorit 136 L)
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.