Star Rally Historic je již několik let nedílnou součástí populární zlínské soutěže Barum Czech Rally Zlín. Letošní šestý ročník však bude průlomový – poprvé v historii akce určené soutěžním vozům staršího data výroby budou posádky měřeny.
Zatímco v minulých ročnících byla zlínská Star rally kvalifikována jen jako volný mezinárodní podnik historických vozidel organizovaný jako demonstrační jízda historických vozů. V letošním roce zůstane zachována i tato část ve formě „legend“, mnohem větší důraz však bude kladen na měřenou soutěžní část.
Se změnou zařazení soutěže přichází samozřejmě i organizační změny v předpisech. Jak již bylo řečeno, pole bude rozdělené do dvou částí. Měřené rally historických automobilů se budou moci zúčastnit všechny historické vozy s průkazem sportovního vozidla, homologačním listem a platným HTP/TPHV. Vozy musejí odpovídat přílohám J a K MSŘ a současně platným technickým předpisům NSŘ. Soutěž historických vozů bude vypsána do tří tříd podle objemu motoru, přičemž na stáří vozidla nebude brán ohled.
Vypsané třídy:
HA1 do 1300 cm3 bez ohledu na stáří vozidla
HA2 od 1301 do 2000 cm3 bez ohledu na stáří vozidla
HA3 nad 2001 cm3 bez ohledu na stáří vozidla
Do druhé části letošní Star Rally Historic patří tzv. demonstrační jízda legend, které se mohou zúčastnit historické soutěžní vozy nebo jejich repliky a soutěžní vozy dle NSŘ vyrobené do roku 1995. Vozidlo musí odpovídat věrně svým vzhledem a technickým provedením dobové příloze a reprezentovat historii soutěžního sportu. Vozidla vyrobená po roce 1990 musí být pouze originální soutěžní vozidla.
Organizátoři pro soutěžící připravili hodně zajímavý časový harmonogram. Jako již tradičně se vozy představí v pátek odpoledne na zlínském náměstí Míru, kde se uskuteční slavnostní start. Zlatým hřebem večera pak bude průjezd historických vozů městskou rychlostní zkouškou, předpokládaný start prvního vozu je v 19:45 hodin.
V sobotní části pak budou historické vozy startovat v mezidobí mezi průjezdy jednotlivých rychlostních zkoušek Barum Czech Rally Zlín. Celkem je naplánován jeden průjezd Trojákem, Semetínem a Pindulou, na divácky oblíbené Biskupice se pak posádky Star Rally Historic vydají dvakrát. Celkem je pro posádky připraveno šest rychlostních zkoušek o celkové délce 78,95 km.
„Účastníci Star Rally Historic v minulých ročnících volali po měření časů dosažených na rychlostních zkouškách. Proto jsme se rozhodli jim vyjít vstříc. Při výběru posádek budeme preferovat posádky s vozy v rámci historické rally, zároveň ale chceme zachovat i omezený počet míst pro demonstrační jízdu legend. Počítáme zhruba se čtyřicítkou vozů,“ řekl závěrem Antonín Smažinka, zástupce ředitele soutěže.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?