Mirek Janota s Lukášem Vyoralem mají před sebou start na maďarské Mecsek Rally, kde jim další zkušenosti předává spolujezdecká legenda, Karel Jirátko.
Hájek Historic Czech National Rally Team začíná druhý týden z rally maratonu, který začala před týdnem 40. Rallye Český Krumlov. Té se tým zúčastnil a přivezl si z ní kýžené vítězství v kategorii historických vozů, ale hlavně cenný skalp mnoha silnějších a modernějších vozů, když se žlutý Opel Kadett C-GT/E, 16 V posádky Janota – Vyoral objevil ve výsledcích na neuvěřitelném 20. místě absolutně!
Rallye Český Krumlov už je ale za námi, a celý tým se už přesunul po trase dlouhé zhruba 750 kilometrů do jihomoaďarského města Pésc – česky Pětikostelí. Zde se totiž v pátek odstartuje čtvrtý závod FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, kde Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem reprezentují Českou republiku. Česká posádka je dokonale rozehřátá po předchozí Rallye Český Krumlov a s o to větší chutí čeká na start evropské historické rally.
Pro Miroslava Janotu a Lukáše Vyorala je ale maďarská Mecsek Rally něčím jedinečná. Letos poprvé s nimi na závody vyrazil velmi zkušený spolujezdec a soutěžní jezdec, Karel Jirátko, který je známý především svým působením ve slavném slušovickém Agroteamu, ale také jako spolujezdec ve zlaté době WRC, kdy usedal v těchto speciálech například vedle Tomáše Hrdinky či Pavla Sibery. Karel Jirátko je pro Mirka a Lukášem poradcem a celý Hájek Historic Czech National Rally Team oceňuje jeho chuť a nadšení pomoci českému týmu s historickým Opelem Kadett C/GT-E, 16V.
Maďarská Mécsek Rally odstartuje v pátek po poledni diváckou rychlostní zkouškou v ulicích města Pécs a následně zavede posádky do lesů nad městem. Soutěž jako taková patří svým charakterem spíše k těm rychlejším a méně technicky náročnějším rally v seriálu mistrovství Evropy historických vozidel. O to větších průměrných rychlostí se zde dosahuje a o to větší důraz je kladen na výkon motoru závodních vozů. Opel Miroslava Janoty zde už ale v minulosti dvakrát zvítězil v kategorii II a patřil často i k těm absolutně nejrychlejším vozům zdejší rally.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Je pro nás čest, že s námi do Maďarska vyjel právě Karel Jirátko. Je to člověk, který má obrovské zkušenosti v rally a poznal i mnoho zahraničních soutěží. Jenom jeho přítomnost na soutěži je pro nás velkou pomocí a snažíme se od něj načerpat co nejvíce zkušeností a rad. Těším se, že s námi pojede na co nejvíce soutěží v této sezóně. Samotná Mecsek Rally je pro mě už docela známou soutěží. Dobře víme, že nás čeká hodně rychlá rally, kde důležitou roli hraje správný rytmus a srdce podržet to v lesních úsecích. V tomto roce je ale na startu oproti předchozím letům obrovská konkurence, protože dorazila téměř kompletní evropská špička. Pokusíme se ale uspět a dovézt Opel do cíle jak nejlépe to půjde.“
Lukáš Vyoral, spolujezdec: „Karel Jirátko je pro mě velkou osobností a velkým rádcem. Karla dobře znám a vím, že do týmu přinese dobrou pohodu a nepřeberné množství zkušeností. Po seznamovacích jízdách Mecsek Rally můžu říct, že je to zatím nejrychlejší soutěž v mistrovství Evropy historiků, kde s Mirkem startujeme. Je tady mnohem více hodně rychlých úseků v lese. Zatáčky jsou ale často osazené velkými pneumatikami a ještě častěji uřezanými kládami, které slouží jako zábrana proti katování. Je proto důležité je mít všechny pečlivě poznačené v rozpisu, protože kontakt s nimi by měl fatální následky. Věřím, že se nám podaří v Maďarsku uspět, už jenom kvůli tomu, že jsme perfektně rozjetí z předchozí Rallye Český Krumlov.“
Karel Jirátko, poradce týmu: „Líbí se mi vztah, který mezi sebou mají Mirek s Lukášem. Je to ta správná chemie, která mezi jezdcem a spolujezdcem musí být. Celkově je příjemné být součástí týmu, který závodí s velkým nadšením a skutečně srdcem. Tým je ve světě historických závodů skutečně profesionálním uskupením. Dělá vše naplno a tak, jak to má být. Během seznamovacích jízd jsem se klukům snažil poradit některé věci, ale byly to jen maličkosti, protože sami už dobře ví, jak si správně rozpis připravit. Mecsek Rally patří mezi ty soutěže, které mají spíše jen pěkné úseky na rychlostních zkouškách. Trať nedosahuje takových kvalit, jako je třeba San Remo, ale je pro všechny stejná a jen podtrhuje to, že mistrovství Evropy je rozmanité.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Vážím si toho, že Honzu Možného v týmu nahradil právě Karel Jirátko. Jeho soutěžácké historie si vážím, a jsem rád, že máme v týmu právě jeho. Pro kluky je to autorita a předává jim hodně zkušeností a do týmu vnesl klid pohodu.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?