1. část velkého rozhovoru; Nově zformovaný Czech Ford Rally Team představil začátkem sezony 2010 českým fanouškům zbrusu nový speciál Ford Fiesta S2000. Před koncem roku 2010 jeho posádka Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát hodnotí sezonu, kterou dokončila na třetím místě v klasifikaci MMČR.
Ve třídílném rozhovoru Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát popisují úspěchy i peripetie letošní sezony s vozem Ford Fiesta S2000. „Na začátku prosince 2009 jsem nevěřil, že se starty s Fiestou podaří zrealizovat. Vůz byl zcela nový a bylo k němu velmi málo informací. V úvodu se zdálo, že pro M-Sport národní šampionáty zůstanou ve stínu S-WRC. Navíc v době, kdy se spolupráce dohodla, nebylo vůbec jisté, zda Ford odstartuje v Monte Carlu. Poprvé jsem začal celý projekt brát vážně až v okamžiku, kdy nám v dílnách M-Sportu předali auto,“ vzpomíná Jaromír Tarabus.První křest ohněm čekal na moravskou posádku na tratích Valašské rally na konci března. Vůz byl dodán pouhý týden před startem, a tak na seznámení s novou technikou nezbylo mnoho času. Do startu první soutěže MMČR nastupovala posádka s vědomím, že Fiestu bude poznávat a sžívat se s ní. Umístění v cíli soutěže si nikdo netroufl tipovat. Jaromír Tarabus: „Valaška byla velkou neznámou. O autě jsem stoprocentně věděl jen to, že s ním Mikko Hirvonen vyhrál Monte Carlo a Martin Prokop uspěl ve Švédsku. Fiestu jsem si vyzkoušel těsně před startem krátce na Vyškovsku, pak na Zlínsku. Nešlo ani tak o práci na nastavení jako spíše o poznání vozu. Zkušenosti z Abarthu a Fabie mi posloužily jako dobrý odrazový můstek. To, že budeme od startu tak vysoko, jsme s Danem vůbec nečekali. Z dokončeného závodu jsem měl příjemný pocit, i když jsme si třetí místo zas až tak nezasloužili. Roman Kresta odstoupil a nám to spadlo do klína. Závod ukázal, že nás čeká velmi mnoho práce na nastavení vozu, a že bojovat o stupně vítězů bude letos velmi, velmi těžké. Plán do startu další soutěže byl jasný, využít auto aspoň na sedmdesát procent.“
Na start druhého podniku českého mistrovství, Rally Šumava, se už posádka postavila s cílem zasáhnout do bojů v první trojici. Jaromír Tarabus: „Na testu před Šumavou jsme udělali velký kus práce na nastavení podvozku Fiesty Super 2000. Proti Valašské rally jsem měl lepší pocit z ovládání auta, což přispělo k pohodě v první etapě v okolí Klatov. Více jsem si věřil. Bohužel nás tentokrát potrápila technika. V sobotu ráno se nám málem nepodařilo nastartovat a na přejezdu do Vimperku se rozpadlo středové uložení kardanu. Pak nás pozlobil alternátor a těsně před servisem spadl klínový řemen. Dan rovněž musel na přejezdu přemlouvat počítač, který stávkoval, takže jsme nakonec obdrželi velkou penalizaci. Mrzelo mě, že se nerozhodovalo na tratích. Roman s Pavlem si jeli svůj závod, já a Venca jsme sváděli boj s technikou, takže to bylo spíš o tom, kdo se dřív protrápí do cíle. Musím říci, že za těchto okolností bylo třetí místo výborným výsledkem.“
V rámci přípravy byl do programu dvojice Tarabus – Trunkát zařazen po Šumavě start ve třetím podniku Mistrovství ČR ve sprintrally, Rallysprintu Kopná. Jaromír Tarabus nastupoval na start jako obhájce loňského vítězství. Jaromír Tarabus: „Start na sprintu hodnotím s odstupem ve dvou pohledech. Ten první se týkal výrazného posunu v nastavení vozu a zlepšení ovládání. Mohli jsme naostro vyzkoušet změny, které jsem pod odborným dohledem Martina Prokopa a Romana Kresty na Fiestě udělal. Od podvozku, přes brzdy až po transmise. Start na Kopné byl obrovský přínos v naší přípravě na další soutěže ve velkém mistráku. Roman navíc na testu slíbil, že mi na naší „malé Barumce“ nedá nic zadarmo, a taky to dodržel. Druhý pohled se týkal sportovní hodnoty. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem nechtěl vyhrát. Říká se, že defekt je většinou chyba jezdce. Inkriminovanou zkoušku jsem si po závodech projel a asi vím, proč se to stalo.“ Daniel Trunkát: „Naši účast na Rallysprintu Kopná hodnotím velmi pozitivně. Jelo se rychle a byli jsme kousek od vítězství. V cíli po defektu jsem měl smíšené pocity, ale to je prostě rally. Potrápit zkušeného domácího matadora Krestu a na sedmdesáti kilometrech rychlostních zkoušek odskočit ostatním o více než minutu byla velká motivace k dalším závodům. Důležité také bylo, že jsme se v dobrém světle předvedli zástupcům našeho hlavního partnera pro Rallysprint Kopná. Chvíli jsme dokonce zvažovali možnost, zda plánovanou spolupráci na zahraničních startech nevyměníme za starty v dalších závodech rallysprintového mistrovství.“ Tolik ohlédnutí za prvními dvěma podniky Mezinárodního mistrovství České republiky v rally, po nichž Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem drželi druhou příčku průběžného pořadí, a za Rallysprintem Kopná. Na další část povídání shrnujícího sezonu 2010 Czech Ford Rally Teamu se můžete těšit již zítra.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.