Čtyřicet let, to už je pořádná historie pro automobilovou soutěž rally. Letos se významné kulatiny Rally Bohemia budou slavit v Mladé Boleslavi.
Čtyřicítka, to už je pěkný věk pro sportovní automobilovou událost a organizátoři 40. Rally Bohemia, soutěže zařazené do FIA Evropského poháru – Central s nejvyšším koeficientem 10 a do Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally, která odstartuje v pátek 12. července 2013, udělají vše pro to, aby byl tento ročník důstojnou oslavou významných a kulatých narozenin. Automobilová Rally Bohemia zažila během čtyřiceti let okamžiky slávy i skromnější roky, chvíle radosti, ale i smutku, a na tratích této rally se vystřídaly tisíce soutěžních jezdců od těch začínajících až po pozdější mistry světa. Rally Bohemia si beze všech pochybností vysloužila pozici jedné z nejtěžších automobilových rally v České republice a ve střední Evropě s krásnými a technicky náročnými asfaltovými tratěmi. To je tradice, která zavazuje, a na níž je třeba navázat.
Jaká tedy bude 40. Rally Bohemia? Ne vše se dá dopředu odhadnout, ale organizační výbor rally připravuje jubilejní soutěž s ještě větší pečlivostí než předchozí ročníky, které byly vždy nadstandardně hodnoceny jak jezdci, tak delegovanými komisaři i diváky. Trať 40. Rally Bohemia, o celkové délce přes 620 kilometrů bude vycházet z osvědčených měřených úseků, kde už se soutěžní vozy objevovaly v předchozích letech, ale dojde i na upravené, či znovu objevené rychlostní zkoušky, kde zvuk závodních vozů utichl už před dlouhou řadou let. Zcela jistě nebude chybět například oblíbený divácký test v Mladé Boleslavi, který 40. Rally Bohemia otevře a bude rovněž i posledním měřeným testem jubilejní "Bohemky", čímž bude naplněna celková kilometráž rychlostních zkoušek na 191 kilometrů. S časem se ale bude bojovat například i dalších známých rychlostních zkouškách na Mladoboleslavsku, nedaleko Turnova, ale i v Sosnové na oblíbené a atraktivní paralelní trati se skoky a šotolinovým úsekem. Další rychlostní zkoušky se odehrají tradičně na Liberecku a Jablonecku.
Program 40. Rally Bohemia je rozprostřen do třech dnů se startem 12.7. 2013 a s cílem 14.7.2013 v Mladé Boleslavi. V pátek a v sobotu nebudou na tratích chybět legendární rally vozy let minulých za jejichž volanty se mohou představit neméně legendární závodníci. Tou nejpodstatnější změnou v harmonogramu soutěže je přesun centrální servisní zóny zpět do Mladé Boleslavi. Centrum rally tedy bude více kompaktní a ve městě automobilů Škoda tak účastníci rally a diváci najdou start i cíl, ředitelství, dispečink i servisní zónu. Významná změna se v souvislosti se 40. Rally Bohemia odehrála i na nejvyšší pozici vedení soutěže, kdy stávajícího ředitele Jana Mochana vystřídal Mgr. Adam Eliáš. Organizační výbor Rally Bohemia děkuje Janu Mochanovi za dosavadní vykonanou práci a současně přeje novému řediteli hodně štěstí a úspěchy v nové funkci.
V současné chvíli organizační výbor 40. Rally Bohemia dokončil jednání se všemi obcemi, na jejichž území povede trať letošní soutěže, a má jejich souhlas s uskutečněním automobilového závodu. Bezpečnostní plán Rally Bohemia patřil v minulosti k těm nejpropracovanějším a letos tomu nebude jinak. Trať 40. Rally Bohemia již také prošla schválením Asociace Jezdců Rally, která popsala rychlostní zkoušky jako technicky velmi hodnotné a náročné. Otázka bezpečnosti bude i v tomto roce na prvním místě. Pořadatelský sbor do itineráře rally po dlouhé době zařadil zpomalovací retardéry, kterých bude na trati soutěže vytvořeno celkem 16 a budou převážně nestandardní. S jejich pomocí budou zpomaleny příjezdy zejména do obcí a do diváckých míst. Diváci se ale rozhodně nemusí obávat, že by pro ně nebylo vytvořeno dostatek atraktivních a bezpečných diváckých zón, o kterých budou včas informováni na internetu nebo v tištěné podobě v novinách či magazínech. Jedním z nejzajímavějších diváckých míst bude i prostor startu a cíle 40. Rally Bohemia, kde ve spolupráci s Městem Mladá Boleslav bude probíhat doprovodný program, představení posádek, ale bude zde také komentovaná divácká zóna v prostoru cíle hned dvou rychlostních zkoušek soutěže. Srdce Mladé Boleslavi tak bude tentokrát doslova pulsovat v rytmu rally.
Další informace o 40. Rally Bohemia budete moci najít na www.rallybohemia.cz a na facebooku (www.facebook.com/rallybohemia)
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.