Na čistý hattrick dosáhli Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou, když vyhráli ve své třídě 3 už třetí domácí soutěž letošního seriálu Mezinárodního mistrovství ČR v rally, a to v řadě. Na Rally Hustopeče byli tito členové Subaru Czech Duck Racing Teamu nejrychlejší celkem v devíti rychlostních zkouškách a kategorii produkčních vozů zcela opanovali.
„O takovémto průběhu sezóny jsme před jejím začátkem ani nesnili,“ usmíval se v cíli Rally Hustopeče devětatřicetiletý Vojtěch Štajf. Není divu, že se radoval, vždyť společně se spolujezdcem Františkem Rajnohou dovedli svůj hatchback Subaru Impreza WRX STI už potřetí za sebou do cíle na první příčce mezi produkčními vozy v rámci soutěží Mezinárodního mistrovství ČR v rally. Pokaždé z toho bylo navíc i umístění v první šestici absolutního pořadí hned za speciály kategorie Super 2000 a velký příděl mistrovských bodů. V době, kdy se národní šampionát přehoupl do své druhé poloviny, se tak Štajf posunul do čela průběžné klasifikace třídy 3 a v absolutním pořadí mu patří šestá příčka.
„V Hustopečích jsme se rozhodli obě etapy začít trochu opatrněji, a tak není divu, že právě v úvodních testech obou etap jsme našli své přemožitele. Poté jsme ale v obou případech zrychlili a v obou etapách díky tomu dosáhli maximálního bodového zisku,“ popisuje pražský pilot. „Nevyhnu se ale poznámce právě k letošnímu systému rozdílení bodů. Chápu, že samostatné bodování jednotlivých dnů motivuje odstoupené závodníky z první etapy ke startu do další části soutěže, nicméně myslím, že by do budoucna mělo být trochu upraveno. Například v Hustopečích se první den závodilo na třech testech a druhý den na osmi, přesto jsou za ně body stejné – no a k tomu se všem posádkám, které dojedou do cíle, připočte pět bodů. Nijak se tedy nehodnotí, kdo dojede kolikátý do cíle celé soutěže, což mi přijde opravdu hodně zvláštní…
My ale z Moravy vezeme bodů spoustu a i když jsme nedočkali příliš těsných soubojů se soupeři, musím říct, že to byla těžká a hezká soutěž. Až na dva náznaky jsme se navíc vyhnuli krizovým momentům, divákům jsme se v některých místech snažili i předvést trochu atraktivnější průjezdy. Z výsledku jsme samozřejmě nadšeni a radost mají i naši partneři, máme pocit, že barvy Rockstar nám dodaly ten patřičný ´drajv´. Máme za sebou pět bezproblémových soutěží v řadě, zjevně se zúročuje dlouholetá práce a je znát, že už jsme získali s tímto modelem Subaru hodně zkušeností a že jej mechanici dokážou perfektně připravit. Je fajn také to, jak dobře fungujeme jako tým, kde každý má svou úlohu – například my s Františkem už skvěle spolupracujeme v autě, což bylo vidět i na kvalitním rozpisu. Výborná je i parta mechaniků, k tomu nám Marcela Ehlová chystala dokonalé zázemí v servisní zóně a i Vláďa Zelinka a Petr Behro v roli ´ledových špiónů´ dodávali perfektní informace o stavu tratí.
Zkrátka to byla radost závodit… tedy až na jednu drobnost. Auto se nám v horkém počasí přehřívalo, takže jsme měli pořád zapnuté topení a já si připadal chvílemi jako fakír na žhavém uhlí. Před Rally Bohemia budeme tedy muset jinak nastavit elektroniku v autě, což by mělo tento problém odstranit. Na naši oblíbenou Bohemii se navíc přihlásíme také do hodnocení Evropského poháru, protože jsme se sice doteď snažili ´držet basu´ s nejbližšími soupeři, ale v Hustopečích už byla situace neúnosná a naše startovní pořadí opravdu hodně pozdní. Využijeme proto výjimky, kterou mají pneumatiky Pirelli, upravíme je dle předpisů a naši fanoušci by nás měli vidět na trati o něco dřív, než tomu bylo teď,“ vysvětluje Štajf.
Dodejme ještě, že Štajf s Rajnohou v Hustopečích vyhráli také Pirelli Cup a že uspěla i druhá týmová posádka Dan Suchý – Miroslav Koutský, která dojela do cíle na patnácté příčce. Tým tedy odjížděl stoprocentně úspěšný a nebylo divu, že ještě před odjezdem z jižní Moravy využil jejího pohostinství a oslavil výsledek v jednom vinném sklípku.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.