Nezadržitelně se přiblížil termín uzávěrky přihlášek pro soutěžící na druhý podnik osmidílného seriálu Ecosun Mistrovství České republiky ve sprintrally 2011, kterým bude již devatenáctý ročník Impromat Rallysprint Kopná v termínu 13. – 14. května. Nejpopulárnější český rallysprint se po roce vrátil s centrem soutěže do osvědčených prostor u dostihové dráhy ve Slušovicích. Uzávěrka přihlášek je stanovena ve čtvrtek 5. května úderem půlnoci.
Pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR Podkopná Lhota připravili kompaktní trať v celkové délce 166 km, která obsahuje osm rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích v délce 78 km. V itineráři rallysprintu najdeme obtížné rychlostní zkoušky Kameňák, Kopná, Raková a Hvozdná. Jednodenní soutěž proběhne v sobotu 14. května, jako první odstartuje v 9 hodin ze startovní rampy umístěné na slušovickém náměstí posádka úřadujících vicemistrů Evropy ve složení Antonín Tlusťák, Jan Škaloud na voze Škoda Fabia Super 2000, první vůz se objeví v cíli na stejném místě v 15.24 hodin.
Sekretariát soutěže je v těchto dnech zavalen přívalem přihlášek. „Jako každoročně chodí nejvíce příhlášek v posledních hodinách před uzávěrkou. Dva dny před uzávěrkou jsme registrovali téměř stovku soutěžících a další přihlášky s řadou favoritů nám ještě nedorazily. Určitě bude konečné číslo přihlášených trojciferné. Na Kopné se opět sejde velmi kvalitní startovní pole, ve kterém diváky potěší vozy specifikace WRC nebo progresivní kategorie Super 2000,“ uvedl Josef Minařík, ředitel Rallysprintu Kopná.
Vedle republikového šampionátu v rallysprintech se letošní Kopná započítává do Mistrovství České republiky juniorů, K4 Poháru České republiky v rally, Dámského poháru a Poháru mládeže v rally. Z dosavadního seznamu přihlášených posádek, který ještě neobsahuje všechna jména, patří k favoritům letošní Kopné úřadující český mistr velkého šampionátu Pavel Valoušek, který se představí v barvách Delimax Czech National Teamu na voze Škoda Fabia WRC. Úvodní start na Rally Lužické hory nedopadl zrovna nejlépe a otrokovický rodák pro technickou poruchu soutěž nedokončil. Přihlášku zaslali na vozech specifikace WRC dále Jaromír Tomaštík (Subaru Impreza WRC) a Karel Trněný (Škoda Fabia WRC), s vozy kategorie Super 2000 se představí držitel priority FIA B Antonín Tlusťák (Škoda Fabia S2000), vítěz Kopné z roku 2009 Jaromír Tarabus (Fiat Grande Punto S2000), dravý polský jezdec Grzegorz Grzyb, Jan Dohnal (oba Peugeot 207 S2000) nebo Ukrajinec Oleksij Tamrazov (Ford Fiesta S2000).
K favoritům na medailové stupně patří talentovaný Miroslav Jakeš ze Vsetína, který obsadil na úvodním rallysprintovém podniku sezony v Hrádku nad Nisou druhé místo v absolutním pořadí hned za Němcem Mathiasem Kahlem na octavii WRC a opanoval český rallysprintový šampionát i třídu 3. Jednadvacetiletý jezdec z Hutiska-Solance odstartuje s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX připravovaným ve stáji Kresta Racing pod hlavičkou projektu Junior Sport Talent. Jeden z největších talentů českého rallysprintu bude v okolí Slušovic navigovat Petr Gross. Z dalších předních jezdců přihlášku již zaslali Jan Sýkora, Martin Bujáček, Martin Březík, Petr Trnovec, Milan Pantálek (všichni Mitsubishi Lancer EVO IX), Lumír Firla (Mitsubishi Lancer EVO VII), Milan Liška, Tomáš Kůrka (oba Mitsubishi Lancer EVO X), Tomáš Růžička (Subaru Impreza STi N12), Jan Černý, Dušan Kouřil (oba Škoda Fabia R2), Lubomír Minařík (Renault Clio R3) a další.
„Malý mistrák slibuje v letošní sezoně mimořádnou podívanou a diváci se mají opravdu na co těšit. Připravili jsme opět oblíbená divácká místa na jednotlivých úsecích rychlostních zkoušek. Jejich přesný popis zveřejníme v oficiálním programu, který bude v prodeji o víkendu a na webových stránkách soutěže v příštím týdnu. Jako v minulých letech nebudeme na Kopné vybírat vstupné. Zároveň žádáme diváky, aby uposlechli všech pokynů pořadatelů a dodrželi zásady bezpečnosti při sledování průjezdu soutěžních vozů na rychlostních zkouškách,“ uzavřel ředitel Josef Minařík.
Přihlášku pro soutěžící, časový harmonogram k XIX. ročníku Impromat Rallysprint Kopná 2011 lze stáhnout na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz, kde naleznete i předběžný seznam přihlášených posádek, který je aktulizován.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.