48. Rallye Šumava se v pátek a sobotu stala dějištěm úspěšné premiéry nového Peugeotu 208 kategorie R2, který přivezl do západních Čech tým Peugeot Černý Racing s posádkou Jan Černý – Pavel Kohout.
Druhá soutěž Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally byla pro nově vzniklý tým Peugeot Černý Racing plná zvratů. Nový Peugeot 208 R2 se poprvé představil divákům na zaplněném náměstí v Klatovech při přejetí startovní rampy 48. Rallye Šumava a prakticky v ten samý okamžik se na zem začaly snášet dešťové kapky, které ustaly znovu až ve chvíli, když pole soutěžních vozů dorazilo do cíle rally, zpět do Klatov. To ale předbíháme. V úvodu první etapy se tisíce diváků na Klatovském okruhu těšily dravou jízdou posádky Černý – Kohout, která předváděla atraktivní sport a boj s těmi nejrychlejšími vozy s pohonem jedné nápravy. Hned v následující rychlostní zkoušce ale praskl řemen pohánějící alternátor a posilovač řízení. Pro Honzu Černého začal boj s tím, aby vůz dopravil až do servisní zóny, kde mohli mechanici závadu odstranit. To se zdařilo a posádka týmu Peugeot Černý Racing dokončila etapu na průběžném třináctém místě absolutně a čtvrtém v hodnocení kategorie 2WD.
Ve druhé etapě se vše kromě počasí změnilo o 180 stupňů. Nový Peugeot 208 R2 pracoval bez nejmenšího zaváhání a Honza Černý s Pavlem Kohoutem se mohli plně soustředit na svůj výkon a na úkol, posunout se pořadím co možná nejvýše. Bílý Peugeot 208 R2 zajížděl v jednotlivých rychlostních zkouškách druhé etapy Rallye Šumava velmi kvalitní časy, které jej řadily mezi nejrychlejší vozy s pohonem předních kol. Dva absolutně osmé časy v konkurenci mnohem silnějších vozů hovoří za své. Velmi brzo se tedy podařilo probojovat se na pomyslné stupně vítězů v kategorii 2WD. Technický problém jednoho ze soupeřů znamenal, že se Jan Černý s Pavlem Kohoutem v závěru rally dostali na celkové desáté místo absolutního pořadí, stali se s novým Peugeotem 208 R2 druhým nejrychlejším vozem s pohonem dvou kol, zvítězili v kategorii 6 tedy mezi atmosférickými šestnáctistovkami a přidali ocenění za nejrychlejší juniorskou posádku.
Premiéra Peugeotu 208 R2 v České republice se tedy i přes obtížnější začátek znamenitě vydařila. Vůz ukázal, že je to velmi konkurence schopné nářadí, které může být vhodné pro začínající jezdce. I zkušené soutěžní jezdce.
Jan Černý, jezdec týmu Peugeot Černý Racing: „Uplynulá Rallye Šumava byla o dost těžší soutěží, než jsem si před startem dokázal představit. V kategorii 2WD se sešla velmi slušná konkurence a smekám klobouk před všemi soupeři, s nimiž jsme bojovali o pozice na stupních vítězů. Jelo se velmi rychle a nás z počátku trápil technický problém v podobě prasklého řemenu k pohonu alternátoru a tím nefunkčního posilovače řízení, stěračů a ventilátorů kabiny. Časovou ztrátu jsme částečně smazali druhý den, ale nepodařilo se nám to úplně i díky několika mým chybám, kdy jsem jednou byl mimo silnici po smyku na kluzkém asfaltu, a poslední rychlostní zkoušku jsme dojížděli na defektu. Velmi pěkně jsme si zazávodili a mě těšilo, že právě já jsem dostal tu možnost předvést doma nový Peugeot 208 R2. Děkuji společnosti Peugeot Česká republika za tuto příležitost a všem, kteří na tom pracovali. Auto mi velmi sedlo a mohu říct, že v kategorii R2 patří na absolutní špičku jak podvozkem, tak výkonem motoru. Věřím, že na dalších rally, kterých se s tímto vozem v ČR zúčastníme, budeme ještě rychlejší a dokážeme bojovat nejen na špici mezi „dvoukolkami“ ale můžeme být i výše v absolutní klasifikaci.“
Marco Venturini, prodejní ředitel Peugeot ČR a vedoucí projektu rally za Peugeot: „Premiérová rallyová účast našeho týmu, posádky i vozu potvrdila, že jsme vsadili na správné karty. Honza Černý a Pavel Kohout dokázali, že jsou sehranou a velice profesionální posádkou, a Peugeot 208 R2 se i přes počáteční technické potíže projevil jako výborný vůz připravený nejen důrazně se prosadit ve své kategorii, ale také s potenciálem zaútočit na pozice výkonově silnějších vozů. Myslím, že i na příští rally se máme na co těšit, rozhodně máme důvody k optimismu.“
Další soutěží Mediasport MMČR, které se tým Peugeot Černý Racing s vozem Peugeot 208 R2 zúčastní, bude květnová Rallye Český Krumlov. Ta odstartuje v Českých Budějovicích 25. května 2013. I zde bude startovat Peugeot 208 R2 se startovním číslem jedna na dveřích.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.