Jak již všichni fanoušci jistě ví, tak sprintové mistrovství má již za sebou dvě soutěže. Tou třetí bude nejpopulárnější rallysprint na našem území, Rallysprint Kopná. Letošní ročník bude jubilejní dvacátý a na jeho startu nebude chybět ani otrokovický pilot Tomáš Blažek.
Tomáš naposledy absolvoval Mikulášskou rally právě v kokpitu Fabie třídy 7, se kterou se představí i na Kopné. A co vlastně stálo za delší závodnickou pauzou? „Na konci minulého roku jsem se snažil zajistit si letošní sezónu tak, abych startoval pravidelně ve velkém nebo v malém mistrovství. Ještě na začátku roku to vypadalo, že vše, co jsem si naplánoval, bude podle mých představ a usedneme do hezkého auta ve velkém mistrovství. Ale pak, bohužel, přišel nečekaný pád a jeden z našich partnerů se mi omluvil, že nebude schopen mi pomoci a tím mi zajistit pravidelné starty. Proto sen o hezkém autě a pravidelných startech ve velkém mistráku se rozplynul.“
Tomáše čeká vůbec první start na Kopné a druhý start s Fabií. Druhou změnou a tou zásadní je změna spolujezdce. Na horké sedadlo spolujezdce vůbec poprvé usedne Miroslav Prachař. Tuto změnu vysvětluje sám pilot. „Letošní sezónu zahájíme pro mě domácím závodem na Kopné a dále chceme pokračovat v dalších závodech sprintového mistrovství. Vím, že Kopná jako první letošní závod pro nás nebude nic jednoduchého, ale budeme se snažit se s tím poprat jak nejlépe to půjde. Já doufám, že počasí k nám bude přívětivé a pojedeme suchý závod, nebo si to budeme muset pojistit tím, že zaplatím fakturu za počasí. Po loňském svezení s fábií na Mikuláš Rally Slušovice jsem se rozhodl s takovým vozem pokračovat. Moc se mě s fábií svezení líbí, tak se na to už moc těším. Další novinkou je můj nový spolujezdec Mirek Prachař. Musel jsem se poohlédnout po někom novém, protože jsem nebyl schopný na začátků sezóny říct Pavči Fričové co pojedu, nebo nepojedu a tak si našla jiné angažmá. S Pavčou se budeme ale potkávat při startech ve stejné třídě jako soupeři, tak se na naše souboje těším. Pro Mirka to bude úplně jeho premiéra na sedadle spolujezdce, ale věřím, že s jeho profesionálním přístupem to v pohodě zvládne a budeme se postupně sžívat a závod si užijeme. Kopnou bereme jako ostrý test pro nás oba v autě.“
A abychom měli vše pohromadě, položili jsme pár otázek také začínajícímu spolujezdci.
Míro, stručně se fanouškům představ a jak jsi se dostal k rally?Zatím je můj život v drtivé většině věnován práci ve vlastní firmě. Na koníčky nějak nezbývá čas.Ale na motorku si ho najít musím :-). Kdybych chtěl opravdu dopodrobna popsat jak jsem se dostal na místo spolujezdce, tak musím začít u toho jak jsem se jako malý prcek občas pohyboval u svého strejdy v autoservise a snažil se "opravovat" auta. Pak nás, spolu s mým bratrancem, vzal strejda na Valašku - byla to tuším nějaká noční RZ. A bylo to... - neskutečný zážitek. Od té doby mám ve své hlavince nutkání závodit. S Tommym jsem se seznámil přes našeho společného kamaráda, kterého jsem se dotázal jestli by mně nepomohl sehnat nějaké tréningové auto. Kamarád nelenil a hned volal Tommymu, že je tady další, stejně postižený pacient, který to nejspíš opravdu myslí vážně. No a za týden už jsem navigoval. Na tomto místě musím poděkovat zkušenému kopilotovi Lukášovi Vyoralovi, který mě na horkém sedadle zaučil a stejně tak musím poděkovat ikoně české rally Karlovi Jirátkovi, kterého jsem měl tu čet navigovat při tréninku v Rally škole.
Poprvé na sedadle spolujezdce a hned na těžkých tratích Kopné. Jak se těšíš?To ani neumím popsat... Jde to tak rychle, že to teď ani nestačím dostatečně vnímat a pořádně prožívat. No ale těším se neskutečně moc. Bude to pro mě křest ohněm, ale jsem tomu rád. Kopnou s Tommym bereme jako náš testovací podnik, kde našim cílem je "naladění se" na sebe a vytvoření vzájemné důvěry.
Usedat budeš vedle Tomáše Blažka. Co od této spolupráce očekáváš?V prvé řadě se vše okolo závodů naučit a jak jsem již řekl sladit se s jezdcem v dokonale fungující "organismus". Znám Tommyho velmi krátce. Máme spolu odjetých pár soukromých projížděk, kde jsem se učil rozpis. Ale už teď můžu říct, že mu v autě dost věřím - což je základní předpoklad abych vedle něj usedl i v závodě.. V soukromém životě jsem na sedadle spolujezdce seděl opravdu velmi málo, dá se opravdu říc že skoro vůbec, ale i tak to byly vesměs tristní zkušenosti... S Tommym se cítím jako kdybych to auto řídil sám a s dobře udělaným rozpisem to skoro tak je :-).
Jaký by byl pro tebe přijatelný výsledek z Kopné?Příjezd do cíle s autem takové podobě v jaké bylo na startu, s úsměvem na tváři svého jezdce a s tímjak mně řekne "bylo to výborné". No a hlavně s vlastním vnitřním pocitem skvěle odvedené práce.
Hodláš se soutěžím věnovat i do budoucna?Konečně jsem se k tomu dostal a hodlám toho využít. Mým hlavním cílem je vnitřní uspokojení nad výtečně a profesionálně odvedenou prací, a to v první fázi na místě spolujezdce a v druhé, a to je to proč to všechno dělám, na místě jezdce.
Na závěr posádka děkuje svým partnerům ES Rally Service a Aminet.cz. Pro všechny fanoušky je taktéž v servise připravená nová podpisová karta. Posádka Tomáš Blažek – Miroslav Prachař odstartuje do soutěže se startovním číslem 73.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.