Až v posledním podniku letošního mistrovství ČR v automobilových soutěžích se rozhodlo o nových králích české rally. Po druhém místě na Rally Příbram se jimi stala posádka Pavel Valoušek - Zdeněk Hrůza. Dvojice startující s továrním speciálem Škoda Fabia S2000 získala mistrovský titul poprvé v kariéře. Vicemistrem republiky je Václav Pech, obhájce titulu Roman Kresta skončil v konečném hodnocení mistrovství až na čtvrtém místě.
Drama až do konce. To je charakteristika letošního sedmidílného Mezinárodního mistrovství České republiky v rally. Ještě před poslední soutěží bojovali o titul dva jezdci. Průběžně vedoucí Pavel Valoušek měl před druhým Václavem Pechem náskok pouhých 14 bodů. Deštěm promáčenou Příbram sice Valoušek nevyhrál – v poslední RZ jej předstihl Jaromír Tarabus. Druhé místo ale Valouškovi pro bodový souboj s Pechem stačilo.„Děkuji celému týmu Škoda Delimax za perfektně připravené auto a zázemí nejenom na Rally Příbram, ale během celé letošní sezony, kterou jsme poprvé absolvovali s autem kategorie S2000. O náš první titul jsme s mým navigátorem Zdeňkem Hrůzou bojovali až do poslední rychlostní zkoušky. Trať zavalila voda, proto jsme zvolili opatrnější strategii a nechali Tarabuse jet a zajímali se pouze sami o sebe a o to, abychom auto dovezli až do cíle,“ komentoval závěr podzimní soutěže Valoušek.O drama, se vedle počasí, postarala i nešťastná událost v zázemí týmu. V sobotu ráno totiž Valouškovi ukradli privátní tréninkový vůz Škoda Fabia RS. „Na mém výkonu se to nepodepsalo, ale smutný jsem. To auto jsem měl rád. České soutěže jsem s ním úspěšně trénoval posledních pět let a za tu dobu jsem si k němu vybudoval úzký vztah,“ smutnil Valoušek. Rodák z Otrokovic také zařídil, že po několikaletém kralování Kresty a Pecha, kteří závodí s peugeotem a mitsubishi, se na český trůn vrátila značka Škoda. Mladoboleslavská automobilka získala naposled český mistrovský titul v roce 2004, kdy se šampióny stala posádka Kopecký – Schovánek startující se speciálem Škoda Fabia WRC.
Jednatřicetiletý Pavel Valoušek s rally začal poměrně pozdě. Do závodního auta se poprvé posadil až ve dvaceti letech, kdy skončil se závody ve sjezdu na horských kolech. Během deseti let vystřídal několik vozů a dokonce startoval i na mistrovství světa juniorů a produkčních aut. V českém mistrovství se objevoval sporadicky. Zásadní obrat v kariéře přišel až na začátku sezony 2010, kdy se stal jedničkou týmu Škoda Delimax. Za volantem továrního speciálu Škoda Fabia S2000 předváděl hned od začátku sezony skvělé výsledky. Vyhrál první dvě soutěže – Valašskou Rally a Rally Šumava. Kvůli jezdecké chybě nedokončil pouze jedinou soutěž - Rally Bohemia. Na prestižní Barum Rally se naopak posádka Valoušek – Hrůza stala díky třetímu místu nejlepší českou posádkou. Dobrou vizitkou je, že kvůli technickým problémům nemusela mladá dvojice odstoupit ze žádné soutěže. „Jsem spokojný. Pavel se Zdeňkem odváděli během celého roku profesionální práci. Bylo vidět, že s autem se soutěž od soutěže více zžívali a nabírali nejenom na rychlosti, ale i na jistotě. Vypadá to, že česká rally scéna definitivně získala svou novou hvězdu. Osobně bych chtěl poděkovat všem členům a partnerům Škoda Delimax týmu, zejména společnostem Škoda Auto a Delimax,“ řekl vedoucí týmu Josef Kopecký. V těchto dnech management Pavla Valouška intenzivně jedná o plánech na sezonu 2011. Program novopečené mistrovské posádky bude zveřejněn v nejbližších dnech.POZNÁMKA PRO EDITORY:Sedmidílný seriál Mediasport MMČR v rally byl v letošním roce mimořádně vyrovnaný. Mohlza to příliv závodních speciálů specifikace S2000. S vozem Škoda Fabia S2000 pravidelněstartoval Pavel Valoušek se spolujezdcem Zdeňkem Hrůzou. Mladá dvojice využívala špičkové zázemí Škoda Delimax Teamu, na jehož chodu se tovární podporou podílela i automobilka Škoda Auto. Zlínský Roman Kresta a příbramský Josef Peták sázeli na speciály Peugeot 207 S2000, Jaromír Tarabus na Ford Fiesta S2000. Hodně rychlé byly i vozy produkční kategorie N, které v letošním roce poprvé jely podle nových technických pravidel. Hlavně díky většímu restriktoru sání turba bylo rychlé Mitsubishi Lancer EVO IX plzeňského Václav Pecha.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.