1. část velkého rozhovoru; Nově zformovaný Czech Ford Rally Team představil začátkem sezony 2010 českým fanouškům zbrusu nový speciál Ford Fiesta S2000. Před koncem roku 2010 jeho posádka Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát hodnotí sezonu, kterou dokončila na třetím místě v klasifikaci MMČR.
Ve třídílném rozhovoru Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát popisují úspěchy i peripetie letošní sezony s vozem Ford Fiesta S2000. „Na začátku prosince 2009 jsem nevěřil, že se starty s Fiestou podaří zrealizovat. Vůz byl zcela nový a bylo k němu velmi málo informací. V úvodu se zdálo, že pro M-Sport národní šampionáty zůstanou ve stínu S-WRC. Navíc v době, kdy se spolupráce dohodla, nebylo vůbec jisté, zda Ford odstartuje v Monte Carlu. Poprvé jsem začal celý projekt brát vážně až v okamžiku, kdy nám v dílnách M-Sportu předali auto,“ vzpomíná Jaromír Tarabus.První křest ohněm čekal na moravskou posádku na tratích Valašské rally na konci března. Vůz byl dodán pouhý týden před startem, a tak na seznámení s novou technikou nezbylo mnoho času. Do startu první soutěže MMČR nastupovala posádka s vědomím, že Fiestu bude poznávat a sžívat se s ní. Umístění v cíli soutěže si nikdo netroufl tipovat. Jaromír Tarabus: „Valaška byla velkou neznámou. O autě jsem stoprocentně věděl jen to, že s ním Mikko Hirvonen vyhrál Monte Carlo a Martin Prokop uspěl ve Švédsku. Fiestu jsem si vyzkoušel těsně před startem krátce na Vyškovsku, pak na Zlínsku. Nešlo ani tak o práci na nastavení jako spíše o poznání vozu. Zkušenosti z Abarthu a Fabie mi posloužily jako dobrý odrazový můstek. To, že budeme od startu tak vysoko, jsme s Danem vůbec nečekali. Z dokončeného závodu jsem měl příjemný pocit, i když jsme si třetí místo zas až tak nezasloužili. Roman Kresta odstoupil a nám to spadlo do klína. Závod ukázal, že nás čeká velmi mnoho práce na nastavení vozu, a že bojovat o stupně vítězů bude letos velmi, velmi těžké. Plán do startu další soutěže byl jasný, využít auto aspoň na sedmdesát procent.“
Na start druhého podniku českého mistrovství, Rally Šumava, se už posádka postavila s cílem zasáhnout do bojů v první trojici. Jaromír Tarabus: „Na testu před Šumavou jsme udělali velký kus práce na nastavení podvozku Fiesty Super 2000. Proti Valašské rally jsem měl lepší pocit z ovládání auta, což přispělo k pohodě v první etapě v okolí Klatov. Více jsem si věřil. Bohužel nás tentokrát potrápila technika. V sobotu ráno se nám málem nepodařilo nastartovat a na přejezdu do Vimperku se rozpadlo středové uložení kardanu. Pak nás pozlobil alternátor a těsně před servisem spadl klínový řemen. Dan rovněž musel na přejezdu přemlouvat počítač, který stávkoval, takže jsme nakonec obdrželi velkou penalizaci. Mrzelo mě, že se nerozhodovalo na tratích. Roman s Pavlem si jeli svůj závod, já a Venca jsme sváděli boj s technikou, takže to bylo spíš o tom, kdo se dřív protrápí do cíle. Musím říci, že za těchto okolností bylo třetí místo výborným výsledkem.“
V rámci přípravy byl do programu dvojice Tarabus – Trunkát zařazen po Šumavě start ve třetím podniku Mistrovství ČR ve sprintrally, Rallysprintu Kopná. Jaromír Tarabus nastupoval na start jako obhájce loňského vítězství. Jaromír Tarabus: „Start na sprintu hodnotím s odstupem ve dvou pohledech. Ten první se týkal výrazného posunu v nastavení vozu a zlepšení ovládání. Mohli jsme naostro vyzkoušet změny, které jsem pod odborným dohledem Martina Prokopa a Romana Kresty na Fiestě udělal. Od podvozku, přes brzdy až po transmise. Start na Kopné byl obrovský přínos v naší přípravě na další soutěže ve velkém mistráku. Roman navíc na testu slíbil, že mi na naší „malé Barumce“ nedá nic zadarmo, a taky to dodržel. Druhý pohled se týkal sportovní hodnoty. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem nechtěl vyhrát. Říká se, že defekt je většinou chyba jezdce. Inkriminovanou zkoušku jsem si po závodech projel a asi vím, proč se to stalo.“ Daniel Trunkát: „Naši účast na Rallysprintu Kopná hodnotím velmi pozitivně. Jelo se rychle a byli jsme kousek od vítězství. V cíli po defektu jsem měl smíšené pocity, ale to je prostě rally. Potrápit zkušeného domácího matadora Krestu a na sedmdesáti kilometrech rychlostních zkoušek odskočit ostatním o více než minutu byla velká motivace k dalším závodům. Důležité také bylo, že jsme se v dobrém světle předvedli zástupcům našeho hlavního partnera pro Rallysprint Kopná. Chvíli jsme dokonce zvažovali možnost, zda plánovanou spolupráci na zahraničních startech nevyměníme za starty v dalších závodech rallysprintového mistrovství.“ Tolik ohlédnutí za prvními dvěma podniky Mezinárodního mistrovství České republiky v rally, po nichž Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem drželi druhou příčku průběžného pořadí, a za Rallysprintem Kopná. Na další část povídání shrnujícího sezonu 2010 Czech Ford Rally Teamu se můžete těšit již zítra.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?