Ač do startu letošní Historic Vltava Rallye i Rallye Šumava Klatovy chybí ještě téměř tři měsíce, v Pošumavském auto moto klubu se neustále pilně pracuje, proběhly v něm navíc důležité organizační změny.
Duben 2012 znamenal pro klatovské organizátory velkou zátěž, konal se totiž další ročník hned dvou slavných českých soutěží, jedoucích se souběžně. Historic Vltava Rallye i Rallye Šumava Klatovy nicméně proběhly velmi úspěšně a zapsaly se do historie obou podniků zlatým písmem. U ´Vltavy´ i ´Šumavy´ se jednalo o jeden z nejlepších ročníků nového tisíciletí, což ale zároveň představuje velký závazek pro novou sezónu. Úkol v podobě zopakování úspěchu bude o to obtížnější, že organizační tým opustil jeho dlouholetý předseda, Pavel Babka. „Roky nejdou zastavit, a tak jsem se rozhodl dopřát si již od pořádání soutěží odpočinek,“ nechal se slyšet tento držitel Zlaté spony FAS Autoklubu České republiky.
Připomeňme, že Pavel Babka byl duší pořadatelství Rallye Šumava již od sedmdesátých let, a je jeho velkou zásluhou, že se klatovské soutěže objevily v kalendáři mnoha významných seriálů. Máme stále v paměti, jak se v roce 1998 po šumavských cestičkách proháněly hvězdy mistrovství Německa s prvními vozy WRC, které byly k vidění na českém území. V roce 2006 pro změnu ovládli výsledkovou listinu pro změnu účastníci rakouského národního šampionátu, dlouhé roky byla Rallye Šumava zapsána také do kalendáře mezinárodních seriálů Alpe Adria Cup, Mitropa Cup či mistrovství Evropy, které zejména na konci dvacátého století znamenaly silnou účast velice zajímavých vozů i jezdců. Ti jezdili do Klatov nejčastěji od západu, v roce 1985 se pro změnu v Klatovech ukázalo také neobvyklé startovní pole šampionátu východního bloku.
„A to se bavíme jen o Šumavě, velké diplomatické a organizační úsilí pana Babky dalo vzniknout ale také fenoménu v našich podmínkách nevídanému, více jak dvaceti ročníkům samostatné soutěže historických vozů, která má dnes v Evropě mimořádně dobrý zvuk – tedy Historic Vltava Rallye.“ To už byla slova ředitele a nově i předsedy organizačního výboru klatovských soutěží, Jiřího Valenty, který pokračuje: „Chtěl bych jménem svým, jménem organizačního týmu, ale věřím, že také jménem široké veřejnosti panu Babkovi upřímně poděkovat za velké množství kvalitní práce, kterou v rámci organizačního týmu klatovských rallye za ta dlouhá léta vykonal. Naším cílem bude na mnohé z této práce navázat a i proto doufáme, že na nás pan Babka nezanevře a i v dalších letech nám pomůže třeba právě při přesvědčování zahraničních posádek k účasti na našem podniku.“ Novopečený předseda Pošumavského auto moto klubu v AČR Klatovy, tedy Jiří Valenta, zůstává i v současné složité době optimistou a se svým organizačním výborem už teď chystá dubnové 22. Historic Vltava Rallye a 48. Rallye Šumava Klatovy 2013, o jejichž přípravách budeme průběžně dále informovat.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.