V první polovině května se šampionát jednodenních soutěží letos poprvé vydal na Moravu. Nejstarší český rallysprint, tradiční Kopná s centrem ve Slušovicích, ani letos neubral nic ze své náročnosti. Pořadatelé nachystali obvyklé zkoušky, ale jejich většinou hodně technický charakter na poslední chvíli ještě navíc výrazně ztížila voda. Přestože seznamovací jízdy, přejímky i u sprintu dosud nevídaný shakedown proběhly za téměř letního počasí, samotná rally byla – podobně jako takřka všechny dosavadní podniky letošní sezony – zkrápěna deštěm.
Pro tým CERS performance byla Kopná takřka domácím podnikem a tak se chtěl předvést v co nejlepším světle. Jenže věci nabraly opačný směr už před soutěží. Původně měli totiž Ondřej Bisaha s Davidem Zacharem poprvé odstartovat s nově pořízeným Citroënem C2R2 Max. Jenže na ministerstvu dopravy se nepodařilo včas vyřídit potřebné doklady a Citroën tak ve Slušovicích pouze stál v servisní zóně; samotný závod Ondřej ještě jednou absolvoval s vypůjčenou Škodou Fabií R2. „Soutěž pro nás byla dost náročná. Bohužel jsem zapomněl klukům Mičánkovým, od kterých jsme si fabii půjčili, říct o výměnu tvrdých pružin za měkké, takže opravené auto bylo na vodě tak trochu neřiditelné. Ale to byla opravdu jen moje chyba,“ říká Ondřej. „Problém byl v prvních zkouškách ještě v nefunkčním ohřevu okna, neviděli jsme absolutně vůbec nic a hned v úvodu ztratili dvě minuty. Ale to v podstatě nevadilo, po havárce na Lužičkách raději opatrně a v klidu. Velký dík patří Pierovi Scalvinimu za půjčení výfuku v hodině dvanácté a Dejvovi za naprosto bezchybný výkon a slovní brzdu - s tím zamlženým oknem nechybělo mnoho a bylo by po všem.“
Jeden Citroën se však pod hlavičkou CERS performance přece jen ukázal. Byl to červený vůz Marcela Svačiny, pro nějž to byl první start po téměř třičtvrtěroční pauze - přesně tolik času zabrala oprava cé-dvojky po smolné havárii v kudlovickém retardéru při loňské Barum rally… Jak viděl svůj návrat na rychlostní zkoušky tento pilot navigovaný neméně zkušeným Radimem Strnadem? „V závodním autě jsem seděl po dlouhé době a měl jsem z toho náležitý respekt,“ řekl po rally Marcel. „Hodně nám ale pomohl shakedown, kde jsme se s Radimem trochu sehráli a já se zase trochu sžil s autem. Nicméně závod jsme nezačali dobře. Zariskovali jsme a obuli řezané slicky, kvůli kterým jsme na soupeře ztráceli po dvou RZ okolo 30 sekund. Taky jsme zažili pár horkých chvil, protože vody padalo opravdu hodně. V dalším servisu jsme ale obuli mokré a na jízdě to bylo znát. I když si dlouhá pauza vybrala daň v podobě pár nepřesných brzd, jízdu jsme si užívali. Až do chvíle, kdy jsme na RZ 6 dělali defekt a ztratili tím víc než čtyři minuty. Do té doby jsme se pokoušeli o bednu, ale rázem bylo po nadějích. Poslední dvě vložky jsme si s Radimem opravdu užili a doufám, že to bylo znát i u trati a divákům se to líbilo! Každopádně díky všem u trati za podporu, mechanikům za obětavost a Radimovi za bezchybný diktát!“
Nemalé ambice měli po výhře v Lužických Horách Josef Vojáček s Karlem Voltnerem. Ve Slušovicích se ve třídě 9 sešla opravdu silná konkurence čítající hned jedenáct vozů. Stejně jako na minulých podnicích začala tato dvojice opatrnějšími časy na pomezí elitní trojky. „Asi na druhém kilometru první vložky po projetí jednoho z hlubokých ‚katů‘ nám začalo něco mlátit na přední nápravě,“ vypráví Josef. „Auto se ale chovalo standardně, tak jsem tomu moc nevěnoval pozornost. Na druhé vložce to už ale bylo podstatně horší a zvuky, které se od předku auta ozývaly, byly strašné. Proto jsme ve zbytku zkoušky dost zvolnili a to nás samozřejmě stálo hodně času. Naštěstí následoval servis, kde kluci dali vše do pořádku. V následujících vložkách už vše fungovalo perfektně, což bylo vidět i na časech.“ Po servisní pauze tak přišla jedna vyhraná rychlostní zkouška a pevné usazení na průběžné třetí pozici. Tu Josef s Karlem udrželi až do cíle, takže si i v dalším závodě mohli vychutnat poháry a stupně vítězů. Úplně bez problémů to ale nebylo. „Jak už to bývá, tak na sebe nenechal dlouho čekat další problém v podobě defektu pravé přední pneumatiky na RZ 6. I přes to všechno to byl krásný závod,“ uzavírá Josef.
