Posádka Josef Deneš – Tomáš Pfajfr zvládla Rallye Český Krumlov plnou všemožných nástrah na jedničku. Spokojenost byla ale v závěru soutěže rázem pryč.
Již ve středu 23.5. byly započaty seznamovací jízdy, které se pro posádku týmu Korno Motorsport obešly bez problémů. Pokrok od Rallye Šumava Klatovy byl hodně znát. Všechno odsýpalo tak, jak mělo.
Ve čtvrtek večer dorazil do Českého Krumlova také zbytek týmu Korno Motorsport včetně závodního náčiní – Mitsubishi Lancer EVO IX. Panovala výborná nálada, všichni šli společně na večeři a pak spát.
Páteční ráno proběhlo v klidu. Zbývalo už jen si připravit rozpis také pro speciální rychlostní zkoušku na českobudějovickém výstavišti. Shakedown proběhl také bez problémů, posádka se dostala do dobrého tempa.
V pátek odpoledne v 16:44 už následoval samotný start do 40. Rallye Český Krumlov 2012. Vyjímečně se začínalo rychlostní zkouškou až pak se projíždělo startovní rampou v Českém Krumlově, v Jelení zahradě. Bohužel již na přejezdu k první rychlostní zkoušce se naskytly první problémy. Mitsubishi začalo v přejezdovém režimu protestovat. V soutěžním režimu fungovalo ale bez problémů. V klidu a čisté stopě tedy Josef Deneš s Tomášem Pfajfrem projeli úvodní rychlostní zkouškou. „Jeli jsme opatrně, protože jsme moc dobře věděli, co místní obrubníky umí. Udělat defekt hned na úvod by nebyl dobrý vstup do soutěže,“ říká spolujezdec Tomáš Pfajfr.
„Rychlostní zkouška číslo dva a tři probíhala také přesně podle našich představ. Drželi jsme si určité tempo a jeli bez chyb,“ uvedl Josef Deneš. „Čtyřka byla ale zrušená kvůli havárii jedné z posádek, tak jsme si alespoň zkontrolovali rozpis a udělali pár smyků pro diváky, kteří naše smyky ocenili potleskem,“ dodává Josef Deneš při druhé návštěvě servisní zóny, kde bylo Mitsubishi „obdarováno“ světelnou rampou na noční sekci rychlostních zkoušek.
„Noční tři rychlostní zkoušky jsme projeli krásně. Pocítili jsme, že předzávodní test v Bělé pod Bezdězem byl velmi přínosný,“ říká Josef Deneš. „Kousek po startu sedmé rychlostní zkoušky se ale objevil stejný problém, který nás stále trápil na přejezdech a nedařilo se ho vyřešit. Téměř celou tuto rychlostní zkoušku jsme absolvovali na půl výkonu. Pak ale začalo auto opět spolupracovat. Následoval noční servis, kde bylo pro jistotu vyměněno čerpadlo. Doufali jsme, že se tím odstraní problémy s cukajícím autem na přejezdech a na sedmé rychlostní zkoušce. Auto jsme odevzdali do uzavřeného parkoviště a v jednu hodinu ráno se konečně celý tým po dlouhém dni přenusul do postele,“ dodává v pátek v noci Josef Deneš.
Sobotní etapa začínala velmi brzo. Po pouhých čtyřech hodinách spánku se celému týmu vstávat nechtělo, ale jiná možnost nebyla.
„Oba průjezdy ranní rychlostní zkouškou Kohout se nám povedly výborně. S výsledkem těchto rychlostních zkoušek jsme byli nadmíru spokojeni, a dokonce i překvapeni. Byly to zatím nejlepší průjezdy. Zvedlo nám to sebevědomí,“ říká nadšený Tomáš Pfajfr. „Na zrádnou rychlostní zkoušku Malonty jsme měli dobře napsaný rozpis, až na menší detaily. Jako několik dalších posádek jsme nezvládli projetí retardérem, který byl tvořen ze dvou balíků slámy, do kterého se prostě nešlo vejít. Naštěstí se nic vážného nestalo, retardér nám urazil „pouze“ zpětné zrcátko. Třicetivteřinová penalizace právě za tuto chybu nás ale neminula,“ popisuje chybné projetí retardéru rozladěný Tomáš Pfajfr.
