Rok a půl dlouhá pauza jednoho z nejtalentovanějších českých soutěžáků končí. Evropský šampion v rallye historických automobilů z roku 2011 se vrací za volant a bude pilotovat ne jen tak ledajaké auto.
Miroslav Janota představí při 42. Rallye Český Krumlov 2014 Lancii 037 Rally z dílny známého italského týmu Volta Racing. Jihočeské soutěže se zúčastní společně s navigátorem Lukášem Vyoralem pod hlavičkou spolupořádajícího týmu ČK motorsport v rámci Rallye Legendy Show.
Ačkoliv se jezdec z Bukové u Příbramě, který ve čtvrtek oslaví přímo v dějišti soutěže 36. narozeniny, ještě před několika dny chtěl zúčastnit republikového šampionátu historiků a na poslední chvíli dostal přidělené startovní číslo 64, z tohoto záměru nakonec sešlo. Administrativní průtahy s přihlášením italského skvostu na české registrační značky se nepodařilo včas dotáhnout do zdárného konce.
Lancia 037 Rally pilotovaná Miroslavem Janotou ale v Českém Krumlově chybět nebude. „Původně jsme chtěli startovat už při evropské soutěži v San Remu, svou účast jsme však museli ze stejného důvodu, jako v Krumlově, odvolat. Možnost zúčastnit se českokrumlovské rallye alespoň mezi legendami je ale skvělá!“ nechal se těsně před odjezdem na jih Čech slyšet Miroslav Janota.„Rallye Český Krumlov je mojí srdeční záležitostí, z domácích soutěží ji mám nejradši. Jsou tam skvělí pořadatelé, potkám spoustu svých kamarádů a těším se i na všechny fanoušky, kteří mi vždy vyjadřovali velkou podporu. Prostě odjíždím do krásné společnosti soutěžácké rodiny. Musím se přiznat, že mi závody chyběly...“ dodal muž, jenž největších úspěchů dosáhl s Opelem Kadett Coupé.
Cílem týmu italského showmana Giuseppe Volty bude především otestovat novou techniku před blížícím se podnikem mistrovství Evropy, klatovskou Historic Vltava Rallye, která se uskuteční dva týdny po českokrumlovské soutěži. „Pokud se všechno povede, rádi bychom jeli Vltavu. V Krumlově si proto chceme vyzkoušet auto v prostředí opravdové soutěže. Další program zatím neplánujeme. Možná se ale rodí nový projekt,“ řekl tajemně Miroslav Janota.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.