Star Rally Historic je již několik let nedílnou součástí populární zlínské soutěže Barum Czech Rally Zlín. Letošní šestý ročník však bude průlomový – poprvé v historii akce určené soutěžním vozům staršího data výroby budou posádky měřeny.
Zatímco v minulých ročnících byla zlínská Star rally kvalifikována jen jako volný mezinárodní podnik historických vozidel organizovaný jako demonstrační jízda historických vozů. V letošním roce zůstane zachována i tato část ve formě „legend“, mnohem větší důraz však bude kladen na měřenou soutěžní část.
Se změnou zařazení soutěže přichází samozřejmě i organizační změny v předpisech. Jak již bylo řečeno, pole bude rozdělené do dvou částí. Měřené rally historických automobilů se budou moci zúčastnit všechny historické vozy s průkazem sportovního vozidla, homologačním listem a platným HTP/TPHV. Vozy musejí odpovídat přílohám J a K MSŘ a současně platným technickým předpisům NSŘ. Soutěž historických vozů bude vypsána do tří tříd podle objemu motoru, přičemž na stáří vozidla nebude brán ohled.
Vypsané třídy:
HA1 do 1300 cm3 bez ohledu na stáří vozidla
HA2 od 1301 do 2000 cm3 bez ohledu na stáří vozidla
HA3 nad 2001 cm3 bez ohledu na stáří vozidla
Do druhé části letošní Star Rally Historic patří tzv. demonstrační jízda legend, které se mohou zúčastnit historické soutěžní vozy nebo jejich repliky a soutěžní vozy dle NSŘ vyrobené do roku 1995. Vozidlo musí odpovídat věrně svým vzhledem a technickým provedením dobové příloze a reprezentovat historii soutěžního sportu. Vozidla vyrobená po roce 1990 musí být pouze originální soutěžní vozidla.
Organizátoři pro soutěžící připravili hodně zajímavý časový harmonogram. Jako již tradičně se vozy představí v pátek odpoledne na zlínském náměstí Míru, kde se uskuteční slavnostní start. Zlatým hřebem večera pak bude průjezd historických vozů městskou rychlostní zkouškou, předpokládaný start prvního vozu je v 19:45 hodin.
V sobotní části pak budou historické vozy startovat v mezidobí mezi průjezdy jednotlivých rychlostních zkoušek Barum Czech Rally Zlín. Celkem je naplánován jeden průjezd Trojákem, Semetínem a Pindulou, na divácky oblíbené Biskupice se pak posádky Star Rally Historic vydají dvakrát. Celkem je pro posádky připraveno šest rychlostních zkoušek o celkové délce 78,95 km.
„Účastníci Star Rally Historic v minulých ročnících volali po měření časů dosažených na rychlostních zkouškách. Proto jsme se rozhodli jim vyjít vstříc. Při výběru posádek budeme preferovat posádky s vozy v rámci historické rally, zároveň ale chceme zachovat i omezený počet míst pro demonstrační jízdu legend. Počítáme zhruba se čtyřicítkou vozů,“ řekl závěrem Antonín Smažinka, zástupce ředitele soutěže.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?