Lídrem třídy 3 v letošním Mezinárodním mistrovství ČR v rally je Vojtěch Štajf, jedoucí v barvách Subaru Czech Duck Racing Teamu. Není tedy divu, že by i na jubilejní 40. Rally Bohemia rád uspěl a se svým spolujezdcem Františkem Rajnohou v Subaru Impreza WRX STI opět touží zvítězit mezi produkčními vozy.
Hned v prvním roce své spolupráce se značkou Subaru dokázal Vojtěch Štajf vyhrát Rally Bohemia 2005 a vybojovat tak jeden ze svých nejlepších výsledků v životě. Na tento úspěch samozřejmě nezapomíná, důvodů k vřelému vztahu k mladoboleslavské soutěži má ale více. „Mám rád zdejší technické tratě i letní počasí, které Bohemii tradičně provází,“ usmívá se pražský jezdec. „Letos se těším i na vyskeřskou zkoušku, která se do harmonogramu po delší době vrátila. Pamatuji si jí totiž ještě z doby mých soutěžních začátků, kdy jsem ji absolvoval po boku Honzy Trajbolda jako spolujezdec. Velká část tratí na této soutěži je ale moc hezká, navíc je příjemné, že se mnohé konají na okraji Jizerských hor, kde i v letních parnech bývá docela příjemný vzduch. Letošní ročník Bohemie sestává z nezvykle krátkých rychlostních zkoušek, je nám ale jasné, že k tomu vedly objektivní důvody, které plně chápeme. Jsme hlavně moc rádi, že se podařilo zachovat technický charakter soutěže. Nebude rozhodně snadné zejména nově sestavené erzety napsat při pouhých dvou průjezdech seznamovacích jízd a navíc při kontrole pomocí GPS, ale vidíme zase výhodu v tom, že si alespoň při pomalé jízdě stihneme všimnout některých zákeřných maličkostí, které nám zpřesní rozpis.
Zatím se zdá, že počasí by mohlo soutěži přát, bude nás tentokrát o něco více zajímat i s ohledem na pneumatiky. Pojedeme tentokrát v rámci Evropského poháru, budeme muset tedy používat pouze nově schválené obutí. Tradičně používáme značku Pirelli, takže nás čeká jízda na gumách s jinak upraveným designem, to by ale pro nás neměl být velký problém. Nejsou ale povolené tzv. mokré gumy, což by pro nás v dešti znamenalo opět použití více prořezaných měkčích pneumatik – i s touto variantou ale už máme zkušenosti z Českého Krumlova a určitě bychom se dokázali i takovou možností srovnat. Vždyť náš tým od vítězného roku 2005 urazil už dlouhou cestu, při které jsme s vozy Subaru posbírali opravdu velké množství zkušeností. Naše technika je i díky tomu opět dobře připravena a i když nám samozřejmě může připravit nějaké nemilé překvapení, myslím si, že výsledek bude záviset zejména na výkonu mne a Františka. No a my rozhodně chceme navázat na minulé úspěšné soutěže a upevnit si vedení v šampionátu produkčních vozů – samozřejmě nejlépe dalším vítězstvím v naší třídě 3. Vezeme na voze startovní číslo s dvěma jedničkami a rádi bychom byli jedničkami i na trati.
Pro naše fanoušky jsme mimo jiné opět připravili další tipovací soutěž a myslím, že i se zajímavou hlavní cenou. Kdo totiž na našich facebookových stránkách co nejpřesněji trefí naše umístění ve třídě i v absolutním pořadí, bude mít možnost svezení na místě navigátora našeho vozu při shakedownu Barum rally! Bohemia je pro nás skutečně svátkem, a tak jsme připravili s Františkem i nový design našich přileb, zejména pánové pak budou určitě spokojeni také při sobotní návštěvě našeho servisního zázemí. A to nejen díky krásným vozům Subaru, které tam uvidí. Na diváckých místech se navíc při soutěži bude pohybovat i mobilní servis našeho sponzora Rockstar, se kterým bude také možné soutěžit o ceny. Rally Bohemia zkrátka bereme jako svou domácí soutěž, my si na ní moc přejeme uspět na všech frontách, chceme ale pocit vítězství dopřát také našim fanouškům,“ těší se Štajf.
V barvách Subaru Czech Duck Racing Teamu se představí i staronová posádka Petr Kačírek – Bohumil Černoch, která poveze startovní číslo 28. Prvořadým cílem celého týmu je tedy mít oba vozy nejen na startu, ale i na cílové rampě jubilejního 40.ročníku slavné Rally Bohemia - a to nejlépe s dobrými výsledky.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.