Jasně nejsmolnější závod sezony si vytrpěla na Rally Jeseníky posádka JP Motorsport teamu Jaroslav Pešl – Roman Pešek. Oba borci jedoucí tradičně na Mitsubishi Lancer EVO IX měli předposlední podnik sprintového šampionátu skvěle rozjetý a sahali po vítězství ve třídě, ale výlet z trati na poslední erzetě zhatil všechny naděje a bylo z toho nakonec „jen“ čtvrté místo ve třídě a patnácté absolutně. Lepší vzpomínky na Jeseníky bude mít druhá posádka JP Motorsport teamu, protože Pavlíně Tydlačkové se do třetice konečně podařilo věčně upršenou soutěž dokončit.
Předposlední závod sprintového šampionátu posádce Pešl – Pešek hodně dobře sedl. Oba Valaši si od začátku vyhradili místa na špici a zajížděli výborné časy. Pešl ve své třídě 3 začal druhým místem o dvě vteřiny a pak přišly dokonce i dvě vyhrané erzety za sebou, následovaly tři těsně druhá místa. Celkově tedy po šesti RZ, ve kterých nebyl Pešl ve třídě hůře než druhý, a celkově byl jen dvě desetiny vteřiny za Kořístkou.
V poslední zkoušce, ve které se měl těsný boj rozhodnout, však přišla osudová chyba a bylo po nadějích. Pešl vyletěl z trati, ztratil hodně přes minutu a bylo totálně po nadějích. „V té osudné zatáčce bylo vytahané bláto a já jsem do ní nenajel tak, jak by bylo potřeba. Seběhlo se to všechno sice ve velmi malé rychlosti, ale přesto nás to s autem strhlo po tom bahně do příkopy a bylo vymalováno,“ popsal Jaroslav Pešl moment, který jeho naděje poslal definitivně k ledu. Autu se sice nic vážnějšího nestalo, fanoušci rychle posádce pomohli zpátky na trať, ale ztráta kolem půldruhé minuty znamenala sešup o několik míst dolů. „Sami bychom se z toho určitě nedostali. Lidi nám pomohli zpátky na trať a mohli jsme dojat aspoň tak, jak jsme dojeli. Ale ztratili jsme tam veškeré naděje a skvěle rozjetý závod tak pro nás skončil hodně hořce. V závěru jsme určitě jeli s Kořou oba nadoraz, i proto asi k té mojí chyběl došlo. Je to strašná škoda, asi to byl náš nejlepší závod sezony a uniklo nám super umístění a velké body. Ale i to je závodění, i toto je rally,“ říkal zklamaně 33letý pilot z Valašského Meziříčí.
Když trochu opadly emoce ze smolně zazděného závodu, tak nakonec přeci jen Pešl našel na Jeseníkách i nejedno pozitivum. „V prvé řadě jsme si skvěle zazávodili, o tom to přesně má být. Takto vyrovnaných soubojů, kde všechno řeší třeba pár desetinek sekundy, se v sezoně zase tolik nejezdí a v tomto jsme se tentokrát hodně vyřádili. Dalším pozitivem je, že jsme měli skvěle, možná nejlépe v sezoně připravené auto. Byla dlouhá pauza a mechanici udělali velký kus práce a patří jim velký dík,“ dodal Jaroslav Pešl.
Propadem na čtvrté místo ve třídě Pešl podle všeho i přišel o naději na první trojku celkového pořadí sezony ve třídě 3, kde je momentálně pátý. „Co mám spočítáno, tak abychom se dostali ještě na bednu ve třídě, nesměl by Kořa dojet ve Vsetíně do cíle, takže je to všechno taková teorie. To nás ale stejně neodradí od toho jet Vsetín na plnou palbu a ukázat se domácím fanouškům,“ plánuje si Jaroslav Pešl.
Naopak velmi spokojená odjížděla z Rally Jeseníky druhá posádka JP Motorsport teamu ve složení Pavlína Tydlačková – David Zachar, jedoucí na Suzuki Ignis Sport. Pavlíně se totiž na třetí pokud konečně podařilo v Jeseníkách dojet do cíle a udolala tak tento pro ni tolik smolný závod. Bylo z toho nakonec páté místo ve třídě 7 a bronz mezi dámami. I proto si mohla v klidu konečně zavzpomínat i na předchozí dva nepovedené ročníky. „V roce 2011 jsme naši jízdu s Ivanem Říhánkem ukončili na RZ2 o svodidla a betonový sloupek jsme urvali kolo o rok později s Pavlou Fričovou na RZ1 kilometr a půl po startu čelní střet se sloupem a já se poprvé projela v sanitce,“ vzpomněla jezdkyně z Valašského Meziříčí dva neúspěšné starty v Jeseníkách.
Do třetice všechno dobrého už naštěstí pro Pavlínu tentokrát platilo. „Letos jsem do závodu nastupovala s velkým strachem a respektem ke zdejším erzetám. Je super že v Jeseníkách je stále počasí v tuto dobu, tudíž stále škaredě, listí, mokro oslizlo,“ vtipkovala Tydlačková s vědomím toho, že konečně Jeseníky projela až do cíle. „První dvě erzety jsme jeli jak s kvasem, před startem třetí RR jsem byla šťastná, že jsem po dvou letech překonala konečně další „level“ a jela vstříc dalším erzetám. Neříkám že jsme předvedli nějaký super sport, ale Jeseníky se nám podařilo dokončit jen s uraženým zrcátkem, což už je tradice každého závodu. Pro mně dojet tento závod je takové malé osobní vítězství nad strachem a překonání všech nástrah tohoto krásného a těžkého závodu. Výsledek nebyl zas až tak tragický a my jsme si z Davidem odvezli páté místo ve třídě 7 a třetí místo v holčičkách, na příští ročník už se snad i těším,“ smála se v cíli spokojená Pavlína Tydlačková.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.