Posádka Martin Vlček, Richard Lasevič na voze Škoda Fabia WRC zvítězila v loňském dvaatřicátém ročníku Valašské rally 2013 s centrem ve Valašském Meziříčí.
Vlček při premiéře s vozem specifikace WRC byl nejrychlejší na čtyřech úsecích z celkového počtu šesti rychlostních zkoušek. Na druhém místě skončili Jaromír Tomaštík, Jaroslav Novák (Subaru Impreza WRC) se ztrátou 55,9 vteřiny. Třetí příčku obsadili Silvestr Mikuláštík, Róbert Baran (Škoda Octavia WRC), kteří zaostali za stříbrnou pozici o pouhých 0,7 vteřiny.
Ohlédněme se za loňským ročníkem populární valašky. Ta se jela jako součást Mistrovství České republiky v rally historických automobilů a dále se započítala do Poháru České republiky v rally. V republikovém šampionátu historiků vyhrál Jiří Kalista (Subaru Legacy RS), druhý dojel Jiří Navrátil (Ford Sierra RS Cosworth) s odstupem téměř půldruhé minuty. V pohárové klasifikaci sváděla dramatický souboj trojice Miloslav Jirsa (Renault Clio R3), Jiří Kašpar (Škoda Octavia) a Petr Šimurda (Škoda 130 LR). Nakonec se radoval Kašpar na octavii, druhý skončil Jirsa na cliu se ztrátou 14,2 vteřiny, třetí dojel Šimurda.
Podle předpokladů se strhl souboj o absolutní prvenství mezi jezdci na vozech specifikace WRC. Začátek měl nejrychlejší Jaromír Tomaštík na subaru, který vedl ještě po třetí rychlostní zkoušce. Při druhém průjezdu erzetou pod hradem Helfštýnem začalo pršet, vsetínský jezdec nabral ztrátu sedmi vteřin a opustil vedoucí příčku. Do čela se probojoval Martin Vlček na fabii a třemi nejrychlejšími časy si upevnil premiérovou výhru v absolutní klasifikaci. Jezdec ze severomoravské Skotnice předvedl velmi dobrý výkon a zajel čtyřikrát nejrychlejší čas. Tomaštík v závěru ještě vyfasoval půlminutovou penalizaci za neprojetí retardéru, nicméně druhé místo před Mikuláštíkem uhájil o pouhých sedm desetin vteřiny! Mikuláštíka zbrzdil při prvním průjezdu Vesníkem defekt.
Na startu se objevilo celkem 58 posádek, cíl rally spatřilo 40 soutěžících. Z favoritů odstoupili hned na začátku soutěže Petr Zedník (Ford Fiesta Kit Car, motor na 2. RZ) a Jiří Petrášek (Opel Ascona B, palivové čerpadlo po 2.RZ). Smůla potkala na závěrečné erzetě populární zpěvačku a herečku Olgu Lounovou (Renault Clio Sport), které vypověděla službu převodovka. Naopak zdárně dokončili rally hokejový mistr světa Filip Kuba a herec Lukáš Langmajer (oba Honda Civic VTi). Pořadí v cíli XXXII. Valašská rally 20131. M. Vlček, Lasevič (Škoda Fabia WRC) 37:53,3 min2. Tomaštík, J. Novák (Subaru Impreza WR0C) + 55,9 s3. Mikuláštík, Baran (CZE/SVK, Škoda Octavia WRC) + 56,6 s4. Barvík, Dřímal (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:12,9 min5. Kurka, Škubník (Mitsubishi Lancer EVO X R4) + 1:22,6 min6. Pešl, Pešek (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:43,3 min7. Kalista, Skořepa (Subaru Legacy RS) + 2:14,8 min8. Srb, Osička (Citroën C2 R2) + 3:40,6 min9. Navrátil, V. Kouřil (Ford Sierra RS Cosworth) + 3:42,5 min10. Kašpar, Kabourek (Škoda Octavia) + 3:47,3 minMistrovství České republiky v rally historických automobilů:1. Kalista, Skořepa (Subaru Legacy RS) 40:08,1 min2. Navrátil, V. Kouřil (Ford Sierra RS Cosworth) + 1:27,7 min3. Hladík, Pilný (Suzuki Swift GTi) + 3:15,5 minPohár České republiky v rally:1. Kašpar, Kabourek (Škoda Octavia) 41:40,6 min2. Jirsa, Střeska (Renault Clio R3) + 14,2 s3. Šimurda, Dlouhý (Škoda 130 LR) + 24,0 s
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?