V květnu tohoto roku vyšla nová kniha o rally s názvem Rally má jméno Bohemia. Mapuje všech devětatřicet dosud odjetých ročníků této kultovní soutěže a premiéru měla mít minulý rok, ale nakonec se tak nestalo.
„Vzhledem k tragickému průběhu loňského ročníku jsme společně s pořadateli Bohemie původní záměr přehodnotili,“ říká autor Dan Porazil. V průběhu roku došlo k rozšíření textu o manuál pro začínajícího fanouška rally s absolutním důrazem na bezpečnost. Do obsahu knihy přibyla také pietní, velmi citlivá a decentní vzpomínku na loňskou Rally Bohemia. Tak vznikla kniha vázaná ve tvrdých deskách, která má v definitivní verzi 336 stran formátu A4, dvoujazyčný text, velké množství fotografií, a ve které naleznete kompletní výsledky všech ročníků. To vše na křídovém papíru a za neuvěřitelnou cenu 199 CZK. Skutečnou originalitu tohoto počinu je ale třeba hledat jinde. Všechno vynaložené úsilí, které vedlo k jejímu vydání, má silně charitativní podtext. „Maximálně nízká cena byla mým záměrem. Proto všichni partneři tohoto projektu, kteří na něj finančně přispěli, mají můj velký obdiv a velké poděkování, protože od začátku věděli, že za vydáním knihy není zisk, ale snaha o dobrou věc.“ O co tedy vlastně jde? „Jsem domluven s paní primářkou dětského oddělení v Klaudiánově nemocnici, paní MUDr. Alenou Štolcovou, že za peníze z prodeje knížek budou pořízena speciální nemocniční lůžka pro nejmenší pacienty.“ Každý, kdo investuje necelých dvě stě korun do koupě ojedinělého díla z oblasti automobilového sportu, přispěje zároveň na nemocné malé děti.
Paní primářku MUDr. Alenu Štolcovou tento projekt nejdříve překvapil a vzápětí mile potěšil. A protože slovo rally pro ni není úplně cizím pojmem, je ráda, že dětem tolik potřebná pomoc přijde prostřednictvím knihy, která přibližuje boleslavskou soutěž široké veřejnosti a současně pomáhá v šíření osvěty, týkající se divácké bezpečnosti: „Byla jsem velmi mile překvapena už po první informaci, že se projekt s tímto záměrem chystá. Pana Porazila jsem osobně neznala, problematiku rally jen zběžně, ale co chybí ve vybavení naší JIPky, to vím celkem dobře. Na našem dětském oddělení se šedesáti lůžky pro dětské pacienty, a to od novorozenců až po devatenáctileté, máme dvě JIPky. Pro novorozence slouží třílůžkový JIP s inkubátory intenzivní péče a pro větší děti čtyřlůžkový, kde však máme jen jednu postel, která odpovídá parametrům intenzivní péče a jedno výhřevné lůžko pro malé kojence, ostatní postele jsou standardní. Vzhledem k omezeným finančním možnostem nemocnice se nám přes opakovanou žádost zatím nezdařilo lůžko pro intenzivní péči získat. Jsem tedy opravdu potěšena představou, že se situace vyřeší a péče o dětské pacienty s vážnou diagnózou bude zase o skok lepší. Já, všichni mí kolegové a celý sesterský tým dětské nemocnice jsme nadšeni a potěšeni, že v této ekonomicky velmi nepříznivé době existují takoví lidé, jimž osud dětských pacientů není lhostejný. Po setkání s panem Porazilem jsem nabyla přesvědčení, že se vše určitě podaří. Ocenila jsem jeho nadšení pro rally, jeho hluboké znalosti v tomto oboru a také vysokou úroveň již vydaných publikací. Obdivuji, s jakým entuziasmem se věnuje nové knize a hlavně snaze pomoci dětským pacientům. Cením si též, že do této, v pořadí již třetí, knihy zařadil obsáhlou kapitolu o bezpečnosti pro diváky, mezi kterými jsou často děti. Děkuji panu Porazilovi a všem ostatním, kteří se na projektu podílejí, nebo na něj přispěli. Přála bych si, aby takových charakterních, vzdělaných a hodných lidí bylo v naší republice víc.“
„To, že se vše povedlo, je skvělý a hřejivý pocit,“ říká autor. „Máme radost i z toho, že můžeme široké veřejnosti představit rally jako sportovní odvětví, které umí přinášet pomoc. Náš úspěch je také vzkazem a věříme, že i podnětem městu Mladá Boleslav a vedení Středočeského kraje. Je škoda, že tyto dvě vrcholné instituce, dosud nedokázaly docenit ekonomický přínos Rallye Bohemia pro město i region.“
Samotný akt předání šeku na dvě lůžka, proběhne ve dvou krocích. Nejdříve komorně, s partnery celého projektu a následně před samotným startem Rally Bohemia na startovní rampě. „Litujeme každého života, který zbytečně vyhasl a stalo-li se to při sledování rally, je nám to vzhledem k našemu koníčku líto obzvlášť. Je snadné říci, že rally nezabíjí, ale že na vině je nekázeň, nechuť poslouchat, nevědomost a nepokora, ale tak jednoduché to není. Nechceme nikomu sahat do svědomí, máme své řešení, jak lidem ukázat, že býti divákem na automobilových soutěžích, je mnohem bezpečnější, než cesta po dálnici D1 z Prahy do Brna, nebo jízda na kole v běžném silničním provozu. Také nás mrzí skutečnost, jak necitlivě se zachovala k této problematice média. U těch komerčních se senzacechtivost a mnohdy povrchní, jednostranný pohled očekává, u veřejnoprávních médií je to ovšem přinejmenším zarážející. Není možné události okolo rally takto paušalizovat. To není dobré znamení o stavu naší společnosti. Moralizování ale není naším záměrem,“ dodává závěrem autorské duo Dan Porazil a Jiří Fryje.
Objednávky lze provádět na www.peopleforrally.cz.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.