Posádka Martin Vlček, Richard Lasevič na voze Škoda Fabia WRC zvítězila v loňském dvaatřicátém ročníku Valašské rally 2013 s centrem ve Valašském Meziříčí.
Vlček při premiéře s vozem specifikace WRC byl nejrychlejší na čtyřech úsecích z celkového počtu šesti rychlostních zkoušek. Na druhém místě skončili Jaromír Tomaštík, Jaroslav Novák (Subaru Impreza WRC) se ztrátou 55,9 vteřiny. Třetí příčku obsadili Silvestr Mikuláštík, Róbert Baran (Škoda Octavia WRC), kteří zaostali za stříbrnou pozici o pouhých 0,7 vteřiny.
Ohlédněme se za loňským ročníkem populární valašky. Ta se jela jako součást Mistrovství České republiky v rally historických automobilů a dále se započítala do Poháru České republiky v rally. V republikovém šampionátu historiků vyhrál Jiří Kalista (Subaru Legacy RS), druhý dojel Jiří Navrátil (Ford Sierra RS Cosworth) s odstupem téměř půldruhé minuty. V pohárové klasifikaci sváděla dramatický souboj trojice Miloslav Jirsa (Renault Clio R3), Jiří Kašpar (Škoda Octavia) a Petr Šimurda (Škoda 130 LR). Nakonec se radoval Kašpar na octavii, druhý skončil Jirsa na cliu se ztrátou 14,2 vteřiny, třetí dojel Šimurda.
Podle předpokladů se strhl souboj o absolutní prvenství mezi jezdci na vozech specifikace WRC. Začátek měl nejrychlejší Jaromír Tomaštík na subaru, který vedl ještě po třetí rychlostní zkoušce. Při druhém průjezdu erzetou pod hradem Helfštýnem začalo pršet, vsetínský jezdec nabral ztrátu sedmi vteřin a opustil vedoucí příčku. Do čela se probojoval Martin Vlček na fabii a třemi nejrychlejšími časy si upevnil premiérovou výhru v absolutní klasifikaci. Jezdec ze severomoravské Skotnice předvedl velmi dobrý výkon a zajel čtyřikrát nejrychlejší čas. Tomaštík v závěru ještě vyfasoval půlminutovou penalizaci za neprojetí retardéru, nicméně druhé místo před Mikuláštíkem uhájil o pouhých sedm desetin vteřiny! Mikuláštíka zbrzdil při prvním průjezdu Vesníkem defekt.
Na startu se objevilo celkem 58 posádek, cíl rally spatřilo 40 soutěžících. Z favoritů odstoupili hned na začátku soutěže Petr Zedník (Ford Fiesta Kit Car, motor na 2. RZ) a Jiří Petrášek (Opel Ascona B, palivové čerpadlo po 2.RZ). Smůla potkala na závěrečné erzetě populární zpěvačku a herečku Olgu Lounovou (Renault Clio Sport), které vypověděla službu převodovka. Naopak zdárně dokončili rally hokejový mistr světa Filip Kuba a herec Lukáš Langmajer (oba Honda Civic VTi). Pořadí v cíli XXXII. Valašská rally 20131. M. Vlček, Lasevič (Škoda Fabia WRC) 37:53,3 min2. Tomaštík, J. Novák (Subaru Impreza WR0C) + 55,9 s3. Mikuláštík, Baran (CZE/SVK, Škoda Octavia WRC) + 56,6 s4. Barvík, Dřímal (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:12,9 min5. Kurka, Škubník (Mitsubishi Lancer EVO X R4) + 1:22,6 min6. Pešl, Pešek (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:43,3 min7. Kalista, Skořepa (Subaru Legacy RS) + 2:14,8 min8. Srb, Osička (Citroën C2 R2) + 3:40,6 min9. Navrátil, V. Kouřil (Ford Sierra RS Cosworth) + 3:42,5 min10. Kašpar, Kabourek (Škoda Octavia) + 3:47,3 minMistrovství České republiky v rally historických automobilů:1. Kalista, Skořepa (Subaru Legacy RS) 40:08,1 min2. Navrátil, V. Kouřil (Ford Sierra RS Cosworth) + 1:27,7 min3. Hladík, Pilný (Suzuki Swift GTi) + 3:15,5 minPohár České republiky v rally:1. Kašpar, Kabourek (Škoda Octavia) 41:40,6 min2. Jirsa, Střeska (Renault Clio R3) + 14,2 s3. Šimurda, Dlouhý (Škoda 130 LR) + 24,0 s
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?