Agrotec Rally Hustopeče je jediným podnikem v kalendáři tuzemských rallyových šampionátů, který soutěžní peloton přivádí na pohostinnou půdu jižní Moravy.
V kraji vína a slivovice se při hustopečské rally závodilo již poosmé, startovní pole však bylo v dosavadní historii této soutěže nejpočetnější. Mezi 80 posádkami, jež se v pátek večer vydaly na trať, nechyběli Martin Vlček a Richard Lasevič s Peugeotem 206 Kit Car, kteří si přijeli zkrátit více než měsíční pauzu v programu sprintového seriálu.Posádka stáje JT Říha Group Rally Team teprve podruhé změřila síly s letos velmi silným startovním polem „velkého“ šampionátu. Obratného, ale výkonově lehce handicapovaného peugeota čekaly specifické tratě v prostředí Pálavy, kombinující technické pasáže ve vinicích s mimořádně rychlými úseky v otevřené krajině. Nechyběla ani šotolina, která v podobné míře nebývá na soutěžích mezinárodního seriálu příliš často k vidění. Bohužel, zasáhla vyšší moc a pořadatelé museli jeden z nejhezčích úseků tratě ještě před startem odvolat kvůli protestům ekologických aktivistů. Soutěž tím sice přišla o necelou desítku „ostrých“ kilometrů, účastníci (a zvláště piloti „předokolek“) se však přesto shodovali, že hustopečská rally dá posádkám i technice hodně zabrat. „Zkrácení tratě nás mrzí, protože se zrovna jednalo o úsek z kopce, kde se maže výkonový handicap našeho auta,“ posteskl si před startem Martin Vlček. „Naším hlavním cílem v Hustopečích je důkladný test před pokračováním sprintového seriálu. Určitě to ale neznamená, že bychom si nechtěli výsledkově spravit chuť po odstoupení v Krkonoších,“ dodal pilot.
Foto: Tomáš Brázdil , Rallyzone.cz
Samotná soutěž byla tvořena dvanácti rychlostními zkouškami, rozdělenými do dvou dnů. První etapa přinesla noční průjezdy dvojicí kratších testů, v sobotu pak následovaly nejdelší a nejobávanější úseky itineráře. Páteční „warm-up“ neměl mít na vývoj rally zásadní vliv, už během něj však své účinkování ukončili Josef Peták, Jan Šlehofer a řada dalších favorizovaných jmen. Martin s Richardem se s nástrahami tratě seznamovali opatrně a v půlnočním cíli jim patřila sedmá příčka ve skupině „dvoukolek“, doplněná o stříbrný post ve třídě 6. Na odpočinek ale nebyl čas – sobotní start totiž organizátoři naplánovali už před osmou hodinu ranní.Martin s Richardem se v sobotu dobře probudili a během dopoledne se jim v řídnoucím poli podařilo postoupit na první příčku v „šestkách“ a čtvrtou v kategorii. Jejich souboj s dravým Italem Elwisem Chentrem probíhal prakticky na každé rychlostní zkoušce a hrály v něm roli pouhé desetiny sekund. Když se Chentre čtyři zkoušky před cílem vrátil do vedení třídy, posádka peugeotu se mu chystala úder vrátit. Náročná trať a velké horko ale vzaly síly mnoha posádkám, mezi nimi i Chentremu a jeho fabii. Když na 10. RZ z technických důvodů odstoupil, o prvenství Martina Vlčka s Richardem Lasevičem nebylo pochyb. Čtvrté místo v kategorie 2WD a vítězství ve třídě 6 pak bylo doplněno ziskem solidní šestnácté pozice absolutně. A jak viděla náročnou soutěž posádka?
Martin Vlček: „Tratě byly docela těžké, myslím, že na „předokolku“ obzvlášť. Několikeré průjezdy šotolinových pasáží se na voze podepsaly tak, že jen sčítáme škody a odpadlé nárazníky. Ale jinak to byl moc pěkný závod, velice náročný. Z mého pohledu zatím letos nic náročnějšího nebylo.“ Richard Lasevič: „Skvělé závody, moc jsem si to užil. Z mého pohledu těžko hledat výtku, počasí ideální, konečně jsem se trochu zahřál, auto mělo sice občas výpadky, ale nic neřešitelného a zásadního, snad jen moc nebrzdilo :-) :Takže konečně můžu říci: Bylo fajne, pěkne a dluhe...“Další soutěží v plánu týmu JT Říha Group je východočeská Rally Kostelec nad Orlicí, která se uskuteční o posledním červencovém víkendu.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.