Obhajobou loňského 8. místa absolutně a zároveň ziskem třetího místa v rámci skupiny 3 se blýskla domácí trutnovská posádka Richard Kirnig a Jiří Hovorka na Mitsubishi Lancer Evo IX na nedávné Rally Krkonoše. Po vlažném úvodu sezony na rallysprintech v Lužických horách a Podkopné Lhotě, kde se ještě projevily následky těžké nehody z posledního závodu loňského roku v rakouském Admontu v podobě nejistoty a opatrného jízdního stylu, dal rallysprint v Krkonoších slabším výkonům zapomenout. Je dobře, že se tato posádka po velké havárii vrátila zpět do světa rally, proto jsme položili jezdci pár otázek.
Víme, že po nehodě v Rakousku jste měli nějaká zranění. Jak proběhla rekonvalescence a jak se cítíte dnes?
„Po nehodě u nás obou místní lékaři diagnostikovali zlomeninu klíčních kostí a v mém případě navíc bohužel ještě dva zlomené obratle. Nicméně vše se podařilo naštěstí vyléčit a tak můžeme jet dál.“
A jak dopadlo Vaše Mitsubishi?
„To dopadlo hůře než my, to svojí kariéru ukončilo...Naši mechanici přes zimu připravili nový vůz Mitsubishi Lancer Evo IX, a tak jedeme s tímto vozem.“
V úvodu jsme zmínili opatrnější začátek letošní sezony...
„Určitě se ze začátku sezony na našem výkonu projevila nejistota a dlouhá přestávka. S přibývajícími kilometry se ale dostáváme zpět do tempa, které jsme nasadili v minulém roce a v tomto trendu bychom chtěli pokračovat i nadále.“
Jak se Ti líbil krkonošský rallysprint?
„Krkonošská rally je mou srdeční záležitostí. Jsem rád, že i přes obtíže pořadatelů se závod uskutečnil. I když jsem domácí, tyto tratě jsem vůbec neznal. V minulém roce se jela zcela jiná trať, která nám sedla daleko víc. Jediná RZ, kterou jsme si fakt užili, byla RZ Pilníkov. Zde jsme se na šotolině hezky sklouzli, což se nám líbí. Byl bych radši, kdyby v první a druhé RZ bylo více technických pasáží. Ale jak všichni víme, pořadatelé to vůbec nemají jednoduché s výběrem tratí, tak si nemůžeme stěžovat.“
Jak hodnotíš průběh závodu a dosažený výsledek?
„Pro nás je to velice hezký výsledek a zároveň vyrovnání našeho nejlepšího výsledku v rámci MČR, což bylo loňské 8. místo absolutně, opět právě zde v Krkonoších. Je to pro nás domácí podnik, na kterém se snažíme vždy o trošku více hecnout. Tento rok to bylo umocněno ziskem bronzové příčky ve skupině 3, čehož si v takové konkurenci velmi ceníme. S trojicí rychlých kluků na Mitsubishi, jakou jsou Mirek Jakeš, Mariusz Malyszczycki či Robert Kořistka, se nemělo moc cenu honit, ti nasadili opravdu vysoké tempo. Náš cíl byl udržet za zády další dva rychlíky Lumíra Firlu s Jarkem Pešlem, což se nám povedlo a nakonec jsme po chybě Roberta Kořistky v poslední RZ získali třetí místo.“
Jaké máte plány pro druhou polovinu sezony?
„Nejbližším závodem bude červencová Rally Bohemia a po ní rallysprint v Kostelci. O podzimním programu zatím jednáme, ale chtěli bychom se opět vrátit na nějaké závody do Rakouska, protože se nám tam velmi líbí. Také bychom konečně chtěli zkusit nějakou šotolinovou rally, protože si jízdu po nezpevněném povrchu hodně užíváme, takže asi zkusíme Waldviertel-Rallye.
Závěrem bych chtěl poděkovat za dosavadní spolupráci našim reklamním partnerům a celému týmu PRW za precizně připravené auto.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.