S další hondou připravenou u CERS performance se pak poprvé představila nová posádka Radim Koutek – Zdeněk Gajdošík, která po několika sezonách v rallyslalomech poprvé nakoukla do plnohodnotných automobilových soutěží. Pro ně byla Kopná opravdu domácí soutěží, trať jim vedla doslova „okolo chalupy“. V rámci Poháru ČR v rally bojovali ve třídě SA2 mimo jiné proti silnějším kitovým speciálům, přesto jim po stabilní jízdě valašskými zkouškami v cíli patřilo sympatické čtvrté místo ve třídě. „Rallysprint Kopná byl pro naši posádku velkým vstupem do světa rally. Moc jsme se těšili, že se svezeme na domácí půdě, i když RZ Kameňák a část RZ Kopná jsme vůbec neznali,“ vypráví Radim. „Celý týden jsme napnutě sledovali předpověď počasí a přesně v sobotu ráno se stalo to, co jsme si přáli ze všeho nejmíň – začalo pršet. Před samotným startem soutěže nás přišel povzbudit Ondra Bisaha a poskytl nám důležité rady a zkušenosti pro jízdu na mokru. První RZ Kameňák byla velmi náročná v lesních úsecích, kde bylo v zatáčkách vytaháno velké množství bláta, na kterém auto neustále klouzalo. Ve druhé RZ jsme to v Trnavě přehnali s rychlostí při nájezdu do retardéru a na mokrém povrchu jsme proti své i jeho vůli trefili balík slámy, který byl nacucaný vodou a nechtěl uhnout. Auto vypadalo, že projelo seníkem a budilo zaslouženou pozornost. Naše velké díky tak patří našim mechanikům Leošovi, Ondrovi a Kubovi, kteří za pomocí kladiva a ještě většího kladiva uvedli auto nazpět do bojeschopného stavu. Před další fází soutěže nebyl náš vnitřní pocit úplně ideální, ale zejména na posledních dvou zkouškách jsme se pokusili zúročit dopolední zkušenosti s autem a povrchem. V cíli jsme měli ztrátu 2.8 sekund na třetího ve třídě a těch 30 sekund ztracených ve slámě v retardéru bolelo ještě víc, ale hned druhý den převládly čistě pozitivní reakce a nálady. Vůbec jsme neměli ponětí, kolik známých i neznámých očí sledovalo naše počínání na trati a jako hluboko se vepsalo naše seznámení s balíkem slámy do paměti fanoušků. Byl to prostě křest se vším, co k rally patří. Za naši posádku děkuji našemu týmu, který se o nás výborně staral, klukům od CERS performance a našim manželkám, bez kterých by to nešlo!“
Tým CERS performance se na Kopné také poprvé představil ve třídě 8, kde pod jeho hlavičkou s Renaultem Clio Sport startovala posádka Milan Michalčík – Kateřina Janovská. Dvojice do soutěže vstoupila se zdravým sebevědomím a průběžné třetí místo bez problémů držela od úvodní vložky až do druhé poloviny rally. Bohužel před šestou rychlostní zkouškou na jejím kontě přistála minutová penalizace za předčasný příjezd do časové kontroly a kalich hořkosti si tato smíšená posádka musela vypít na osmé vložce, kdy u jejího modrého renaultu začala stávkovat spojka. Milan s Kateřinou dojeli i závěrečný test a absolvovali tak plnou porci ostrých kilometrů, leč přejet pár kilometrů z poslední vložky do cíle jim už technika nedovolila.
Po náročné Kopné na posádky CERS performance čeká menší pauza. Tým vynechává další soutěž MMČR v České Krumlově a až na přelomu května a června se vypraví se třemi vozy na německou Rallye Thüringen. Jen týden poté se vrátí na české tratě, konkrétně na Rally Krkonoše, kterýžto sprint se letos poprvé pojede ve zcela nové lokalitě v okolí Vrchlabí. Sledujte novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv z průběhu jednotlivých soutěží na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance!
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.