Janíček-Mikulík na rally Kostelec aneb závod v Pekle

rally krkonoše
rally krkonoše, foto: Archiv RallyZone.cz
Miroslav Vebr 4. srpna 2013 10:48
Sdílej:

Poslední červencový víkend se v Kostelci nad Orlicí sešly posádky sprintového i pohárového mistrovství k dalšímu měření sil. Na Ferodo Matrix M. V. Rally Kostelec nechyběla ani posádka Tomáš Janíček – Jan Mikulík a jejich Honda Civic VTi.

Je čtvrtek odpoledne, velké parno a Tomáš s Honzou vyrazili na naprosto neznámou soutěž. Předpověď počasí slibovala extrémní teploty, při kterých trpí nejen posádky, ale i soutěžní technika. V pátečním ránu vyrazili kluci vstříc tréninkovým kilometrům a již teploty na počátku dne potvrzovaly, že se předpověď výjimečně nemýlila. A s jakými pocity se Tomáš s Honzou vrátili po tréninku? „První rychlostní zkouška se mi celkem líbila a nepotvrzovala rychlý charakter místních tratí před, kterým nás varovaly posádky, které zde již v minulosti startovaly. Ovšem na druhé erzetě se ukázalo, že jejich varování nebyla planá,“ popsal první dojmy za posádku Honza Mikulík. Večer ještě čekal posádku slavnostní start, krátké posezení v hospůdce a pak rychle na kutě, aby byli ráno kluci fit.

Sobotní ráno ovšem nezačalo ideálně. Honza po probuzení zjistil, že jej zasáhla nepříjemná viróza, proto bylo nutné nadopovat ho prášky, aby zvládl náročnou soutěž. Ovšem už na první ranní erzetě se projevil jiný problém. Velké horko nezvládala ani Honda. I když se o tomto autu říká, že stačí jen dolévat benzín a foukat gumy, tentokrát to vypadalo velmi špatně. Kluci museli během RZ několikrát zvolnit tempo, aby se motor lehce ochladil. „Obdobný problém nás bohužel potkal již na Rally Hustopeče, kde bylo rovněž extrémní horko. Po závodech jsme zjistili, že se stejnými potížemi bojovalo více posádek jedoucích s Hondou Civic. Co bylo příčinou, momentálně nedokážu odhadovat. Každopádně před dalšími závody podrobíme auto kompletní kontrole,“ vrátil se k nečekanému problému Tomáš Janíček.

Po ranní RZ a prvním servisu čekaly Tomáše s Honzou tři erzety, které překvapivě rozhodly o dalším vývoji pořadí ve třídě. Na 2.RZ posádka opět ztratila nějaký čas a to nejen díky přetrvávajícím problémům s přehříváním, ale i díky drobné chybičce kousek po startu zkoušky. Další rychlostka, která startovala v obci s výstižným názvem Peklo, naší posádce vyloženě sedla a kluci si připsali dílčí vítězství ve třídě. Následoval druhý průjezd úvodní zkouškou sprintu a zde došlo již k avizovanému zlomu v pořadí. Do té chvíle druhý Tomáš Macháček si totiž během ostré jízdy nešťastně vypnul motor pomocí odpojovače baterie a ztratil zde asi 20 vteřin. I přes neustálý boj s přehříváním motoru, Tomáš s Honzou využili chybičky soupeře a posunuli se před něj. V následujícím servisu se kluci opět pokusili vyřešit problém s přehříváním, neboť nabídnutá šance urvat 2. místo ve třídě byla hodně lákavá. Na řadu tedy přišel risk a honda vyrážela na poslední tři zkoušky závodu bez termostatu. „V této souvislosti bychom rádi poděkovali Karlovi a Davidovi, mechanikům ze Sparrow, kteří nám s demontáží termostatu pomohli,“ nezapomněl poděkovat za pomoc Tomáš Janíček.. Na první z trojice zkoušek ztratil Janíček na Macháčka jen vteřinu a vypadalo to, že náskok se podaří udržet. Na dalším rychlostním testu se Tomáši s Honzou podařilo odstup lehce navýšit a cesta k stříbru ve třídě byla snadnější. I když honda dostala opravdu hodně zabrat a na přejezdu k cílové rampě musel Tomáš auto šetřit, výsledek se podařilo urvat. A jak tedy nakonec dopadlo soupeření ve třídě V2? Třídu bezkonkurenčně ovládl Tomáš Paldus s Jirkou Mařatkou na kitové felicii. Na druhém místě soutěž dokončili Janíček s Mikulíkem a bronz si domů odvezla výborně jedoucí dvojice Tomáš Macháček s Jirkou Nedbalem.

„Kostelecká soutěž byla hlavně díky počasí opravdu tvrdým prověřením posádek i techniky. Každý, kdo sprint dokončil, to může považovat za malé vítězství. Některé zbytečné rychlé úseky na erzetách sice představovaly nulovou sportovní úroveň, přesto byly závody po organizační stránce v pořádku a líbily se mi. V průběhu soutěže jsme se opět potýkaly s technické problémy, které se nás zatím drží při všech startech a asi už k našemu letošnímu závodění tak nějak patří. Z dosaženého výsledku mám pochopitelně velkou radost,“ zhodnotil kosteleckou soutěž Tomáš Janíček. „Tento závod byl pro mě opravdový očistec. Ať už díky nepříjemné viróze, tak i pro extrémnímu počasí, které ještě umocňovalo neustále zapnuté topení našeho přehřívajícího se auta. Co se týká tratí a organizace, tak soutěž jako celek se mi líbila. Jen některé pasáže hlavně na RZ 2/5 mi nepřišly příliš vhodné. Nepřipadá mi totiž příliš sportovně hodnotné letět s hondou několik vteřin 200km/h na vytočenou pětku, a to především v době, kdy se všeobecně bojuje za snížení zbytečného rizika,“ doplnil své postřehy Honza Mikulík.

Následující, pačejovskou rally posádka Tomáš Janíček s Honzou Mikulíkem vynechávají. Přesto se Honza na start postaví, tentokráte ovšem po boku Milana Obadala startujícího s Hondou Civic VTi ve třídě 9. Dalším podnikem kde Tomáše s Honzou uvidíme pospolu, bude až zářijová Rally Vyškov. Také zde se budou kluci snažit zabojovat o přední příčky, takže je přijďte podpořit svým fanděním.

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.