Mirek Janota s Lukášem Vyoralem mají před sebou start na maďarské Mecsek Rally, kde jim další zkušenosti předává spolujezdecká legenda, Karel Jirátko.
Hájek Historic Czech National Rally Team začíná druhý týden z rally maratonu, který začala před týdnem 40. Rallye Český Krumlov. Té se tým zúčastnil a přivezl si z ní kýžené vítězství v kategorii historických vozů, ale hlavně cenný skalp mnoha silnějších a modernějších vozů, když se žlutý Opel Kadett C-GT/E, 16 V posádky Janota – Vyoral objevil ve výsledcích na neuvěřitelném 20. místě absolutně!
Rallye Český Krumlov už je ale za námi, a celý tým se už přesunul po trase dlouhé zhruba 750 kilometrů do jihomoaďarského města Pésc – česky Pětikostelí. Zde se totiž v pátek odstartuje čtvrtý závod FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, kde Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem reprezentují Českou republiku. Česká posádka je dokonale rozehřátá po předchozí Rallye Český Krumlov a s o to větší chutí čeká na start evropské historické rally.
Pro Miroslava Janotu a Lukáše Vyorala je ale maďarská Mecsek Rally něčím jedinečná. Letos poprvé s nimi na závody vyrazil velmi zkušený spolujezdec a soutěžní jezdec, Karel Jirátko, který je známý především svým působením ve slavném slušovickém Agroteamu, ale také jako spolujezdec ve zlaté době WRC, kdy usedal v těchto speciálech například vedle Tomáše Hrdinky či Pavla Sibery. Karel Jirátko je pro Mirka a Lukášem poradcem a celý Hájek Historic Czech National Rally Team oceňuje jeho chuť a nadšení pomoci českému týmu s historickým Opelem Kadett C/GT-E, 16V.
Maďarská Mécsek Rally odstartuje v pátek po poledni diváckou rychlostní zkouškou v ulicích města Pécs a následně zavede posádky do lesů nad městem. Soutěž jako taková patří svým charakterem spíše k těm rychlejším a méně technicky náročnějším rally v seriálu mistrovství Evropy historických vozidel. O to větších průměrných rychlostí se zde dosahuje a o to větší důraz je kladen na výkon motoru závodních vozů. Opel Miroslava Janoty zde už ale v minulosti dvakrát zvítězil v kategorii II a patřil často i k těm absolutně nejrychlejším vozům zdejší rally.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Je pro nás čest, že s námi do Maďarska vyjel právě Karel Jirátko. Je to člověk, který má obrovské zkušenosti v rally a poznal i mnoho zahraničních soutěží. Jenom jeho přítomnost na soutěži je pro nás velkou pomocí a snažíme se od něj načerpat co nejvíce zkušeností a rad. Těším se, že s námi pojede na co nejvíce soutěží v této sezóně. Samotná Mecsek Rally je pro mě už docela známou soutěží. Dobře víme, že nás čeká hodně rychlá rally, kde důležitou roli hraje správný rytmus a srdce podržet to v lesních úsecích. V tomto roce je ale na startu oproti předchozím letům obrovská konkurence, protože dorazila téměř kompletní evropská špička. Pokusíme se ale uspět a dovézt Opel do cíle jak nejlépe to půjde.“
Lukáš Vyoral, spolujezdec: „Karel Jirátko je pro mě velkou osobností a velkým rádcem. Karla dobře znám a vím, že do týmu přinese dobrou pohodu a nepřeberné množství zkušeností. Po seznamovacích jízdách Mecsek Rally můžu říct, že je to zatím nejrychlejší soutěž v mistrovství Evropy historiků, kde s Mirkem startujeme. Je tady mnohem více hodně rychlých úseků v lese. Zatáčky jsou ale často osazené velkými pneumatikami a ještě častěji uřezanými kládami, které slouží jako zábrana proti katování. Je proto důležité je mít všechny pečlivě poznačené v rozpisu, protože kontakt s nimi by měl fatální následky. Věřím, že se nám podaří v Maďarsku uspět, už jenom kvůli tomu, že jsme perfektně rozjetí z předchozí Rallye Český Krumlov.“
Karel Jirátko, poradce týmu: „Líbí se mi vztah, který mezi sebou mají Mirek s Lukášem. Je to ta správná chemie, která mezi jezdcem a spolujezdcem musí být. Celkově je příjemné být součástí týmu, který závodí s velkým nadšením a skutečně srdcem. Tým je ve světě historických závodů skutečně profesionálním uskupením. Dělá vše naplno a tak, jak to má být. Během seznamovacích jízd jsem se klukům snažil poradit některé věci, ale byly to jen maličkosti, protože sami už dobře ví, jak si správně rozpis připravit. Mecsek Rally patří mezi ty soutěže, které mají spíše jen pěkné úseky na rychlostních zkouškách. Trať nedosahuje takových kvalit, jako je třeba San Remo, ale je pro všechny stejná a jen podtrhuje to, že mistrovství Evropy je rozmanité.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Vážím si toho, že Honzu Možného v týmu nahradil právě Karel Jirátko. Jeho soutěžácké historie si vážím, a jsem rád, že máme v týmu právě jeho. Pro kluky je to autorita a předává jim hodně zkušeností a do týmu vnesl klid pohodu.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?