Poslední červencový víkend se v Kostelci nad Orlicí sešly posádky sprintového i pohárového mistrovství k dalšímu měření sil. Na Ferodo Matrix M. V. Rally Kostelec nechyběla ani posádka Tomáš Janíček – Jan Mikulík a jejich Honda Civic VTi.
Je čtvrtek odpoledne, velké parno a Tomáš s Honzou vyrazili na naprosto neznámou soutěž. Předpověď počasí slibovala extrémní teploty, při kterých trpí nejen posádky, ale i soutěžní technika. V pátečním ránu vyrazili kluci vstříc tréninkovým kilometrům a již teploty na počátku dne potvrzovaly, že se předpověď výjimečně nemýlila. A s jakými pocity se Tomáš s Honzou vrátili po tréninku? „První rychlostní zkouška se mi celkem líbila a nepotvrzovala rychlý charakter místních tratí před, kterým nás varovaly posádky, které zde již v minulosti startovaly. Ovšem na druhé erzetě se ukázalo, že jejich varování nebyla planá,“ popsal první dojmy za posádku Honza Mikulík. Večer ještě čekal posádku slavnostní start, krátké posezení v hospůdce a pak rychle na kutě, aby byli ráno kluci fit.
Sobotní ráno ovšem nezačalo ideálně. Honza po probuzení zjistil, že jej zasáhla nepříjemná viróza, proto bylo nutné nadopovat ho prášky, aby zvládl náročnou soutěž. Ovšem už na první ranní erzetě se projevil jiný problém. Velké horko nezvládala ani Honda. I když se o tomto autu říká, že stačí jen dolévat benzín a foukat gumy, tentokrát to vypadalo velmi špatně. Kluci museli během RZ několikrát zvolnit tempo, aby se motor lehce ochladil. „Obdobný problém nás bohužel potkal již na Rally Hustopeče, kde bylo rovněž extrémní horko. Po závodech jsme zjistili, že se stejnými potížemi bojovalo více posádek jedoucích s Hondou Civic. Co bylo příčinou, momentálně nedokážu odhadovat. Každopádně před dalšími závody podrobíme auto kompletní kontrole,“ vrátil se k nečekanému problému Tomáš Janíček.
Po ranní RZ a prvním servisu čekaly Tomáše s Honzou tři erzety, které překvapivě rozhodly o dalším vývoji pořadí ve třídě. Na 2.RZ posádka opět ztratila nějaký čas a to nejen díky přetrvávajícím problémům s přehříváním, ale i díky drobné chybičce kousek po startu zkoušky. Další rychlostka, která startovala v obci s výstižným názvem Peklo, naší posádce vyloženě sedla a kluci si připsali dílčí vítězství ve třídě. Následoval druhý průjezd úvodní zkouškou sprintu a zde došlo již k avizovanému zlomu v pořadí. Do té chvíle druhý Tomáš Macháček si totiž během ostré jízdy nešťastně vypnul motor pomocí odpojovače baterie a ztratil zde asi 20 vteřin. I přes neustálý boj s přehříváním motoru, Tomáš s Honzou využili chybičky soupeře a posunuli se před něj. V následujícím servisu se kluci opět pokusili vyřešit problém s přehříváním, neboť nabídnutá šance urvat 2. místo ve třídě byla hodně lákavá. Na řadu tedy přišel risk a honda vyrážela na poslední tři zkoušky závodu bez termostatu. „V této souvislosti bychom rádi poděkovali Karlovi a Davidovi, mechanikům ze Sparrow, kteří nám s demontáží termostatu pomohli,“ nezapomněl poděkovat za pomoc Tomáš Janíček.. Na první z trojice zkoušek ztratil Janíček na Macháčka jen vteřinu a vypadalo to, že náskok se podaří udržet. Na dalším rychlostním testu se Tomáši s Honzou podařilo odstup lehce navýšit a cesta k stříbru ve třídě byla snadnější. I když honda dostala opravdu hodně zabrat a na přejezdu k cílové rampě musel Tomáš auto šetřit, výsledek se podařilo urvat. A jak tedy nakonec dopadlo soupeření ve třídě V2? Třídu bezkonkurenčně ovládl Tomáš Paldus s Jirkou Mařatkou na kitové felicii. Na druhém místě soutěž dokončili Janíček s Mikulíkem a bronz si domů odvezla výborně jedoucí dvojice Tomáš Macháček s Jirkou Nedbalem.
„Kostelecká soutěž byla hlavně díky počasí opravdu tvrdým prověřením posádek i techniky. Každý, kdo sprint dokončil, to může považovat za malé vítězství. Některé zbytečné rychlé úseky na erzetách sice představovaly nulovou sportovní úroveň, přesto byly závody po organizační stránce v pořádku a líbily se mi. V průběhu soutěže jsme se opět potýkaly s technické problémy, které se nás zatím drží při všech startech a asi už k našemu letošnímu závodění tak nějak patří. Z dosaženého výsledku mám pochopitelně velkou radost,“ zhodnotil kosteleckou soutěž Tomáš Janíček. „Tento závod byl pro mě opravdový očistec. Ať už díky nepříjemné viróze, tak i pro extrémnímu počasí, které ještě umocňovalo neustále zapnuté topení našeho přehřívajícího se auta. Co se týká tratí a organizace, tak soutěž jako celek se mi líbila. Jen některé pasáže hlavně na RZ 2/5 mi nepřišly příliš vhodné. Nepřipadá mi totiž příliš sportovně hodnotné letět s hondou několik vteřin 200km/h na vytočenou pětku, a to především v době, kdy se všeobecně bojuje za snížení zbytečného rizika,“ doplnil své postřehy Honza Mikulík.
Následující, pačejovskou rally posádka Tomáš Janíček s Honzou Mikulíkem vynechávají. Přesto se Honza na start postaví, tentokráte ovšem po boku Milana Obadala startujícího s Hondou Civic VTi ve třídě 9. Dalším podnikem kde Tomáše s Honzou uvidíme pospolu, bude až zářijová Rally Vyškov. Také zde se budou kluci snažit zabojovat o přední příčky, takže je přijďte podpořit svým fanděním.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.