V každém odvětví má člověk sklon porovnávat své síly a soupeřit s ostatními. Toto vzájemné poměřování sil a schopností bývá nejčastěji spojováno se sportem ve všech jeho disciplínách.
Ačkoliv se to řadě škarohlídům nelíbí, i motorismus je zařazován do oblasti sportu. Motorismus, jehož řada soutěžních disciplín má své fanoušky. Ačkoliv máme pocit, že u nás se jedou největší a nejkrásnější soutěže, není tomu tak. V řadě evropských a skandinávských zemích má motorismus hluboké kořeny a řadí se ke špičkám mezinárodních mistrovství.
Já osobně z motoristického sportu fandím rally a tak Vám nabízím svůj pohled do jeho zákulisí. Možná pro to, aby i lidé, kteří slyší jen jednostranné negativní kampaně, měli možnost něco se o tomto sportu něco dozvědět. Je to jako u všeho - mohu soudit, když o tom něco vím. Abychom nebyli jen pouhými loutkami.
Většina fanoušků i samotných jezdců vidí jen samotný průběh závodu. Co však obnáší uspořádání velkého podniku je mnoha lidem skryto. Když se nedávno uprostřed nádherného prostředí, obklopeného řadou vinic konal 10. ročník AGROTEC Petronas Syntium rally Hustopeče 2014, měl jsem možnost nahlédnout i do zákulisí. Jak vlastně vypadá příprava a samotné provedení závodu v rally?
Prvním předpokladem uspořádat podnik v rally je splnění přísných podmínek pro udělení licence k provedení závodu a jeho zapsání do „kalendáře rally“ u Autoklubu ČR. Po té nastává několik měsíců trvající mravenčí práce, počínající v hledání sponzorů, partnerů a propagátorů rally. Mezinárodními a národními sportovními řády jsou stanoveny podmínky organizace závodu, včetně délky jednotlivých rychlostních zkoušek, které znamenají pro pořadatele mnohdy mravenčí a diplomatickou práci vedoucí k získání všech povolení a splnění zákonem stanovených podmínek, včetně uzavírky příslušné komunikace, které se v průběhu závodu stávají uzavřenou rychlostní zkouškou. V současné době jsou to právě první problematická místa organizace rally, neboť tento sport je několik let nespravedlivě napadán bulvárními médii. Negativní kampaň se pak podepisuje i na přístupu a vnímání tohoto sportu v naší zemi. Jako by řada čtenářů a diváků nechápala, že řada reportáží je tendenční a zkreslující informace jsou dělány s jediným úmyslem- zvýšení sledovanosti. Lži, které jsou bohužel oblíbenější, než rozum a pravda.
Organizátoři závodů absolvují řadu jednání se starosty a primátory měst, ale také s řadou obyvatel. Vždy jde o nalezení kompromisu, vyváženosti požadavků a podmínek realizace závodu. Navíc, každý z pořadatelů v souběhu s výběrem tratí vhodných pro závod řeší i bezpečnost nejen jezdců, ale i diváků. A oblast bezpečnosti je plná kompromisů, neboť na jedné straně vzniká požadavek na zajištění bezpečnosti a na druhé omezení diváků, kteří jsou nespokojeni se vzdáleností od rychlostní zkoušky a tím pádem o podívanou.
Konání takového podniku je podmíněno získáním desítek lidí, kteří se podílejí na organizaci a zabezpečení tratí, servisní zóny, záchranných a bezpečnostních prvků, časoměřičů a činovníků. Znamená to dokonalou souhru nejen při realizaci rally, ale zejména v případě, kdy dojde při závodech k nehodě. Tito lidé musí projít několikadenním školením, na kterém jim je vysvětlena jejich činnost s důrazem na bezpečnost. Navíc lidi, kteří musí s předstihem připravit jednotlivé rychlostní zkoušky – čekají je hodiny a hodiny na nohou a za každého počasí, musí vytyčovat nebezpečná místa a naopak označit divácké prostory. A neustále vše kontrolovat. Pak během soutěže, ač jsou unavení a nevyspalí musí plnit další povinnosti, hlavních činovníků rychlostních zkoušek.
