Jak již všichni fanoušci jistě ví, tak sprintové mistrovství má již za sebou dvě soutěže. Tou třetí bude nejpopulárnější rallysprint na našem území, Rallysprint Kopná. Letošní ročník bude jubilejní dvacátý a na jeho startu nebude chybět ani otrokovický pilot Tomáš Blažek.
Tomáš naposledy absolvoval Mikulášskou rally právě v kokpitu Fabie třídy 7, se kterou se představí i na Kopné. A co vlastně stálo za delší závodnickou pauzou? „Na konci minulého roku jsem se snažil zajistit si letošní sezónu tak, abych startoval pravidelně ve velkém nebo v malém mistrovství. Ještě na začátku roku to vypadalo, že vše, co jsem si naplánoval, bude podle mých představ a usedneme do hezkého auta ve velkém mistrovství. Ale pak, bohužel, přišel nečekaný pád a jeden z našich partnerů se mi omluvil, že nebude schopen mi pomoci a tím mi zajistit pravidelné starty. Proto sen o hezkém autě a pravidelných startech ve velkém mistráku se rozplynul.“
Tomáše čeká vůbec první start na Kopné a druhý start s Fabií. Druhou změnou a tou zásadní je změna spolujezdce. Na horké sedadlo spolujezdce vůbec poprvé usedne Miroslav Prachař. Tuto změnu vysvětluje sám pilot. „Letošní sezónu zahájíme pro mě domácím závodem na Kopné a dále chceme pokračovat v dalších závodech sprintového mistrovství. Vím, že Kopná jako první letošní závod pro nás nebude nic jednoduchého, ale budeme se snažit se s tím poprat jak nejlépe to půjde. Já doufám, že počasí k nám bude přívětivé a pojedeme suchý závod, nebo si to budeme muset pojistit tím, že zaplatím fakturu za počasí. Po loňském svezení s fábií na Mikuláš Rally Slušovice jsem se rozhodl s takovým vozem pokračovat. Moc se mě s fábií svezení líbí, tak se na to už moc těším. Další novinkou je můj nový spolujezdec Mirek Prachař. Musel jsem se poohlédnout po někom novém, protože jsem nebyl schopný na začátků sezóny říct Pavči Fričové co pojedu, nebo nepojedu a tak si našla jiné angažmá. S Pavčou se budeme ale potkávat při startech ve stejné třídě jako soupeři, tak se na naše souboje těším. Pro Mirka to bude úplně jeho premiéra na sedadle spolujezdce, ale věřím, že s jeho profesionálním přístupem to v pohodě zvládne a budeme se postupně sžívat a závod si užijeme. Kopnou bereme jako ostrý test pro nás oba v autě.“
A abychom měli vše pohromadě, položili jsme pár otázek také začínajícímu spolujezdci.
Míro, stručně se fanouškům představ a jak jsi se dostal k rally?Zatím je můj život v drtivé většině věnován práci ve vlastní firmě. Na koníčky nějak nezbývá čas.Ale na motorku si ho najít musím :-). Kdybych chtěl opravdu dopodrobna popsat jak jsem se dostal na místo spolujezdce, tak musím začít u toho jak jsem se jako malý prcek občas pohyboval u svého strejdy v autoservise a snažil se "opravovat" auta. Pak nás, spolu s mým bratrancem, vzal strejda na Valašku - byla to tuším nějaká noční RZ. A bylo to... - neskutečný zážitek. Od té doby mám ve své hlavince nutkání závodit. S Tommym jsem se seznámil přes našeho společného kamaráda, kterého jsem se dotázal jestli by mně nepomohl sehnat nějaké tréningové auto. Kamarád nelenil a hned volal Tommymu, že je tady další, stejně postižený pacient, který to nejspíš opravdu myslí vážně. No a za týden už jsem navigoval. Na tomto místě musím poděkovat zkušenému kopilotovi Lukášovi Vyoralovi, který mě na horkém sedadle zaučil a stejně tak musím poděkovat ikoně české rally Karlovi Jirátkovi, kterého jsem měl tu čet navigovat při tréninku v Rally škole.
Poprvé na sedadle spolujezdce a hned na těžkých tratích Kopné. Jak se těšíš?To ani neumím popsat... Jde to tak rychle, že to teď ani nestačím dostatečně vnímat a pořádně prožívat. No ale těším se neskutečně moc. Bude to pro mě křest ohněm, ale jsem tomu rád. Kopnou s Tommym bereme jako náš testovací podnik, kde našim cílem je "naladění se" na sebe a vytvoření vzájemné důvěry.
Usedat budeš vedle Tomáše Blažka. Co od této spolupráce očekáváš?V prvé řadě se vše okolo závodů naučit a jak jsem již řekl sladit se s jezdcem v dokonale fungující "organismus". Znám Tommyho velmi krátce. Máme spolu odjetých pár soukromých projížděk, kde jsem se učil rozpis. Ale už teď můžu říct, že mu v autě dost věřím - což je základní předpoklad abych vedle něj usedl i v závodě.. V soukromém životě jsem na sedadle spolujezdce seděl opravdu velmi málo, dá se opravdu říc že skoro vůbec, ale i tak to byly vesměs tristní zkušenosti... S Tommym se cítím jako kdybych to auto řídil sám a s dobře udělaným rozpisem to skoro tak je :-).
Jaký by byl pro tebe přijatelný výsledek z Kopné?Příjezd do cíle s autem takové podobě v jaké bylo na startu, s úsměvem na tváři svého jezdce a s tímjak mně řekne "bylo to výborné". No a hlavně s vlastním vnitřním pocitem skvěle odvedené práce.
Hodláš se soutěžím věnovat i do budoucna?Konečně jsem se k tomu dostal a hodlám toho využít. Mým hlavním cílem je vnitřní uspokojení nad výtečně a profesionálně odvedenou prací, a to v první fázi na místě spolujezdce a v druhé, a to je to proč to všechno dělám, na místě jezdce.
Na závěr posádka děkuje svým partnerům ES Rally Service a Aminet.cz. Pro všechny fanoušky je taktéž v servise připravená nová podpisová karta. Posádka Tomáš Blažek – Miroslav Prachař odstartuje do soutěže se startovním číslem 73.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.