2. část velkého rozohvoru; Po dvou třetích místech a úspěšném startu v Rallysprintu Kopná doufala posádka Czech Ford Rally Teamu Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát v dosažení medailových příček i v dalších podnicích MMČR.
Letní podniky Rally Český Krumlov a Rally Hustopeče však týmu nevyšly podle představ a problémy vyvrcholily těžkou havárií krátce před startem Rally Bohemia. Rally Šumava a Rallye Český Krumlov dělilo v kalendáři MMČR pět týdnů. Průběžné třetí místo v absolutním pořadí po dvou soutěžích znamenalo pro posádku velkou výzvu. Navíc českokrumlovská soutěž patří k oblíbeným podnikům posádky Tarabus – Trunkát. V sezoně 2009 zde vybojovala třetí místo v absolutním pořadí a se stejným cílem, povzbuzena úspěchem z Rallysprintu Kopná, nastupovala na start letošního ročníku. Jaromír Tarabus: „Do Krumlova jsem jel výborně připraven a povzbuzen naším úspěchem v Rallysprintu Kopná. Na této rally se mi vždy dařilo. Náročné podmínky způsobené počasím mi mohly pomoci smazat rozdíly. Hned v úvodu jsem však udělal chybu a propadli jsme se až za první desítku. Toto zaváhání mi však nakonec pomohlo, vyburcovalo mě to k většímu výkonu, nechtěl jsem ztratit kontakt se špičkou. Upřímně, taky mě netěšil výsledek první etapy, na třetí místo jsme se posunuli jen díky defektu Pavla Valouška. Do druhé etapy jsem nastupoval s tím, že třetí místo musíme udržet. Bylo jasné, že dvouminutový náskok před továrním speciálem Škoda není důvodem ke zvolnění tempa. Bohužel však na poslední RZ Slavkov nás potrápila technika. Dlouho jsem si myslel, že máme pomalý defekt, ale později se ukázalo se, že máme vážný problém s řízením. Raději jsme zastavili v rychlostní zkoušce, ale kontrolou jsme ztratili více času, než jsme očekávali, a přišli jsme tak o třetí místo. Rozhodnutí zastavit však nelituji, několikrát jsme mohli skončit mimo trať.“
V Rally Hustopeče startoval Jaromír Tarabus teprve podruhé ve své kariéře. Při své loňské premiéře držel průběžně čtvrté místo v celkovém hodnocení, než přišla havárie a ukončila jeho působení na této soutěži. Do letošního ročníku nastupoval s cílem zvrátit dosavadní stav průběžného pořadí MMČR. Jaromír Tarabus: „Čtvrté místo jsme získali podle stejného scénáře jako na předchozích soutěžích. Kresta, Valoušek, Pech, pak dlouho nic, Tarabus a pak zbytek startovního pole. Hodně jsem chtěl kluky potrápit. Jeli jsme bez problémů, všechno fungovalo perfektně, byl jsem spokojen i s nastavením auta, ale tentokrát tomu chybělo to pověstné ‚koření‘. Musím přiznat, že scénář podobný hustopečské soutěži nemají jezdci příliš v lásce, jízdu na pozici bez přímého soupeře, takzvanou lekci taktiky. Lze čekat na chybu soupeře a získat, ale také můžete hodně ztratit.“ Daniel Trunkát: „Hustopeče byly první soutěží, při které jsem si říkal, kde ‚soudruzi z NDR udělali chybu‘. Nová bezpečnostní výbava Fordu Fiesta v podobě neotvíratelných polymerových oken udělala v této horké soutěži z kokpitu pojízdnou pec na pizzu. Docela nás to vyčerpávalo, můj standardní příjem energetických tekutin 6 litrů za závod se zvýšil na 14. Nejlepší zážitek z Rally Hustopeče byl bazén Vojty Štajfa v servisní zoně, do kterého se dalo ponořit i s kombinézou.“ „S odstupem času musím říci, že v cíli Hustopečí jsme měli smíšené pocity. Pro dobrý výsledek jsme opravdu udělali maximum, ale na ‚fantastickou trojku‘ to prostě nestačilo. Navíc před námi byla Bohemka a Barumka, kde pokusy o změnu pořadí v celkové klasifikaci vyžadují 250% nasazení. Na druhou stranu, kdybychom byli třetí či dokonce druzí, tak by nám asi chyběla tak silná motivace něco změnit.“
Rally Bohemia 2010 – měl to být první společný start obou vozidel Ford Fiesta Super 2000 Czech Ford Rally Teamu a posádka Jaromír Tarabus - Daniel Trunkát se připravovala na boj o nejlepší umístění po boku juniorského mistra světa Martina Prokopa. Nakonec však odstartovala s vozem Škoda Fabia S2000 a do cíle dorazila na osmé příčce absolutního pořadí. Jaromír Tarabus: „Bohemka, jedna velká horská dráha. Čekalo nás společné vystoupení s týmovým kolegou Martinem Prokopem, velká konkurence, a tak jsme v přípravě neponechali nic náhodě. Na společném testu jsme chtěli vyzkoušet nové podvozkové komponenty. Bohužel se stalo, co se stalo. Na testovací trati v Březovicích u Mladé Boleslavi jsem po výletu mimo trať značně poškodil vůz Ford Fiesta. Do pravé táhlé zatáčky jsem měl vysokou nájezdovou rychlost a auto mi sklouzlo na štěrku. Bojoval jsem s tím, ale vzrostlý strom u cesty, na který jsme se přilepili, předčasně ukončil moje snažení. Hlavou mi proletěl milion myšlenek, ale dnes si z té havárie pamatuji jen černý humor mého spolujezdce. Kamarádsky mi řekl, že jestli jsem se ho chtěl zbavit, stačilo ho jednoduše zastřelit. Manažer pak dodal, že Fiesta v této podobě technickou přejímkou rozhodně neprojde. Zpětně jsem velmi rád, že se nikomu nic vážného nestalo.“ „Myslel jsem si, že soutěž pro nás skončila. Ovšem Marek Fuks a Dan Trunkát měli na věc jiný názor. Ani na chvíli si nepřipustili, že by zdravý jezdec měl rozšířit už tak početné davy diváků u trati. Konečné osmé místo na Bohemce bylo po kolotoči událostí dobrým výsledkem. Byl jsem rád, že se mi po havárii podařilo usednout rychle do soutěžního vozu. Znovu bych chtěl poděkovat Danovi, že podpořil naše odhodlání nevzdát se na Bohemii bez boje.“ Daniel Trunkát: „Byl to zajímavý týden. Pro pracovní vytížení jsem se nemohl testu zúčastnit. V úterý před Bohemkou mi zavolal Marek, že Jaromír havaroval a že máme problém. Původní plán přípravy na Rally Bohemia vzal za své. Nebylo jisté, jestli pojedeme, a tak jsem několikrát vybalil a zase uložil své věci do tašky. V noci z úterý na středu jsme se dohodli, že letošní ročník aspoň odtrénujeme. Ještě ve středu večer jsem byl přesvědčen, že jediný start, na který se o víkendu postavím, bude maratón na horských kolech. Ale jak už jsem kdysi jednou uvedl, překážky jsou tu od toho, aby se překonávaly. Nasazení všech členů našeho týmu, kteří se prostě rozhodli, že to nevzdáme, mě motivovalo a jsem velmi rád, že se nám podařilo do závodu odstartovat.“ Po pěti podnicích Mezinárodního mistrovství České republiky v rally drželi Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát čtvrté místo průběžného pořadí. Na další část povídání, shrnujícího působení Czech Ford Rally Teamu v sezoně 2010, se můžete těšit již zítra.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.