Nejoblíbenější český rallysprint na Kopné se konal v loňském roce již podvacáté! Jubilejní ročník pod názvem AUTOGAMES Rallysprint Kopná 2012 se stal kořistí posádky Roman Kresta, Tomáš Kašpárek na voze Ford Focus WRC. Luhačovický jezdec vyhrál na Kopné již počtvrté a před svými pronásledovateli získal téměř dvouminutový náskok. Na druhém místě skončili Antonín Tlusťák, Jan Škaloud (Mitsubishi Lancer WRC 05), třetí dojeli s odstupem pouhých 0,5 vteřiny na stříbrnou příčku Roman Odložilík, Martin Tureček (Citroën C4 WRC). Souboj o vítěze rozhodla až předposlední rychlostní zkouška Májová, kde krátce před cílem havaroval Tomáš Kostka (Citroën C4 WRC), který sváděl tuhý souboj o prvenství právě s Krestou.
Oblíbená a populární Kopná přinesla v jubilejním ročníku dramatický boj od úvodní rychlostní zkoušky až do samotného závěru. Pořadatelé z Rallysprint klubu AČR v Podkopné Lhotě připravili parádní podívanou s kvalitní startovní listinou. Kopná byla třetím podnikem osmidílného seriálu TIMESEAL Mistrovství České republiky ve sprintrally 2012 a dále součástí Poháru České republiky v rally, Mistrovství ČR juniorů, Dámského poháru a Poháru mládeže v rally. Na startu se objevily celkem 123 posádky a čekala je náročná trať, která byla navíc ztížená poledním deštěm v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty. Podle předpokladů se poprali o první místo Roman Kresta a Tomáš Kostka. Úvodní test s názvem Májová zajel nejrychleji Kostka, který porazil Krestu o pouhých 0,3 vteřiny. Poté převzal otěže souboje dvou švagrů zkušenější Kresta a po vteřinkách se propracoval až k náskoku téměř sedmi vteřin. Rozhodnutí přinesl druhý průjezd úsekem Májová. Kostka krátce před cílem havaroval, naštěstí vyvázl společně se spolujezdcem Miroslavem Houštěm z nepěkně vyhlížející nehody bez zranění. Trnavský rodák Kresta měl poté cestu ke čtvrté výhře na Kopné zcela volnou, poprvé zde vyhrál v roce 2004 na voze Subaru Impreza WRC, v letech 2008 a 2010 triumfoval s Peugeotem 207 S2000. Další litý souboj proběhl o třetí místo. Odstoupení Kostky a zbytečně chyba Odložilíka na závěrečném měřeném testu dostala na stříbrnou pozici Antonína Tlusťáka, který se radoval z prvenství v hodnocení rallysprintového šampionátu. Ve prospěch zádveřického jezdce nakonec rozhodlo pouhých 0,5 vteřiny po odjetí 76 ostrých kilometrů! Těsně pod stupni vítězů skončil Jaromír Tarabus na fabii S2000. Skvělým finišem se prodral na páté místo Václav Dunovský (Škoda Fabia S2000) a šestou příčku obsadil vítěz třídy 3 Jan Sýkora (Mitsubishi Lancer EVO IX R4). Do elitní desítky se dále probojovali slovenský mistr Jozef Béreš jr., Miroslav Jakeš, Jan Dohnal a Karel Trněný.
V hodnocení dvoukolek vyhrál Robert Kořístka (Suzuki Ignis S1600), na dalších místech skončili Martin Vlček a Jiří Vlček (oba Peugeot 206 Kit Car). Mezi 44 soutěžícími v rámci Poháru České republiky byl nejrychlejší Henrich Řeháček na Citroënu C2 R2 Max. Celkem bylo klasifikováno 85 posádek.
Hlasy nejlepších jezdců v cíli loňské Kopné:
Roman Kresta (Ford Focus WRC): „Po delší době jsem se svezl opět ve „weercéčku“ a byl jsem nadšen. Nejlepší byly s tímto vozem starty a akcelerace, to je neskutečná síla, která vás narve do sedáku. Jakoby vás vystřelili z praku. Nejelo se zrovna pomalu, o to více mrzí havárie Tomáše vzhledem k rallysprintovému šampionátu. Pro mě byla tato výhra z těch čtyř na Kopné nejtěžší. Tomáš jel rychle a byla to přetahovaná od prvního metru. Zkrátka to nebyl žádný med, těžké podmínky, náročná trať a velká konkurence. Neměli jsme prioritu vyhrát, ale chtěli jsme udělat radost fanouškům a poděkovat jim za podporu. Poděkování patří i pořadatelům, připravili opět velmi krásnou soutěž.“
Antonín Tlusťák (Mitsubishi Lancer WRC 05): „Pro nás se jednalo o parádní umístění. Nevěřil jsem, že skončíme ve vysledcích tak vysoko. Po odstoupení Tomáše Kostky jsme chtěli projet závěrečnou rychlostní zkoušky na jistotu, abychom neudělali defekt a udrželi třetí místo. Zásluhou chyby Romana Odložilíka jsme poskočili dokonce na druhé místo. Pro nás bylo skvělé především prvenství v rámci rallysprintového šampinátu, kde jsme získali maximální bodový zisk. Na Kopné jsem startoval již pojedenácté, ale tento ročník byl nejtěžší. Jelo se neskutečně rychle.“
Roman Odložilík (Citroën C4 WRC): „„Na poslední erzetě jsem najel krátce po startu špatně do vracáku a vůz se po mé hloupé chybě přetočil. Ztratil jsem tam kolem dvaceti vteřin. Každopádně nám Tonda vrátil prohru za předchozí rok. Byla to velmi těžká soutěž, kterou ještě ztížil déšť. Jízda s tímto autem je úžasná a jede se s ním parádně, i když změna oproti xsaře je obrovská.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?