V květnu tohoto roku vyšla nová kniha o rally s názvem Rally má jméno Bohemia. Mapuje všech devětatřicet dosud odjetých ročníků této kultovní soutěže a premiéru měla mít minulý rok, ale nakonec se tak nestalo.
„Vzhledem k tragickému průběhu loňského ročníku jsme společně s pořadateli Bohemie původní záměr přehodnotili,“ říká autor Dan Porazil. V průběhu roku došlo k rozšíření textu o manuál pro začínajícího fanouška rally s absolutním důrazem na bezpečnost. Do obsahu knihy přibyla také pietní, velmi citlivá a decentní vzpomínku na loňskou Rally Bohemia. Tak vznikla kniha vázaná ve tvrdých deskách, která má v definitivní verzi 336 stran formátu A4, dvoujazyčný text, velké množství fotografií, a ve které naleznete kompletní výsledky všech ročníků. To vše na křídovém papíru a za neuvěřitelnou cenu 199 CZK. Skutečnou originalitu tohoto počinu je ale třeba hledat jinde. Všechno vynaložené úsilí, které vedlo k jejímu vydání, má silně charitativní podtext. „Maximálně nízká cena byla mým záměrem. Proto všichni partneři tohoto projektu, kteří na něj finančně přispěli, mají můj velký obdiv a velké poděkování, protože od začátku věděli, že za vydáním knihy není zisk, ale snaha o dobrou věc.“ O co tedy vlastně jde? „Jsem domluven s paní primářkou dětského oddělení v Klaudiánově nemocnici, paní MUDr. Alenou Štolcovou, že za peníze z prodeje knížek budou pořízena speciální nemocniční lůžka pro nejmenší pacienty.“ Každý, kdo investuje necelých dvě stě korun do koupě ojedinělého díla z oblasti automobilového sportu, přispěje zároveň na nemocné malé děti.
Paní primářku MUDr. Alenu Štolcovou tento projekt nejdříve překvapil a vzápětí mile potěšil. A protože slovo rally pro ni není úplně cizím pojmem, je ráda, že dětem tolik potřebná pomoc přijde prostřednictvím knihy, která přibližuje boleslavskou soutěž široké veřejnosti a současně pomáhá v šíření osvěty, týkající se divácké bezpečnosti: „Byla jsem velmi mile překvapena už po první informaci, že se projekt s tímto záměrem chystá. Pana Porazila jsem osobně neznala, problematiku rally jen zběžně, ale co chybí ve vybavení naší JIPky, to vím celkem dobře. Na našem dětském oddělení se šedesáti lůžky pro dětské pacienty, a to od novorozenců až po devatenáctileté, máme dvě JIPky. Pro novorozence slouží třílůžkový JIP s inkubátory intenzivní péče a pro větší děti čtyřlůžkový, kde však máme jen jednu postel, která odpovídá parametrům intenzivní péče a jedno výhřevné lůžko pro malé kojence, ostatní postele jsou standardní. Vzhledem k omezeným finančním možnostem nemocnice se nám přes opakovanou žádost zatím nezdařilo lůžko pro intenzivní péči získat. Jsem tedy opravdu potěšena představou, že se situace vyřeší a péče o dětské pacienty s vážnou diagnózou bude zase o skok lepší. Já, všichni mí kolegové a celý sesterský tým dětské nemocnice jsme nadšeni a potěšeni, že v této ekonomicky velmi nepříznivé době existují takoví lidé, jimž osud dětských pacientů není lhostejný. Po setkání s panem Porazilem jsem nabyla přesvědčení, že se vše určitě podaří. Ocenila jsem jeho nadšení pro rally, jeho hluboké znalosti v tomto oboru a také vysokou úroveň již vydaných publikací. Obdivuji, s jakým entuziasmem se věnuje nové knize a hlavně snaze pomoci dětským pacientům. Cením si též, že do této, v pořadí již třetí, knihy zařadil obsáhlou kapitolu o bezpečnosti pro diváky, mezi kterými jsou často děti. Děkuji panu Porazilovi a všem ostatním, kteří se na projektu podílejí, nebo na něj přispěli. Přála bych si, aby takových charakterních, vzdělaných a hodných lidí bylo v naší republice víc.“
„To, že se vše povedlo, je skvělý a hřejivý pocit,“ říká autor. „Máme radost i z toho, že můžeme široké veřejnosti představit rally jako sportovní odvětví, které umí přinášet pomoc. Náš úspěch je také vzkazem a věříme, že i podnětem městu Mladá Boleslav a vedení Středočeského kraje. Je škoda, že tyto dvě vrcholné instituce, dosud nedokázaly docenit ekonomický přínos Rallye Bohemia pro město i region.“
Samotný akt předání šeku na dvě lůžka, proběhne ve dvou krocích. Nejdříve komorně, s partnery celého projektu a následně před samotným startem Rally Bohemia na startovní rampě. „Litujeme každého života, který zbytečně vyhasl a stalo-li se to při sledování rally, je nám to vzhledem k našemu koníčku líto obzvlášť. Je snadné říci, že rally nezabíjí, ale že na vině je nekázeň, nechuť poslouchat, nevědomost a nepokora, ale tak jednoduché to není. Nechceme nikomu sahat do svědomí, máme své řešení, jak lidem ukázat, že býti divákem na automobilových soutěžích, je mnohem bezpečnější, než cesta po dálnici D1 z Prahy do Brna, nebo jízda na kole v běžném silničním provozu. Také nás mrzí skutečnost, jak necitlivě se zachovala k této problematice média. U těch komerčních se senzacechtivost a mnohdy povrchní, jednostranný pohled očekává, u veřejnoprávních médií je to ovšem přinejmenším zarážející. Není možné události okolo rally takto paušalizovat. To není dobré znamení o stavu naší společnosti. Moralizování ale není naším záměrem,“ dodává závěrem autorské duo Dan Porazil a Jiří Fryje.
Objednávky lze provádět na www.peopleforrally.cz.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.