Samotné vytýčení tratí, které jsou pro závod povoleny a určeny obnáší stovky metrů bezpečnostních pásek, stovky výstražných cedulí upozorňující na nebezpečí, které může například divákům hrozit. Pří průjezdu jednotlivými rychlostními zkouškami v Hustopečích jsem měl možnost vidět desítky lidí, zařazených do role „ traťáků“ zajištující volnou trat a reagující i na vzniklou nehodu. Lidí, kteří musí řešit desítky situací, kdy musí být diváci upozorněni na nebezpečné chování.
Viděl jsem i řadu lidí, kteří sledují a řeší problémy a havárie na dispečinku. Ve spojení s jednotlivými vedoucími rychlostních zkoušek řeší všechny ty komplikované situace a vyslání záchranných týmů. Dispečink, který se stává jakým si centrálním řídícím mozkem celého závodu – pracoviště, které je náročné z hlediska psychiky a zátěže - střídají se ve sledování rychlostních zkoušek ale také absolutně všech jedoucích vozů a reagující na situace, kdy se závodní auto najednou zastaví, protože to může znamenat poruchu, ale také nehodu s nutností zásahu záchranných složek. Lidé na dispečinku, kteří jsou zajišťování dalšími – vždy jim "někdo" musí přinést kafé, čaj, vodu, něco k jídlu… Že když musí na záchod, a musí za ně někdo sluchátka a sledování převzít. Hlavní lékař, který sleduje vše na dispečinku musí neustále sledovat stejné dění, podobně jako šéf záchranářů a třeba i poradit zasahujícím lékařům. A ředitel rally- ten sleduje všechny. Vzpomínám si na diskusní příspěvek jednoho „odborníka na rally“, který nevkusným způsobem pokládal otázku „ proč mám platit ze svých daní zajištění rally záchrannou službou?“. Možná, kdyby se tento pisálek víc zajímal o realitu, zjistil by, že se na tento závod záchranná služba i hasiči najímají a platí z financí pořadatele, včetně hlavního lékaře, jeho zástupce a pohotovosti v nemocnici.
Kdo nikdy neměl možnost vidět stanovenou a rozsahem obsáhlou dokumentaci nejen k zajištění závodu, ale i dokumentace a pokyny pro jezdce si neumí představit, co znamená situace, kdy bez ohledu na právně platná povolení musí poprat s protestem jediného ekoteroristy, který svým nečestným a ubohým způsobem v průběhu závodu činí problémy, ačkoliv měl možnost v době správního řízení své námitky za včas uplatnit. Situace, která připomíná dostavbu důležitých komunikací a v době stavby se vyrojí žaloba „ ekologů „ jejichž praktiky spíše připomínají terorismus. Mnohdy se skrytým osobním prospěchem, zaštítěným ekologií. I tak neskutečný zásah do průběhu závodu pořadatelé v Hustopečích zvládli a průběh 4 rychlostních zkoušek přeorganizovali. Vše s jediným cílem - aby bylo vše dobré.
Osobně smekám před nasazením lidí, kteří lemují desítky kilometrů rychlostních zkoušek, desítky lidí v organizačním týmu, dispečinku, řady záchranářů, hasičů a lékařů a zdravotníků. Prostě řadu lidí, které jako jezdci mnohdy ani nevnímáme.
Co mě však mrzí i mezi fandy tohoto sportu je to, že jsou mezi námi chytráci, zahleděni do falešné představy o svých znalostech o organizaci takového podniku a vždy by vše udělali lépe a mnohdy vybavenými znalostmi získanými z počítačových her. Tak nějak klasicky po česku - chytří, když o nic nejde a taky se o tom dobře „mudrcuje“ na motoristických portálech.
Pozn.red. Autorem článku je Pavel Vrba, spolujezdec v rally od r.2009, bloger a propagátor K4 Poháru ČR v rally
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.