Jak již všichni fanoušci jistě ví, tak sprintové mistrovství má již za sebou dvě soutěže. Tou třetí bude nejpopulárnější rallysprint na našem území, Rallysprint Kopná. Letošní ročník bude jubilejní dvacátý a na jeho startu nebude chybět ani otrokovický pilot Tomáš Blažek.
Tomáš naposledy absolvoval Mikulášskou rally právě v kokpitu Fabie třídy 7, se kterou se představí i na Kopné. A co vlastně stálo za delší závodnickou pauzou? „Na konci minulého roku jsem se snažil zajistit si letošní sezónu tak, abych startoval pravidelně ve velkém nebo v malém mistrovství. Ještě na začátku roku to vypadalo, že vše, co jsem si naplánoval, bude podle mých představ a usedneme do hezkého auta ve velkém mistrovství. Ale pak, bohužel, přišel nečekaný pád a jeden z našich partnerů se mi omluvil, že nebude schopen mi pomoci a tím mi zajistit pravidelné starty. Proto sen o hezkém autě a pravidelných startech ve velkém mistráku se rozplynul.“
Tomáše čeká vůbec první start na Kopné a druhý start s Fabií. Druhou změnou a tou zásadní je změna spolujezdce. Na horké sedadlo spolujezdce vůbec poprvé usedne Miroslav Prachař. Tuto změnu vysvětluje sám pilot. „Letošní sezónu zahájíme pro mě domácím závodem na Kopné a dále chceme pokračovat v dalších závodech sprintového mistrovství. Vím, že Kopná jako první letošní závod pro nás nebude nic jednoduchého, ale budeme se snažit se s tím poprat jak nejlépe to půjde. Já doufám, že počasí k nám bude přívětivé a pojedeme suchý závod, nebo si to budeme muset pojistit tím, že zaplatím fakturu za počasí. Po loňském svezení s fábií na Mikuláš Rally Slušovice jsem se rozhodl s takovým vozem pokračovat. Moc se mě s fábií svezení líbí, tak se na to už moc těším. Další novinkou je můj nový spolujezdec Mirek Prachař. Musel jsem se poohlédnout po někom novém, protože jsem nebyl schopný na začátků sezóny říct Pavči Fričové co pojedu, nebo nepojedu a tak si našla jiné angažmá. S Pavčou se budeme ale potkávat při startech ve stejné třídě jako soupeři, tak se na naše souboje těším. Pro Mirka to bude úplně jeho premiéra na sedadle spolujezdce, ale věřím, že s jeho profesionálním přístupem to v pohodě zvládne a budeme se postupně sžívat a závod si užijeme. Kopnou bereme jako ostrý test pro nás oba v autě.“
A abychom měli vše pohromadě, položili jsme pár otázek také začínajícímu spolujezdci.
Míro, stručně se fanouškům představ a jak jsi se dostal k rally?Zatím je můj život v drtivé většině věnován práci ve vlastní firmě. Na koníčky nějak nezbývá čas.Ale na motorku si ho najít musím :-). Kdybych chtěl opravdu dopodrobna popsat jak jsem se dostal na místo spolujezdce, tak musím začít u toho jak jsem se jako malý prcek občas pohyboval u svého strejdy v autoservise a snažil se "opravovat" auta. Pak nás, spolu s mým bratrancem, vzal strejda na Valašku - byla to tuším nějaká noční RZ. A bylo to... - neskutečný zážitek. Od té doby mám ve své hlavince nutkání závodit. S Tommym jsem se seznámil přes našeho společného kamaráda, kterého jsem se dotázal jestli by mně nepomohl sehnat nějaké tréningové auto. Kamarád nelenil a hned volal Tommymu, že je tady další, stejně postižený pacient, který to nejspíš opravdu myslí vážně. No a za týden už jsem navigoval. Na tomto místě musím poděkovat zkušenému kopilotovi Lukášovi Vyoralovi, který mě na horkém sedadle zaučil a stejně tak musím poděkovat ikoně české rally Karlovi Jirátkovi, kterého jsem měl tu čet navigovat při tréninku v Rally škole.
Poprvé na sedadle spolujezdce a hned na těžkých tratích Kopné. Jak se těšíš?To ani neumím popsat... Jde to tak rychle, že to teď ani nestačím dostatečně vnímat a pořádně prožívat. No ale těším se neskutečně moc. Bude to pro mě křest ohněm, ale jsem tomu rád. Kopnou s Tommym bereme jako náš testovací podnik, kde našim cílem je "naladění se" na sebe a vytvoření vzájemné důvěry.
Usedat budeš vedle Tomáše Blažka. Co od této spolupráce očekáváš?V prvé řadě se vše okolo závodů naučit a jak jsem již řekl sladit se s jezdcem v dokonale fungující "organismus". Znám Tommyho velmi krátce. Máme spolu odjetých pár soukromých projížděk, kde jsem se učil rozpis. Ale už teď můžu říct, že mu v autě dost věřím - což je základní předpoklad abych vedle něj usedl i v závodě.. V soukromém životě jsem na sedadle spolujezdce seděl opravdu velmi málo, dá se opravdu říc že skoro vůbec, ale i tak to byly vesměs tristní zkušenosti... S Tommym se cítím jako kdybych to auto řídil sám a s dobře udělaným rozpisem to skoro tak je :-).
Jaký by byl pro tebe přijatelný výsledek z Kopné?Příjezd do cíle s autem takové podobě v jaké bylo na startu, s úsměvem na tváři svého jezdce a s tímjak mně řekne "bylo to výborné". No a hlavně s vlastním vnitřním pocitem skvěle odvedené práce.
Hodláš se soutěžím věnovat i do budoucna?Konečně jsem se k tomu dostal a hodlám toho využít. Mým hlavním cílem je vnitřní uspokojení nad výtečně a profesionálně odvedenou prací, a to v první fázi na místě spolujezdce a v druhé, a to je to proč to všechno dělám, na místě jezdce.
Na závěr posádka děkuje svým partnerům ES Rally Service a Aminet.cz. Pro všechny fanoušky je taktéž v servise připravená nová podpisová karta. Posádka Tomáš Blažek – Miroslav Prachař odstartuje do soutěže se startovním číslem 73.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?