Sportovní drama bez jediné režijní chyby! Tak musel hodnotit dvoudenní boj stupně vítězů každý, kdo sledoval průběh Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče. Pro Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta mělo toto drama to nejlepší možné vyvrcholení, protože to byli v cíli právě oni, kdo se radoval ze třetího místa v absolutním pořadí.
Jestliže měla dvojice „T&T” ke specifické jihomoravské soutěži až do letošního ročníku poněkud ambivalentní vztah, po letošku bude zřejmě vše jinak. Letošní Rally Hustopeče jí totiž přinesla jeden z dosavadních největších sportovních zážitků v životě. Již večerní páteční etapa napověděla, že se chystá k velkému souboji. Elitní pětka se za sebou totiž na všech pátečních rychlostních zkouškách seřadila v pořadí Kopecký, Kresta, Pech, Tarabus a Valoušek, přičemž rozestupy byly mezi všemi podstatně menší, než jsme byli zvyklí na předchozích soutěžích. To platilo zejména právě v případě posádky “dalmatýnské” fabie S2000, když na třetího Václava Pecha měla ztrátu pouhých osm sekund a stejně malý náskok ji naopak dělil od pátého Pavla Valouška.
Pocity posádky z pátečního večera byly následující. Jaromír Tarabus: “Po úvodní večerní sekci jsem měl obavu, zda se nám podaří zajíždět srovnatelné časy s Vaškem Pechem a Pavlem Valouškem i v noci za tmy, ve které se nám letos zatím příliš nedařilo. Tyto obavy se však nepotvrdily. Vašek nám ujel pouze o pár sekund, na Pavla jsme dokonce nějaké sekundy k dobru získali.“ Daniel Trunkát: „Hustopeče, to je obtížný, rychlý a velmi specifický mix asfaltu a šotoliny. Po pátku jsme byli příjemně překvapeni, že jsme neztratili to, co na předchozích soutěžích. Na Vencu Pecha jsme tedy chtěli v sobotu určitě zkusit zaútočit.“
"Dalmatýnka na v plném trapu" - Tomáš Brázdil
Zmíněný úmysl „Mirovi“ s Danem v první sekci druhé etapy vycházel. Až do polední servisní pauzy se odstup od posádky plzeňského Mini nezměnil ani o píď a zůstal na hodnotě 8 sekund. Útok ovšem přicházel také zezadu, když Peugeot Pavla Valouška během dopoledne ukusoval vteřinu po vteřině ze své ztráty a přiblížil se až na 3,5 sekundy. Jaromír Tarabus: „Sobota navázala na pátek. Pavel jel první polovinu dne velmi rychle a neustále nás stahoval.“ Daniel Trunkát: „Závod už nyní postupně gradoval. Když jedeš dva dny v pěti až deseti sekundách se soupeři před tebou i za tebou, má to úplně jiný náboj, než když vás dělí půl minuty nebo více.“
K zásadnímu útoku na třetí příčku a zároveň protiútoku před dotírajícím „Valdou“ zatroubila posádka Tarabus-Trunkát na šestnácti kilometrech první RZ Bořetice. Zde se podařilo zajet druhý absolutní čas i před Janem Kopeckým, ale hlavně před Pechem a Valouškem. Jaromír Tarabus: „RZ 9 jsme jeli velmi agresivně, někdy až příliš zeširoka. Některé úseky, zejména závěrečný, to už bylo hodně nadoraz.“ Dan Trunkát: „Zásadní pro nás byla RZ 9, místy to už byl totální flat-out na 110 %, tedy za hranou. On-board z této RZ bude stát za to.“ Na následující RZ si vyhrocený souboj bohužel vybral svoji daň. Černý petr tentokrát zůstal v ruce posádce Pech-Uhel, která v jedné zatáčce vylétla zadní částí vozu mimo trať, kde čekal strom. Souboj o třetí místo se tím ovšem pro „T&T” paradoxně ještě více zdramatizoval. „Díky naší jízdě „naslepo“ ve zvířeném šotolinovém prachu za poškozeným vozem Václava Pecha se na nás opět více dotáhl Pavel Valoušek. To však nemohl nikdo ovlivnit. Chtěli bychom zde opravdu velmi poděkovat Václavu Pechovi s Petrem Uhlem za to, že nás nezbrzdili a maximálně starostlivě nám uvolnili trať. Tím nám umožnili nadále bojovat o třetí místo s Pavlem Valouškem,“ děkuje svorně svým tentokrát méně šťastným soupeřům posádka černobílé Bruco fabie S2000.
Do souboje o třetí místo v posledních dvou RZ tedy vstupovali Jaromír s Danielem s nicotným náskokem 2,4 sekundy. „Druhý průjezd RZ Bořetice jsme už nejeli v takovém agresivním stylu jako první. Celkově se nám tato RZ příliš optimálně nepovedla. V poslední RZ 12 jsme měli krizovou situaci v zatáčce, kde předtím skončil Venca Pech. Závěr RZ se nám ale podařil dobře. Díky tomu jsme „Valdovi“ vrátili zpět čtyři desetiny sekundy, které nám nadělil na předchozí RZ a v cíli soutěže jsme na něj měli naprosto stejný náskok, jako před poslední sekcí,“ popisuje infarktový finiš s tím nejlepším možným koncem pilot.
A hodnocení celého závodu z úst posádky? Jaromír Tarabus: „Jeden z největších zážitků v naší kariéře. Pokud bychom to měli srovnat s naší vítěznou deštivou Příbramí 2010, tak tam došlo k opravdovému dramatu až na poslední rychlostní zkoušce. Ovšem tady to bylo od začátku do konce celý závod a souboj gradoval až do úplného finále. Samozřejmě, stála při nás nutná dávka štěstí, která je při takovýchto soubojích vždy nezbytná.“ Daniel Trunkát: „Naše třetí místo z velké části patří Romanu Krestovi za to, jak nám na tuto soutěž nastavil auto, což byla naprostá fantazie. Celý Kresta racing má tedy na výsledku lví podíl. Auto fungovalo super od začátku do konce a nám se podařilo neudělat za celý závod žádnou významnější chybu, která by se zde okamžitě promítla do výsledků. Pokud by se nám takto dařilo i na obtížné Bohemii, bylo by to maximum, co si můžeme přát.“
Nakolik se toto přání splní, uvidíme již za tři týdny na legendární Rally Bohemia v termínu 13.-15. července. Pro zajímavosti ze zákulisí týmu můžete zatím navštívit na facebooku profil Tarabus&Trunkát rally team.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.