Před obědem musela posádka Josef Deneš – Tomáš Pfajfr ještě úspěšně projet „superspeciálkou“ na výstavišti v Českých Budějovicích. Průjezd se jim opět povedl v klidu, protože moc dobře věděli, že se zde nic získat nedá, nýbrž pouze ztratit.
„Do druhého průjezdu rychlostní zkouškou Malonty jsme odstartovali s velkým nadšením, ale už po pár kilometrech nám byly vyvěšeny žluté vlajky, kvůli havarovanému vozidlu Petra Pelecha. Pořadatel nám ukázal, že máme jet dál, proto jsme pokračovali. V tu chvíli jsme ale ještě nevěděli, že se nejedná o obyčejnou havárii,“ smutně popisuje situaci Tomáš Pfajfr.
Do konce Rallye Český Krumlov už zbýval pouze dvojitý průjezd rychlostní zkouškou Lipno. Josef Deneš ale špatně odhadl brzdný bod hned v prvním průjezdu a probrzdil jedno z levých odbočení. Autu se nic nestalo a při příštím průjezdu tímto místem si už „kluci“ dali pozor. „S poslední rychlostní zkouškou jsme byli spokojeni, přestože jsme udělali drobnou chybu v diváckém místě v obci Malšín. Udělali jsme „delší“ smyk, takové polohodiny. Diváci nám ale zatleskali,“ popisuje poslední rychlostní zkoušku Josef Deneš.
„40. Rallye Český Krumlov 2012 se mi velice líbila a jsem rád, že je vidět zlepšení v ovládání auta na rychlostních zkouškách a že jsme tuto soutěž dokončili. Tento výsledek nás potěšil a motivoval k účasti na dalších soutěžích,“ v cíli uvedl Tomáš Pfajfr.
„Krumlov nám jistě dokázal to, že základ je v přípravě na danou soutěž. Rozpis ještě budeme muset doladit v rámci odhadu délek napřímených úseků a vzdáleností horizontů. Technická závada škubání motoru, jeho zhasínání a ztráta výkonu, je technický problém, na kterém tým nyní pracuje a hledá se jedna varianta za druhou. Jen doufám, že k odstranění závady dojde brzy a vnese to klid do celého týmu. Původní domněnka závady na palivovém čerpadle je nyní již vyloučena. Jezdecky se mi nelíbí problémy s udělováním penalizací za nesprávně projeté retardéry. Když nějaká posádka posune retardér, nikdo se nepostará o jejich opravu a vrácení na původní místo, což je jasná chyba na straně pořadatele. Pokud penalizaci dostane více jezdců ve stejném mstě, není se o čem dále bavit. Celkově se nám start na takhle těžké soutěži plné mnoha horizontů a zejména pasáží jejich doskoků, přinesl velké zkušenosti v dalším poznání auta a souhry posádky v autě. Pneumatiky Matador fungovaly dobře, s nimi jsme rozhodně spokojeni. Na testu před „Bohemkou“ a na Rally Bohemia zkusíme pneumatiky Hankook“ uvádí optimistický Josef Deneš.
Bohužel v závěru soutěže nás všechny zaskočila velmi nepříjemná zpráva, že v nemocnici zemřel navigátor Aleš Zimolka, spolujezdec havarovaného vozu, který jsme míjeli na dvanácté rychlostní zkoušce. Za celý Korno Motorsport vyjadřujeme touto cestou hlubokou soustrast všem pozůstalým.
Další soutěž MMČR, Rally Hustopeče, vynecháváme. Naší další soutěží bude již avizovaná Rally Bohemia, která bude pro Tomáše Pfajfra domácí. Před touto soutěží máme v plánu další velké testování, o jehož průběhu vás budeme informovat.
Děkujeme všem partnerům, mechanikům a celému týmu Korno Motosport za dosavadní špičkově odvedenou práci.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.