Interaction Ford Czech Rally Team představuje své plány pro sezónu 2012. Posádka Jiří Navrátil - Jůlius Gál se vedle startů s Fordem Sierra RS Cosworth v kategorii historiků objeví na tratích rychlostních zkoušek ve voze nejvyšší specifikace pro národní šampionáty - ve Fordu Fiesta S2000.
Nápad rozšířit vozový park o další ford přišel s Jirkovým nutkáním najít závodní auto, které by se svými jízdními vlastnostmi dokázalo alespoň přiblížit chování motokáry. Jiří Navrátil toho ve své závodnické kariéře vyzkoušel už hodně - od motokár, přes rallyeové vozy skupiny N, okruhovou pohárovou octavii až po Audi R8 LMS GT3 - ale kromě motokáry mu žádné jiné svezení nečinilo takové potěšení, jaké by si představoval. V roce 2009 přišla touha vrátit se z okruhů do rallye a pořízení Fordu Sierra RS Cosworth. Sierra je čistokrevné „áčko“ a začala se ukazovat cesta. Jirka pro svůj jezdecký styl potřebuje auto cítit a to umožnují jen auta stavěná podle předpisů skupiny A. Bohužel sierra je někde napůl cesty, na jednu stranu má vynikající podvozek, ale na druhou stranu její silný motor a především turboefekt jí propůjčují divokou povahu. V podstatě se dá říci, že během těch 25 let se se sierrou pro její nezkrotnou povahu naučilo jezdit jen několik málo vyvolených. Letos se vedle Jirky posadil kvalitní spolujezdec, několikanásobný mistr České republiky Jůlius Gál a vše do sebe najednou začalo zapadat. Jirka se ovšem stále ještě necítí na závodění výhradně v historicích a tak parta lidí kolem něho začala uvažovat, kam směřovat další kroky. Po zhodnocení dalších možností, to začalo vypadat, že zajímavá a dostupná je cesta - domácí soutěže s autem specifikace S2000.
Při Barum Rallye Zlín se Jiří setkal s Martinem Prokopem, chvíli si povídali o závodění a Martin nakonec Jirkovi nabídl, zda by si při testu nechtěl vyzkoušet jeho Fiestu S2000. Slovo dalo slovo a Jirka se nakonec vypravil i se svými nejbližšími, Václavem Arazimem, Juldou Gálem, Václavem Ježkem a Kájou Kranerem na Vysočinu, aby se s „Fionou“ svezl. Nejprve absolvoval svezení na místě spolujezdce vedle Martina a pak se mu za volant ani moc nechtělo. Fiesta S2000 mu přišla z horkého sedadla až příliš rychlá, ale sotva se posadil za volant, byla to láska na první otočení kol... Pak už věci nabraly rychlý spád a vše vyvrcholilo návštěvou členů Interaction Ford Rally Teamu na Katalánské rallye, ze které fiesta putovala rovnou do litvínovských dílen AP motorsportu.Poslední dva měsíce byly opravdu velice hektické, během krátké doby bylo třeba uskutečnit nákup auta, částečně přeorganizovat stávající tým a sehnat několik nových lidí. Auto bude opět servisovat litvínovský AP motorsport. Vedoucím projektu bude Jirkův přítel a v rallye člověk nadmíru povolaný - Václav Arazim. Na sieře byl Arazim zainteresován jen částečně a míra nasazení odpovídala momentálním časovým možnostem. U Fiesty S2000 to bude práce na plný úvazek.
Jiří Navrátil„K tomuto rozhodnutí vedla dlouhá cesta. Stále si užívám každý start se sierrou a jsem moc rád, že ji mám. Po té, co se FIA rozhodla nepustit auta periody J2 do mezinárodních závodů a odložila jejich vstup (dle dostupných informací) nejdříve na rok 2015, se nám značně zkomplikovaly naše plány. Loňská sezona s Juldou byla bezvadná a v autě se nám dobře spolupracuje. Během ní se ještě prohloubilo naše kamarádství a Julda mi nabídl, že spolu můžeme jet dál. Účast na tomto projektu přislíbil i Václav Arazim a já jsem nadšený, že mými partnery budou takové dvě osobnosti českého rallyesportu. Po tomto důležitém bodě jsem se rozhodl nadále pokračovat v rallye a pokusit se zužitkovat to, co jsem se dosud naučil. Je to velký obrat a velká výzva pro všechny z našeho týmu. Moc bych si přál abychom uspěli! Už dlouho jsem se na nadcházející sezonu netěšil tak jako teď. První svezení s fiestou bylo úžasné, tohle auto se skvěle řídí a dělá přesně to, co od něj očekávám. Navíc sierra a fiesta jsou nádherná dvojice a jen pohled na ně stačí!“Jůlius Gál„Sedím v závodním autě už nějaký ten pátek a mám radost, ze všech úspěchů, které jsme za ty roky s Václavem dosáhli. Jezdíme už opravdu dlouho a hodně se kolem nás změnilo. Moje chuť do závodění však zůstává pořád stejná! Byl jsem v roce 2003 u toho, když Jirka jel svoji první rallye. Letos jsme se díky Vaškovi v autě zase sešli. Jirka se během sezony hodně zrychlil a mám radost, že na tom mám podíl. Zároveň jsem rád za vztahy, které Jirka s kluky má a že se o auto bude opět starat Pípa, přece jen jsme na sebe za ty roky zvyklí. Vašek bude fungovat jako týmový šéf a to by mělo být pro nás s Jirkou velkou úlevou, protože nám se spoustou věcí pomůže. Také je to záruka dobrých informací a rozhodnutí. Závodění s autem specifikace S2000 je samozřejmě snem každé posádky a je jinde než závodění s historikem. Bude to pro celý tým, speciálně pro nás dva, hodně náročné a bude to chtít velký kus práce. Za sebe však můžu říct, že jsem na to připraven! Na společné závodění s fiestou se už moc těším!“
První ostré svezení s Fiestou S2000 posádku Jiří Navrátil - Jůlius Gál čeká při tradičním Setkání mistrů v Sosnové. V příští sezóně je pak v plánu kompletní MČR ve sprintrallye s Fordem Fiesta S2000 a příležitostné starty v zajímavých domácích a zahraničních podnicích s Fordem Sierra RS Cosworth.Aktuální informace najdete na www.jiri-navratil.cz nebo na www.facebook.com, profil Jiří Navrátil.
Další fotografie naleznete zde.Text: Tisková zpráva Jiří NavrátilFoto: Roman Turovský - Rallyzone.cz
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.