Až nečekaně úspěšnou sezónu letos zažívá Vojtěch Štajf, který s Františkem Rajnohou po boku vyhrál ve své třídě už pátou soutěž v řadě. Triumf mezi produkčními vozy na slavné Rally Bohemia navíc jezdce Subaru Czech Duck Racing Teamu notně přiblížil k mistrovskému titulu.
Rally Bohemia je pro Vojtěcha Štajfa domácí soutěží a už v minulosti na ní slavil nejeden úspěch. Letošní ročník pro něj byl o to důležitější, že následoval po nepřetržité sérii prvenství, která doposud měla na svém kontě nově složená posádka Štajf – Rajnoha. Jejich Subaru Impreza WRX STI po úspěšné „rozcvičce“ na Rally Vrchovina zatím ani v Mezinárodním mistrovství ČR v rally nepoznalo hořkost porážky a úspěšný výsledek z mladoboleslavské soutěže mohl posádku pestrého auta postrčit blíže k cíli sezóny, tedy k mistrovskému titulu ve třídě 3.
Hned od úvodu rally bylo jasné, že Štajf s Rajnohou nechtějí nic ponechat náhodě. První vteřinku oproti soupeřům získali hned v prologu, další začaly přibývat v sobotu od rána. Před druhým průjezdem návarovskou zkouškou už bezpečně drželi pozici v první desítce a jejich náskok na druhého jezdce kategorie produkčních vozů činil víc než minutu. „Pak se ale poškodil spojkový válec a nějakou dobu jsme jeli bez spojky. Zejména na startu erzety to pak bylo náročné, auto jsme museli trochu potrápit a mysleli jsme si, že ani do servisu nedojedeme,“ popisuje dramatické chvilky pražský pilot. „Naštěstí ale Subaru vydrželo a my jezdili dobré časy na vložkách i bez spojky. Trochu to tvrdé zacházení ale odnesly transmise, což se druhý den ukázalo na dlouhé sychrovské zkoušce. Tam nám asi ve třetině praskla poloosa, ale ani tentokrát to nebylo fatální a dokonce i na této zkoušce jsme ve třídě byli nejrychlejší. Už v sobotu jsme si zažili i jednu krizovku na místě, kde havaroval zkušený Peták, ale štěstí bylo tentokrát po celou dobu na naší straně a my se mohli v cíli radovat z vítězství a cenných bodů. Z letošních našich vítězství bylo tohle určitě nejtěžší, a tak z něj máme opravdu velkou radost, před námi navíc skončily pouze speciály kategorie Super 2000. Připomnělo mi to proto ročník 2005, kdy na Bohemii byla rychlejší než my pouze drahá wéercéčka, startující navíc tehdy ve zvláštní klasifikaci,“ usmívá se Vojtěch Štajf.
Doplňme, že posádka Štajf – Rajnoha byla na letošní Rally Bohemia pouze jedinkrát ve své třídě poražena a pouze na dvou rychlostních zkouškách se jejich vůz Subaru Impreza nevešel do první desítky absolutní klasifikace. Úspěšná série tedy pokračuje a před posledními dvěma soutěžemi chybí pouhých 28 bodů k tomu, aby si jezdci Subaru Czech Duck Racing Teamu pojistili náskok před jedinými teoretickými soupeři v boji o titul, Radkem Mifkou a Tomášem Plachým. Důvod ke slavení tedy opět byl, a to i díky tomu, že mladoboleslavského cíle dosáhla také druhá týmová posádka ve složení Petr Kačírek – Bohumil Černoch. Kačírek s Černochem dojeli ve třídě na šesté příčce a zejména pilot byl spokojen, že si po delší pauze opět naplno užil dlouhou soutěž.
Ještě více spokojen byl ale samozřejmě Vojtěch Štajf. Ale ne úplně se vším: „Poprvé jsme závodili na pneumatikách předepsaných pro evropské soutěže, opravdu se mi proto ulevilo, že na Bohemii vydrželo dobré počasí. My jezdíme tradičně na Pirelli (vždyť i vedeme Pirelli Cup), a tato značka má výjimku, která dovoluje pouze upravit stávající suché obutí. Kdyby ale zapršelo, bylo by to i pro nás složitější. Konkurence například s micheliny se už takhle srovnávala s novinkou mnohem obtížněji, proto musím opět zopakovat svůj názor – nařízení o nových pneumatikách sice na jednu stranu chápu, neboť se tím docílí určitého snížení nákladů, ale toto konkrétní rozhodnutí FIA bylo velmi unáhlené. Měnit předpisy v polovině sezóny, kdy není možné ani pořádně testovat, to je zkrátka stupidní…“ Pochopitelně, po úspěšné Bohemii ale Štajfovi nevydrželo rozčilení nad nelogickými předpisy dlouho, pouze naoko byla také jeho závist vůči těm jezdcům, kteří se fotili s půvabnými týmovými hosteskami Subaru Czech Duck Racing Teamu častěji než on. Barvy týmového sponzora Rockstar byly navíc vidět i na jednotlivých erzetách a budou vidět i dál – tým totiž slibuje, že na svých facebookových stránkách v nejbližších týdnech vyhlásí další soutěž o svezení na shakedownu před Barum rally. Ještě jedno místečko pro tuto jízdu totiž je zatím neobsazeno.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.