Nezadržitelně se přiblížil termín nejvýznamnější automobilové soutěže na území České republiky BARUM CZECH RALLY ZLÍN.
Letos se pojede již 43. ročník a soutěžní motory zaburácejí ve Zlíně a jeho blízkém okolí o posledním prázdninovém víkendu, soutěž proběhne v termínu 30. srpna až 1. září 2013. Barumka je dlouhodobě jednou z nejvýznamnějších motoristických akcí v České republice a její tradice úzce souvisí s popularitou rallysportu v zemi, o čemž svědčí každoročně velké zástupy motoristických fandů podél rychlostních zkoušek. Zlínská rally je součástí seriálu Mistrovství Evropy v rally (ERC) a současně se jede jako Mediasport Mezinárodní mistrovství České republiky v rally (MMČR).
Automobilová rally, která má centrum v moravském městě Zlíně, je od roku 1983 součástí mistrovství Evropy a od roku 2007 patřila do seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC) konaného pod výraznou mediální podporou promotéra šampionátu, satelitní stanice Eurosport. Tento krok vedl k výraznému posunu ve vývoji soutěže, což bylo patrné zejména na kvalitě startovního pole. V roce 2012 se objevilo ve Zlíně celkem dvacet vozů kategorie Super 2000. Vítězem dvaačtyřicáté barumky se stala finská posádka Juho Hänninen, Mikko Markkula na voze Škoda Fabia S2000 továrního týmu Škoda Motorsport. Pro rok 2013 se seriály FIA ERC a IRC spojily v jeden společný a silný šampionát, přičemž Eurosport nadále zůstal v roli hlavního promotéra. Barumku každoročně sleduje ve Zlínském kraji přes dvě sta tisíc spokojených diváků, což zařazuje zlínskou rally do pozice nejvíce navštíveného sportovního podniku na území České republiky. Velkou důležitost a pozornost této akce dokládá i nebývalý zájem médií z celého světa, jen v loňském roce se akreditovalo celkem 275 novinářů z devatenácti států!
Generální sponzor prestižního podniku Barum Continental spol. s r.o., naplňuje prostřednictvím této soutěže význam značky Barum a zlínská rally pomáhá posouvat její věhlas doma i v zahraničí. Partnerem této významné soutěže je vedle Zlínského kraje a Magistrátu města Zlína rovněž Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Představitelé této významné rally se dohodli s vedením zlínské univerzity na úzké spolupráci, čehož výsledkem je opětovné umístění tiskového střediska a kompletního zázemí pro pracovníky sdělovacích prostředků na akademické půdě v Univerzitním centru, které projektovala světoznámá architektka a zlínská rodačka Eva Jiřičná.
I v letošním roce bude ředitelství rally stejně jako start a cíl soustředěno v krajském městě Zlíně. Samotné rally předchází technická přejímka konaná ve čtvrtek 29. srpna ve zlínské sportovní hale. V pátek 30. srpna proběhne v dopoledních hodinách testovací zkouška (shakedown) v blízkosti Slušovic a v podvečer se uskuteční slavnostní start soutěže před zlínskou radnicí na náměstí Míru. Samotná rally
odstartuje večerní diváckou Super RZ v ulicích Zlína, po které budou následovat dvě plnohodnotné etapy. Cíl rally se uskuteční v neděli 1. září v 16 hodin před zlínskou radnicí na náměstí Míru. Celá rally měří celkem 721 km a obsahuje 15 rychlostních zkoušek na devíti úsecích v souhrnné délce 235 ostrých kilometrů na asfaltovém povrchu různé kvality, přičemž nejvzdálenější místo od centra soutěže je pouhých 50 km daleko. Hostitelské město Zlín se rozprostírá v úzkém údolí na rozhraní Valašska a Slovácka a je obklopeno lesnatou pahorkatinou, která poskytuje krásné a romantické scenérie. Město Zlín leží na východní Moravě a je vzdáleno 300 km východně od české metropole Prahy a 220 km od rakouského hlavního města Vídně.
Stojí za to vidět a vychutnat atmosféru Barum Czech Rally Zlín!
ZÁKLADNÍ PROGRAM RALLY
Středa 28. srpna 2013
8 – 19 hodin: seznamovací jízdy
Čtvrtek 29. srpna 2013
8 – 19 hodin: seznamovací jízdy
18.30 – 22.30 hodin: administrativní přejímka (ředitelství – budova 21)
19.30 – 23.30 hodin: technická přejímka (Sportovní hala Euronics, Zlín)
23.20 – 00.45 hodin: seznamovací jízdy na divácké Super RZ Zlín
Pátek 30. srpna 2013
8 - 13 hodin: testovací RZ (shakedown Hvozdná - Březová)
17 hodin: slavnostní start rally (náměstí Míru - radnice, Zlín)
21.15 hodin: divácká Super RZ Zlín
Sobota 31. srpna 2013
8.30 hodin: start 1. etapy (Zlín, pod Velkým kinem)
21.22 hodin: cíl 1. etapy (Otrokovice u servisního areálu)
Neděle 1. září 2013
8.00 hodin: start 2. etapy (Otrokovice u servisního areálu)
15.51 hodin: cíl rally (náměstí Míru, Zlín)
16.00 hodin: vyhlášení výsledků, rozdílení cen (náměstí Míru - radnice, Zlín)
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?