V květnu tohoto roku vyšla nová kniha o rally s názvem Rally má jméno Bohemia. Mapuje všech devětatřicet dosud odjetých ročníků této kultovní soutěže a premiéru měla mít minulý rok, ale nakonec se tak nestalo.
„Vzhledem k tragickému průběhu loňského ročníku jsme společně s pořadateli Bohemie původní záměr přehodnotili,“ říká autor Dan Porazil. V průběhu roku došlo k rozšíření textu o manuál pro začínajícího fanouška rally s absolutním důrazem na bezpečnost. Do obsahu knihy přibyla také pietní, velmi citlivá a decentní vzpomínku na loňskou Rally Bohemia. Tak vznikla kniha vázaná ve tvrdých deskách, která má v definitivní verzi 336 stran formátu A4, dvoujazyčný text, velké množství fotografií, a ve které naleznete kompletní výsledky všech ročníků. To vše na křídovém papíru a za neuvěřitelnou cenu 199 CZK. Skutečnou originalitu tohoto počinu je ale třeba hledat jinde. Všechno vynaložené úsilí, které vedlo k jejímu vydání, má silně charitativní podtext. „Maximálně nízká cena byla mým záměrem. Proto všichni partneři tohoto projektu, kteří na něj finančně přispěli, mají můj velký obdiv a velké poděkování, protože od začátku věděli, že za vydáním knihy není zisk, ale snaha o dobrou věc.“ O co tedy vlastně jde? „Jsem domluven s paní primářkou dětského oddělení v Klaudiánově nemocnici, paní MUDr. Alenou Štolcovou, že za peníze z prodeje knížek budou pořízena speciální nemocniční lůžka pro nejmenší pacienty.“ Každý, kdo investuje necelých dvě stě korun do koupě ojedinělého díla z oblasti automobilového sportu, přispěje zároveň na nemocné malé děti.
Paní primářku MUDr. Alenu Štolcovou tento projekt nejdříve překvapil a vzápětí mile potěšil. A protože slovo rally pro ni není úplně cizím pojmem, je ráda, že dětem tolik potřebná pomoc přijde prostřednictvím knihy, která přibližuje boleslavskou soutěž široké veřejnosti a současně pomáhá v šíření osvěty, týkající se divácké bezpečnosti: „Byla jsem velmi mile překvapena už po první informaci, že se projekt s tímto záměrem chystá. Pana Porazila jsem osobně neznala, problematiku rally jen zběžně, ale co chybí ve vybavení naší JIPky, to vím celkem dobře. Na našem dětském oddělení se šedesáti lůžky pro dětské pacienty, a to od novorozenců až po devatenáctileté, máme dvě JIPky. Pro novorozence slouží třílůžkový JIP s inkubátory intenzivní péče a pro větší děti čtyřlůžkový, kde však máme jen jednu postel, která odpovídá parametrům intenzivní péče a jedno výhřevné lůžko pro malé kojence, ostatní postele jsou standardní. Vzhledem k omezeným finančním možnostem nemocnice se nám přes opakovanou žádost zatím nezdařilo lůžko pro intenzivní péči získat. Jsem tedy opravdu potěšena představou, že se situace vyřeší a péče o dětské pacienty s vážnou diagnózou bude zase o skok lepší. Já, všichni mí kolegové a celý sesterský tým dětské nemocnice jsme nadšeni a potěšeni, že v této ekonomicky velmi nepříznivé době existují takoví lidé, jimž osud dětských pacientů není lhostejný. Po setkání s panem Porazilem jsem nabyla přesvědčení, že se vše určitě podaří. Ocenila jsem jeho nadšení pro rally, jeho hluboké znalosti v tomto oboru a také vysokou úroveň již vydaných publikací. Obdivuji, s jakým entuziasmem se věnuje nové knize a hlavně snaze pomoci dětským pacientům. Cením si též, že do této, v pořadí již třetí, knihy zařadil obsáhlou kapitolu o bezpečnosti pro diváky, mezi kterými jsou často děti. Děkuji panu Porazilovi a všem ostatním, kteří se na projektu podílejí, nebo na něj přispěli. Přála bych si, aby takových charakterních, vzdělaných a hodných lidí bylo v naší republice víc.“
„To, že se vše povedlo, je skvělý a hřejivý pocit,“ říká autor. „Máme radost i z toho, že můžeme široké veřejnosti představit rally jako sportovní odvětví, které umí přinášet pomoc. Náš úspěch je také vzkazem a věříme, že i podnětem městu Mladá Boleslav a vedení Středočeského kraje. Je škoda, že tyto dvě vrcholné instituce, dosud nedokázaly docenit ekonomický přínos Rallye Bohemia pro město i region.“
Samotný akt předání šeku na dvě lůžka, proběhne ve dvou krocích. Nejdříve komorně, s partnery celého projektu a následně před samotným startem Rally Bohemia na startovní rampě. „Litujeme každého života, který zbytečně vyhasl a stalo-li se to při sledování rally, je nám to vzhledem k našemu koníčku líto obzvlášť. Je snadné říci, že rally nezabíjí, ale že na vině je nekázeň, nechuť poslouchat, nevědomost a nepokora, ale tak jednoduché to není. Nechceme nikomu sahat do svědomí, máme své řešení, jak lidem ukázat, že býti divákem na automobilových soutěžích, je mnohem bezpečnější, než cesta po dálnici D1 z Prahy do Brna, nebo jízda na kole v běžném silničním provozu. Také nás mrzí skutečnost, jak necitlivě se zachovala k této problematice média. U těch komerčních se senzacechtivost a mnohdy povrchní, jednostranný pohled očekává, u veřejnoprávních médií je to ovšem přinejmenším zarážející. Není možné události okolo rally takto paušalizovat. To není dobré znamení o stavu naší společnosti. Moralizování ale není naším záměrem,“ dodává závěrem autorské duo Dan Porazil a Jiří Fryje.
Objednávky lze provádět na www.peopleforrally.cz.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.