2. část velkého rozohvoru; Po dvou třetích místech a úspěšném startu v Rallysprintu Kopná doufala posádka Czech Ford Rally Teamu Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát v dosažení medailových příček i v dalších podnicích MMČR.
Letní podniky Rally Český Krumlov a Rally Hustopeče však týmu nevyšly podle představ a problémy vyvrcholily těžkou havárií krátce před startem Rally Bohemia. Rally Šumava a Rallye Český Krumlov dělilo v kalendáři MMČR pět týdnů. Průběžné třetí místo v absolutním pořadí po dvou soutěžích znamenalo pro posádku velkou výzvu. Navíc českokrumlovská soutěž patří k oblíbeným podnikům posádky Tarabus – Trunkát. V sezoně 2009 zde vybojovala třetí místo v absolutním pořadí a se stejným cílem, povzbuzena úspěchem z Rallysprintu Kopná, nastupovala na start letošního ročníku. Jaromír Tarabus: „Do Krumlova jsem jel výborně připraven a povzbuzen naším úspěchem v Rallysprintu Kopná. Na této rally se mi vždy dařilo. Náročné podmínky způsobené počasím mi mohly pomoci smazat rozdíly. Hned v úvodu jsem však udělal chybu a propadli jsme se až za první desítku. Toto zaváhání mi však nakonec pomohlo, vyburcovalo mě to k většímu výkonu, nechtěl jsem ztratit kontakt se špičkou. Upřímně, taky mě netěšil výsledek první etapy, na třetí místo jsme se posunuli jen díky defektu Pavla Valouška. Do druhé etapy jsem nastupoval s tím, že třetí místo musíme udržet. Bylo jasné, že dvouminutový náskok před továrním speciálem Škoda není důvodem ke zvolnění tempa. Bohužel však na poslední RZ Slavkov nás potrápila technika. Dlouho jsem si myslel, že máme pomalý defekt, ale později se ukázalo se, že máme vážný problém s řízením. Raději jsme zastavili v rychlostní zkoušce, ale kontrolou jsme ztratili více času, než jsme očekávali, a přišli jsme tak o třetí místo. Rozhodnutí zastavit však nelituji, několikrát jsme mohli skončit mimo trať.“
V Rally Hustopeče startoval Jaromír Tarabus teprve podruhé ve své kariéře. Při své loňské premiéře držel průběžně čtvrté místo v celkovém hodnocení, než přišla havárie a ukončila jeho působení na této soutěži. Do letošního ročníku nastupoval s cílem zvrátit dosavadní stav průběžného pořadí MMČR. Jaromír Tarabus: „Čtvrté místo jsme získali podle stejného scénáře jako na předchozích soutěžích. Kresta, Valoušek, Pech, pak dlouho nic, Tarabus a pak zbytek startovního pole. Hodně jsem chtěl kluky potrápit. Jeli jsme bez problémů, všechno fungovalo perfektně, byl jsem spokojen i s nastavením auta, ale tentokrát tomu chybělo to pověstné ‚koření‘. Musím přiznat, že scénář podobný hustopečské soutěži nemají jezdci příliš v lásce, jízdu na pozici bez přímého soupeře, takzvanou lekci taktiky. Lze čekat na chybu soupeře a získat, ale také můžete hodně ztratit.“ Daniel Trunkát: „Hustopeče byly první soutěží, při které jsem si říkal, kde ‚soudruzi z NDR udělali chybu‘. Nová bezpečnostní výbava Fordu Fiesta v podobě neotvíratelných polymerových oken udělala v této horké soutěži z kokpitu pojízdnou pec na pizzu. Docela nás to vyčerpávalo, můj standardní příjem energetických tekutin 6 litrů za závod se zvýšil na 14. Nejlepší zážitek z Rally Hustopeče byl bazén Vojty Štajfa v servisní zoně, do kterého se dalo ponořit i s kombinézou.“ „S odstupem času musím říci, že v cíli Hustopečí jsme měli smíšené pocity. Pro dobrý výsledek jsme opravdu udělali maximum, ale na ‚fantastickou trojku‘ to prostě nestačilo. Navíc před námi byla Bohemka a Barumka, kde pokusy o změnu pořadí v celkové klasifikaci vyžadují 250% nasazení. Na druhou stranu, kdybychom byli třetí či dokonce druzí, tak by nám asi chyběla tak silná motivace něco změnit.“
Rally Bohemia 2010 – měl to být první společný start obou vozidel Ford Fiesta Super 2000 Czech Ford Rally Teamu a posádka Jaromír Tarabus - Daniel Trunkát se připravovala na boj o nejlepší umístění po boku juniorského mistra světa Martina Prokopa. Nakonec však odstartovala s vozem Škoda Fabia S2000 a do cíle dorazila na osmé příčce absolutního pořadí. Jaromír Tarabus: „Bohemka, jedna velká horská dráha. Čekalo nás společné vystoupení s týmovým kolegou Martinem Prokopem, velká konkurence, a tak jsme v přípravě neponechali nic náhodě. Na společném testu jsme chtěli vyzkoušet nové podvozkové komponenty. Bohužel se stalo, co se stalo. Na testovací trati v Březovicích u Mladé Boleslavi jsem po výletu mimo trať značně poškodil vůz Ford Fiesta. Do pravé táhlé zatáčky jsem měl vysokou nájezdovou rychlost a auto mi sklouzlo na štěrku. Bojoval jsem s tím, ale vzrostlý strom u cesty, na který jsme se přilepili, předčasně ukončil moje snažení. Hlavou mi proletěl milion myšlenek, ale dnes si z té havárie pamatuji jen černý humor mého spolujezdce. Kamarádsky mi řekl, že jestli jsem se ho chtěl zbavit, stačilo ho jednoduše zastřelit. Manažer pak dodal, že Fiesta v této podobě technickou přejímkou rozhodně neprojde. Zpětně jsem velmi rád, že se nikomu nic vážného nestalo.“ „Myslel jsem si, že soutěž pro nás skončila. Ovšem Marek Fuks a Dan Trunkát měli na věc jiný názor. Ani na chvíli si nepřipustili, že by zdravý jezdec měl rozšířit už tak početné davy diváků u trati. Konečné osmé místo na Bohemce bylo po kolotoči událostí dobrým výsledkem. Byl jsem rád, že se mi po havárii podařilo usednout rychle do soutěžního vozu. Znovu bych chtěl poděkovat Danovi, že podpořil naše odhodlání nevzdát se na Bohemii bez boje.“ Daniel Trunkát: „Byl to zajímavý týden. Pro pracovní vytížení jsem se nemohl testu zúčastnit. V úterý před Bohemkou mi zavolal Marek, že Jaromír havaroval a že máme problém. Původní plán přípravy na Rally Bohemia vzal za své. Nebylo jisté, jestli pojedeme, a tak jsem několikrát vybalil a zase uložil své věci do tašky. V noci z úterý na středu jsme se dohodli, že letošní ročník aspoň odtrénujeme. Ještě ve středu večer jsem byl přesvědčen, že jediný start, na který se o víkendu postavím, bude maratón na horských kolech. Ale jak už jsem kdysi jednou uvedl, překážky jsou tu od toho, aby se překonávaly. Nasazení všech členů našeho týmu, kteří se prostě rozhodli, že to nevzdáme, mě motivovalo a jsem velmi rád, že se nám podařilo do závodu odstartovat.“ Po pěti podnicích Mezinárodního mistrovství České republiky v rally drželi Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát čtvrté místo průběžného pořadí. Na další část povídání, shrnujícího působení Czech Ford Rally Teamu v sezoně 2010, se můžete těšit již zítra.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.