Nejoblíbenější český rallysprint na Kopné se konal v loňském roce již podvacáté! Jubilejní ročník pod názvem AUTOGAMES Rallysprint Kopná 2012 se stal kořistí posádky Roman Kresta, Tomáš Kašpárek na voze Ford Focus WRC. Luhačovický jezdec vyhrál na Kopné již počtvrté a před svými pronásledovateli získal téměř dvouminutový náskok. Na druhém místě skončili Antonín Tlusťák, Jan Škaloud (Mitsubishi Lancer WRC 05), třetí dojeli s odstupem pouhých 0,5 vteřiny na stříbrnou příčku Roman Odložilík, Martin Tureček (Citroën C4 WRC). Souboj o vítěze rozhodla až předposlední rychlostní zkouška Májová, kde krátce před cílem havaroval Tomáš Kostka (Citroën C4 WRC), který sváděl tuhý souboj o prvenství právě s Krestou.
Oblíbená a populární Kopná přinesla v jubilejním ročníku dramatický boj od úvodní rychlostní zkoušky až do samotného závěru. Pořadatelé z Rallysprint klubu AČR v Podkopné Lhotě připravili parádní podívanou s kvalitní startovní listinou. Kopná byla třetím podnikem osmidílného seriálu TIMESEAL Mistrovství České republiky ve sprintrally 2012 a dále součástí Poháru České republiky v rally, Mistrovství ČR juniorů, Dámského poháru a Poháru mládeže v rally. Na startu se objevily celkem 123 posádky a čekala je náročná trať, která byla navíc ztížená poledním deštěm v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty. Podle předpokladů se poprali o první místo Roman Kresta a Tomáš Kostka. Úvodní test s názvem Májová zajel nejrychleji Kostka, který porazil Krestu o pouhých 0,3 vteřiny. Poté převzal otěže souboje dvou švagrů zkušenější Kresta a po vteřinkách se propracoval až k náskoku téměř sedmi vteřin. Rozhodnutí přinesl druhý průjezd úsekem Májová. Kostka krátce před cílem havaroval, naštěstí vyvázl společně se spolujezdcem Miroslavem Houštěm z nepěkně vyhlížející nehody bez zranění. Trnavský rodák Kresta měl poté cestu ke čtvrté výhře na Kopné zcela volnou, poprvé zde vyhrál v roce 2004 na voze Subaru Impreza WRC, v letech 2008 a 2010 triumfoval s Peugeotem 207 S2000. Další litý souboj proběhl o třetí místo. Odstoupení Kostky a zbytečně chyba Odložilíka na závěrečném měřeném testu dostala na stříbrnou pozici Antonína Tlusťáka, který se radoval z prvenství v hodnocení rallysprintového šampionátu. Ve prospěch zádveřického jezdce nakonec rozhodlo pouhých 0,5 vteřiny po odjetí 76 ostrých kilometrů! Těsně pod stupni vítězů skončil Jaromír Tarabus na fabii S2000. Skvělým finišem se prodral na páté místo Václav Dunovský (Škoda Fabia S2000) a šestou příčku obsadil vítěz třídy 3 Jan Sýkora (Mitsubishi Lancer EVO IX R4). Do elitní desítky se dále probojovali slovenský mistr Jozef Béreš jr., Miroslav Jakeš, Jan Dohnal a Karel Trněný.
V hodnocení dvoukolek vyhrál Robert Kořístka (Suzuki Ignis S1600), na dalších místech skončili Martin Vlček a Jiří Vlček (oba Peugeot 206 Kit Car). Mezi 44 soutěžícími v rámci Poháru České republiky byl nejrychlejší Henrich Řeháček na Citroënu C2 R2 Max. Celkem bylo klasifikováno 85 posádek.
Hlasy nejlepších jezdců v cíli loňské Kopné:
Roman Kresta (Ford Focus WRC): „Po delší době jsem se svezl opět ve „weercéčku“ a byl jsem nadšen. Nejlepší byly s tímto vozem starty a akcelerace, to je neskutečná síla, která vás narve do sedáku. Jakoby vás vystřelili z praku. Nejelo se zrovna pomalu, o to více mrzí havárie Tomáše vzhledem k rallysprintovému šampionátu. Pro mě byla tato výhra z těch čtyř na Kopné nejtěžší. Tomáš jel rychle a byla to přetahovaná od prvního metru. Zkrátka to nebyl žádný med, těžké podmínky, náročná trať a velká konkurence. Neměli jsme prioritu vyhrát, ale chtěli jsme udělat radost fanouškům a poděkovat jim za podporu. Poděkování patří i pořadatelům, připravili opět velmi krásnou soutěž.“
Antonín Tlusťák (Mitsubishi Lancer WRC 05): „Pro nás se jednalo o parádní umístění. Nevěřil jsem, že skončíme ve vysledcích tak vysoko. Po odstoupení Tomáše Kostky jsme chtěli projet závěrečnou rychlostní zkoušky na jistotu, abychom neudělali defekt a udrželi třetí místo. Zásluhou chyby Romana Odložilíka jsme poskočili dokonce na druhé místo. Pro nás bylo skvělé především prvenství v rámci rallysprintového šampinátu, kde jsme získali maximální bodový zisk. Na Kopné jsem startoval již pojedenácté, ale tento ročník byl nejtěžší. Jelo se neskutečně rychle.“
Roman Odložilík (Citroën C4 WRC): „„Na poslední erzetě jsem najel krátce po startu špatně do vracáku a vůz se po mé hloupé chybě přetočil. Ztratil jsem tam kolem dvaceti vteřin. Každopádně nám Tonda vrátil prohru za předchozí rok. Byla to velmi těžká soutěž, kterou ještě ztížil déšť. Jízda s tímto autem je úžasná a jede se s ním parádně, i když změna oproti xsaře je obrovská.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.