Poslední červencový víkend se v Kostelci nad Orlicí sešly posádky sprintového i pohárového mistrovství k dalšímu měření sil. Na Ferodo Matrix M. V. Rally Kostelec nechyběla ani posádka Tomáš Janíček – Jan Mikulík a jejich Honda Civic VTi.
Je čtvrtek odpoledne, velké parno a Tomáš s Honzou vyrazili na naprosto neznámou soutěž. Předpověď počasí slibovala extrémní teploty, při kterých trpí nejen posádky, ale i soutěžní technika. V pátečním ránu vyrazili kluci vstříc tréninkovým kilometrům a již teploty na počátku dne potvrzovaly, že se předpověď výjimečně nemýlila. A s jakými pocity se Tomáš s Honzou vrátili po tréninku? „První rychlostní zkouška se mi celkem líbila a nepotvrzovala rychlý charakter místních tratí před, kterým nás varovaly posádky, které zde již v minulosti startovaly. Ovšem na druhé erzetě se ukázalo, že jejich varování nebyla planá,“ popsal první dojmy za posádku Honza Mikulík. Večer ještě čekal posádku slavnostní start, krátké posezení v hospůdce a pak rychle na kutě, aby byli ráno kluci fit.
Sobotní ráno ovšem nezačalo ideálně. Honza po probuzení zjistil, že jej zasáhla nepříjemná viróza, proto bylo nutné nadopovat ho prášky, aby zvládl náročnou soutěž. Ovšem už na první ranní erzetě se projevil jiný problém. Velké horko nezvládala ani Honda. I když se o tomto autu říká, že stačí jen dolévat benzín a foukat gumy, tentokrát to vypadalo velmi špatně. Kluci museli během RZ několikrát zvolnit tempo, aby se motor lehce ochladil. „Obdobný problém nás bohužel potkal již na Rally Hustopeče, kde bylo rovněž extrémní horko. Po závodech jsme zjistili, že se stejnými potížemi bojovalo více posádek jedoucích s Hondou Civic. Co bylo příčinou, momentálně nedokážu odhadovat. Každopádně před dalšími závody podrobíme auto kompletní kontrole,“ vrátil se k nečekanému problému Tomáš Janíček.
Po ranní RZ a prvním servisu čekaly Tomáše s Honzou tři erzety, které překvapivě rozhodly o dalším vývoji pořadí ve třídě. Na 2.RZ posádka opět ztratila nějaký čas a to nejen díky přetrvávajícím problémům s přehříváním, ale i díky drobné chybičce kousek po startu zkoušky. Další rychlostka, která startovala v obci s výstižným názvem Peklo, naší posádce vyloženě sedla a kluci si připsali dílčí vítězství ve třídě. Následoval druhý průjezd úvodní zkouškou sprintu a zde došlo již k avizovanému zlomu v pořadí. Do té chvíle druhý Tomáš Macháček si totiž během ostré jízdy nešťastně vypnul motor pomocí odpojovače baterie a ztratil zde asi 20 vteřin. I přes neustálý boj s přehříváním motoru, Tomáš s Honzou využili chybičky soupeře a posunuli se před něj. V následujícím servisu se kluci opět pokusili vyřešit problém s přehříváním, neboť nabídnutá šance urvat 2. místo ve třídě byla hodně lákavá. Na řadu tedy přišel risk a honda vyrážela na poslední tři zkoušky závodu bez termostatu. „V této souvislosti bychom rádi poděkovali Karlovi a Davidovi, mechanikům ze Sparrow, kteří nám s demontáží termostatu pomohli,“ nezapomněl poděkovat za pomoc Tomáš Janíček.. Na první z trojice zkoušek ztratil Janíček na Macháčka jen vteřinu a vypadalo to, že náskok se podaří udržet. Na dalším rychlostním testu se Tomáši s Honzou podařilo odstup lehce navýšit a cesta k stříbru ve třídě byla snadnější. I když honda dostala opravdu hodně zabrat a na přejezdu k cílové rampě musel Tomáš auto šetřit, výsledek se podařilo urvat. A jak tedy nakonec dopadlo soupeření ve třídě V2? Třídu bezkonkurenčně ovládl Tomáš Paldus s Jirkou Mařatkou na kitové felicii. Na druhém místě soutěž dokončili Janíček s Mikulíkem a bronz si domů odvezla výborně jedoucí dvojice Tomáš Macháček s Jirkou Nedbalem.
„Kostelecká soutěž byla hlavně díky počasí opravdu tvrdým prověřením posádek i techniky. Každý, kdo sprint dokončil, to může považovat za malé vítězství. Některé zbytečné rychlé úseky na erzetách sice představovaly nulovou sportovní úroveň, přesto byly závody po organizační stránce v pořádku a líbily se mi. V průběhu soutěže jsme se opět potýkaly s technické problémy, které se nás zatím drží při všech startech a asi už k našemu letošnímu závodění tak nějak patří. Z dosaženého výsledku mám pochopitelně velkou radost,“ zhodnotil kosteleckou soutěž Tomáš Janíček. „Tento závod byl pro mě opravdový očistec. Ať už díky nepříjemné viróze, tak i pro extrémnímu počasí, které ještě umocňovalo neustále zapnuté topení našeho přehřívajícího se auta. Co se týká tratí a organizace, tak soutěž jako celek se mi líbila. Jen některé pasáže hlavně na RZ 2/5 mi nepřišly příliš vhodné. Nepřipadá mi totiž příliš sportovně hodnotné letět s hondou několik vteřin 200km/h na vytočenou pětku, a to především v době, kdy se všeobecně bojuje za snížení zbytečného rizika,“ doplnil své postřehy Honza Mikulík.
Následující, pačejovskou rally posádka Tomáš Janíček s Honzou Mikulíkem vynechávají. Přesto se Honza na start postaví, tentokráte ovšem po boku Milana Obadala startujícího s Hondou Civic VTi ve třídě 9. Dalším podnikem kde Tomáše s Honzou uvidíme pospolu, bude až zářijová Rally Vyškov. Také zde se budou kluci snažit zabojovat o přední příčky, takže je přijďte podpořit svým fanděním.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?