Sportovní drama bez jediné režijní chyby! Tak musel hodnotit dvoudenní boj stupně vítězů každý, kdo sledoval průběh Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče. Pro Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta mělo toto drama to nejlepší možné vyvrcholení, protože to byli v cíli právě oni, kdo se radoval ze třetího místa v absolutním pořadí.
Jestliže měla dvojice „T&T” ke specifické jihomoravské soutěži až do letošního ročníku poněkud ambivalentní vztah, po letošku bude zřejmě vše jinak. Letošní Rally Hustopeče jí totiž přinesla jeden z dosavadních největších sportovních zážitků v životě. Již večerní páteční etapa napověděla, že se chystá k velkému souboji. Elitní pětka se za sebou totiž na všech pátečních rychlostních zkouškách seřadila v pořadí Kopecký, Kresta, Pech, Tarabus a Valoušek, přičemž rozestupy byly mezi všemi podstatně menší, než jsme byli zvyklí na předchozích soutěžích. To platilo zejména právě v případě posádky “dalmatýnské” fabie S2000, když na třetího Václava Pecha měla ztrátu pouhých osm sekund a stejně malý náskok ji naopak dělil od pátého Pavla Valouška.
Pocity posádky z pátečního večera byly následující. Jaromír Tarabus: “Po úvodní večerní sekci jsem měl obavu, zda se nám podaří zajíždět srovnatelné časy s Vaškem Pechem a Pavlem Valouškem i v noci za tmy, ve které se nám letos zatím příliš nedařilo. Tyto obavy se však nepotvrdily. Vašek nám ujel pouze o pár sekund, na Pavla jsme dokonce nějaké sekundy k dobru získali.“ Daniel Trunkát: „Hustopeče, to je obtížný, rychlý a velmi specifický mix asfaltu a šotoliny. Po pátku jsme byli příjemně překvapeni, že jsme neztratili to, co na předchozích soutěžích. Na Vencu Pecha jsme tedy chtěli v sobotu určitě zkusit zaútočit.“
"Dalmatýnka na v plném trapu" - Tomáš Brázdil
Zmíněný úmysl „Mirovi“ s Danem v první sekci druhé etapy vycházel. Až do polední servisní pauzy se odstup od posádky plzeňského Mini nezměnil ani o píď a zůstal na hodnotě 8 sekund. Útok ovšem přicházel také zezadu, když Peugeot Pavla Valouška během dopoledne ukusoval vteřinu po vteřině ze své ztráty a přiblížil se až na 3,5 sekundy. Jaromír Tarabus: „Sobota navázala na pátek. Pavel jel první polovinu dne velmi rychle a neustále nás stahoval.“ Daniel Trunkát: „Závod už nyní postupně gradoval. Když jedeš dva dny v pěti až deseti sekundách se soupeři před tebou i za tebou, má to úplně jiný náboj, než když vás dělí půl minuty nebo více.“
K zásadnímu útoku na třetí příčku a zároveň protiútoku před dotírajícím „Valdou“ zatroubila posádka Tarabus-Trunkát na šestnácti kilometrech první RZ Bořetice. Zde se podařilo zajet druhý absolutní čas i před Janem Kopeckým, ale hlavně před Pechem a Valouškem. Jaromír Tarabus: „RZ 9 jsme jeli velmi agresivně, někdy až příliš zeširoka. Některé úseky, zejména závěrečný, to už bylo hodně nadoraz.“ Dan Trunkát: „Zásadní pro nás byla RZ 9, místy to už byl totální flat-out na 110 %, tedy za hranou. On-board z této RZ bude stát za to.“ Na následující RZ si vyhrocený souboj bohužel vybral svoji daň. Černý petr tentokrát zůstal v ruce posádce Pech-Uhel, která v jedné zatáčce vylétla zadní částí vozu mimo trať, kde čekal strom. Souboj o třetí místo se tím ovšem pro „T&T” paradoxně ještě více zdramatizoval. „Díky naší jízdě „naslepo“ ve zvířeném šotolinovém prachu za poškozeným vozem Václava Pecha se na nás opět více dotáhl Pavel Valoušek. To však nemohl nikdo ovlivnit. Chtěli bychom zde opravdu velmi poděkovat Václavu Pechovi s Petrem Uhlem za to, že nás nezbrzdili a maximálně starostlivě nám uvolnili trať. Tím nám umožnili nadále bojovat o třetí místo s Pavlem Valouškem,“ děkuje svorně svým tentokrát méně šťastným soupeřům posádka černobílé Bruco fabie S2000.
Do souboje o třetí místo v posledních dvou RZ tedy vstupovali Jaromír s Danielem s nicotným náskokem 2,4 sekundy. „Druhý průjezd RZ Bořetice jsme už nejeli v takovém agresivním stylu jako první. Celkově se nám tato RZ příliš optimálně nepovedla. V poslední RZ 12 jsme měli krizovou situaci v zatáčce, kde předtím skončil Venca Pech. Závěr RZ se nám ale podařil dobře. Díky tomu jsme „Valdovi“ vrátili zpět čtyři desetiny sekundy, které nám nadělil na předchozí RZ a v cíli soutěže jsme na něj měli naprosto stejný náskok, jako před poslední sekcí,“ popisuje infarktový finiš s tím nejlepším možným koncem pilot.
A hodnocení celého závodu z úst posádky? Jaromír Tarabus: „Jeden z největších zážitků v naší kariéře. Pokud bychom to měli srovnat s naší vítěznou deštivou Příbramí 2010, tak tam došlo k opravdovému dramatu až na poslední rychlostní zkoušce. Ovšem tady to bylo od začátku do konce celý závod a souboj gradoval až do úplného finále. Samozřejmě, stála při nás nutná dávka štěstí, která je při takovýchto soubojích vždy nezbytná.“ Daniel Trunkát: „Naše třetí místo z velké části patří Romanu Krestovi za to, jak nám na tuto soutěž nastavil auto, což byla naprostá fantazie. Celý Kresta racing má tedy na výsledku lví podíl. Auto fungovalo super od začátku do konce a nám se podařilo neudělat za celý závod žádnou významnější chybu, která by se zde okamžitě promítla do výsledků. Pokud by se nám takto dařilo i na obtížné Bohemii, bylo by to maximum, co si můžeme přát.“
Nakolik se toto přání splní, uvidíme již za tři týdny na legendární Rally Bohemia v termínu 13.-15. července. Pro zajímavosti ze zákulisí týmu můžete zatím navštívit na facebooku profil Tarabus&Trunkát rally team.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.