Před odjezdem na podnik IRC do San Rema se Jiří Navrátil „rozehřál“ při startu v podniku MMČR Rally Příbram. Oprášil však nejen Ford Sierra RS Cosworth, ale i spolupráci s navigátorem Jiřím Káňou.
Posádka Interaction Ford Czech Rally Teamu nastoupila do příbramské soutěže s velkou chutí a až do RZ3 se jízdou náramně bavila. Pak ale na následujícím testu, RZ4, Jirka zatáčku „katoval“ víc, než bylo zdrávo a ohnul uložení předního ramene. V servisu se poškození podařilo provizorně opravit. Bohužel v následující RZ5 se k tomu přidal vadnoucí motor, který postupně ztrácel výkon. V RZ6 sierra jela čím dál hůř, až ztratila výkon úplně. Podobnou situaci Jirka zažil už několikrát a na vině bývalo turbodmychadlo. A protože i zběžným ohledáním motorového prostoru posádka nezjistila nic, co by nasvědčovalo něčemu jinému, ze soutěže odstoupila. Po příjezdu do servisu se nakonec ukázalo, že na vině byly vyklepané matice a následně i šrouby na přírubě mezi výfukovými svody a turbodmychadlem. Vyřešit takový problém by bylo relativně jednoduché, ale protože už posádka Interaction Ford Czech Rally Teamu odevzdala výkaz, znamenalo to konec jejího vystoupení v soutěži.
Na Jirku nyní čeká jiná, mnohem větší výzva – start s Fiestou S2000 v podniku IRC Rallye San Remo! Vůbec první Rallye Internaziopnale di San Remo se jela již v roce 1928 a slovo „rallye“ do svého názvu převzala z francouzštiny po vzoru Rallye Monte Carlo. Po dalším úspěšném ročníku v roce 1929 ovšem soutěž dostala nového organizátora, který se rozhodl namísto soutěže pořádat závod v ulicích města. První závod Circuito Automobilistico San Remo se jel v roce 1937 a vyhrál jej Achille Varzi. Jako automobilová soutěž se Rallye San Remo vrátila v roce 1961 a od té doby se jezdí každým rokem. V letech 1970 – 1972 byla součástí Mezinárodního šampionátu značek a od roku 1973 až do roku 2003 patřila do kalendáře mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jedinou výjimkou byl rok 1995, kdy se Rallye San Remo jela pouze jako podnik FIA mistrovství světa značek pro vozy s motory o objemu do dvou litrů. Po té, co Rallye San Remo vypadla z kalendáře mistrovství světa, byla součástí italského šampionátu a od roku 2006 se jezdí jako podnik International Rally Challenge.
Jiří Navrátil„Start v Příbrami byl pro mne malým zpestřením a příležitostí se trochu rozjet před startem v San Remu. První tři testy jsme si moc užívali, tlačil jsem na sierru co to šlo a snažil jsem se i pobavit diváky. Pak ale od RZ5 auto ztrácelo výkon až přestalo turbo foukat úplně. Myslel jsem, že problém je v turbu a proto jsem odevzdali výkaz v Čk po RZ6. Je to škoda. Teď už se ale těším do Itálie, je to země závodění zaslíbená, zažil jsem tam na závodních tratích spoustu skvělých okamžiků a start v Rallye San Remo s vozem specifikace S2000 považuji za vrchol nejen letošní sezóny za volantem Fiony. Dle všeho se pojede na velice technických, zatáčkovitých tratích, které by mi měly vyhovovat. V žádném případě se ale neodvažuji nějak odhadovat náš výsledek. Soutěž si chceme s Juldou a všemi kamarády, kteří tam s námi jedou, především užít!“Více informací najdete na www.jiri-navratil.cz nebo na www.facebook.cz, profil: Jiri Navratil
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.