Mirek Janota s Lukášem Vyoralem mají před sebou start na maďarské Mecsek Rally, kde jim další zkušenosti předává spolujezdecká legenda, Karel Jirátko.
Hájek Historic Czech National Rally Team začíná druhý týden z rally maratonu, který začala před týdnem 40. Rallye Český Krumlov. Té se tým zúčastnil a přivezl si z ní kýžené vítězství v kategorii historických vozů, ale hlavně cenný skalp mnoha silnějších a modernějších vozů, když se žlutý Opel Kadett C-GT/E, 16 V posádky Janota – Vyoral objevil ve výsledcích na neuvěřitelném 20. místě absolutně!
Rallye Český Krumlov už je ale za námi, a celý tým se už přesunul po trase dlouhé zhruba 750 kilometrů do jihomoaďarského města Pésc – česky Pětikostelí. Zde se totiž v pátek odstartuje čtvrtý závod FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, kde Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem reprezentují Českou republiku. Česká posádka je dokonale rozehřátá po předchozí Rallye Český Krumlov a s o to větší chutí čeká na start evropské historické rally.
Pro Miroslava Janotu a Lukáše Vyorala je ale maďarská Mecsek Rally něčím jedinečná. Letos poprvé s nimi na závody vyrazil velmi zkušený spolujezdec a soutěžní jezdec, Karel Jirátko, který je známý především svým působením ve slavném slušovickém Agroteamu, ale také jako spolujezdec ve zlaté době WRC, kdy usedal v těchto speciálech například vedle Tomáše Hrdinky či Pavla Sibery. Karel Jirátko je pro Mirka a Lukášem poradcem a celý Hájek Historic Czech National Rally Team oceňuje jeho chuť a nadšení pomoci českému týmu s historickým Opelem Kadett C/GT-E, 16V.
Maďarská Mécsek Rally odstartuje v pátek po poledni diváckou rychlostní zkouškou v ulicích města Pécs a následně zavede posádky do lesů nad městem. Soutěž jako taková patří svým charakterem spíše k těm rychlejším a méně technicky náročnějším rally v seriálu mistrovství Evropy historických vozidel. O to větších průměrných rychlostí se zde dosahuje a o to větší důraz je kladen na výkon motoru závodních vozů. Opel Miroslava Janoty zde už ale v minulosti dvakrát zvítězil v kategorii II a patřil často i k těm absolutně nejrychlejším vozům zdejší rally.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Je pro nás čest, že s námi do Maďarska vyjel právě Karel Jirátko. Je to člověk, který má obrovské zkušenosti v rally a poznal i mnoho zahraničních soutěží. Jenom jeho přítomnost na soutěži je pro nás velkou pomocí a snažíme se od něj načerpat co nejvíce zkušeností a rad. Těším se, že s námi pojede na co nejvíce soutěží v této sezóně. Samotná Mecsek Rally je pro mě už docela známou soutěží. Dobře víme, že nás čeká hodně rychlá rally, kde důležitou roli hraje správný rytmus a srdce podržet to v lesních úsecích. V tomto roce je ale na startu oproti předchozím letům obrovská konkurence, protože dorazila téměř kompletní evropská špička. Pokusíme se ale uspět a dovézt Opel do cíle jak nejlépe to půjde.“
Lukáš Vyoral, spolujezdec: „Karel Jirátko je pro mě velkou osobností a velkým rádcem. Karla dobře znám a vím, že do týmu přinese dobrou pohodu a nepřeberné množství zkušeností. Po seznamovacích jízdách Mecsek Rally můžu říct, že je to zatím nejrychlejší soutěž v mistrovství Evropy historiků, kde s Mirkem startujeme. Je tady mnohem více hodně rychlých úseků v lese. Zatáčky jsou ale často osazené velkými pneumatikami a ještě častěji uřezanými kládami, které slouží jako zábrana proti katování. Je proto důležité je mít všechny pečlivě poznačené v rozpisu, protože kontakt s nimi by měl fatální následky. Věřím, že se nám podaří v Maďarsku uspět, už jenom kvůli tomu, že jsme perfektně rozjetí z předchozí Rallye Český Krumlov.“
Karel Jirátko, poradce týmu: „Líbí se mi vztah, který mezi sebou mají Mirek s Lukášem. Je to ta správná chemie, která mezi jezdcem a spolujezdcem musí být. Celkově je příjemné být součástí týmu, který závodí s velkým nadšením a skutečně srdcem. Tým je ve světě historických závodů skutečně profesionálním uskupením. Dělá vše naplno a tak, jak to má být. Během seznamovacích jízd jsem se klukům snažil poradit některé věci, ale byly to jen maličkosti, protože sami už dobře ví, jak si správně rozpis připravit. Mecsek Rally patří mezi ty soutěže, které mají spíše jen pěkné úseky na rychlostních zkouškách. Trať nedosahuje takových kvalit, jako je třeba San Remo, ale je pro všechny stejná a jen podtrhuje to, že mistrovství Evropy je rozmanité.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Vážím si toho, že Honzu Možného v týmu nahradil právě Karel Jirátko. Jeho soutěžácké historie si vážím, a jsem rád, že máme v týmu právě jeho. Pro kluky je to autorita a předává jim hodně zkušeností a do týmu vnesl klid pohodu.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.