Posádka Enteria Rally Team Roman Kresta, Tomáš Kašpárek na voze Peugeot 207 S2000 vyhrála XVIII. IMPROMAT Rallysprint Kopná Vizovice 2010. Čtyřiatřicetiletý Kresta vyhrál rallysprint na Kopné již potřetí a zároveň se dostal do čela průběžného pořadí českého rallysprintu. Na druhém místě dojeli Jaromír Tarabus, Daniel Trunkát (soutěžící AK Rallysport Brno) na voze Ford Fiesta S2000 se ztrátou 32,9 sekundy, na třetím místě skončila polská posádka Grzegorz Grzyb, Premyslaw Zawada (soutěžící Rufa Sport) s vozem Škoda Fabia S2000.
Letošní osmnáctý ročník nejpopulárnějšího domácího rallysprintu se započítával do ECOSUN Mistrovství České republiky v rally 2010, K4 Poháru České republiky v rally, Mistrovství České republiky juniorů, Poháru mládeže a Dámského poháru v rally. Kresta s Tarabusem vzali režii soutěže do svých rukou hned od první rychlostní zkoušky Barák a střídali se ve vedení. Pozdější vítěz vyhrál šest testů, Tarabus dva. Rozhodnutí padlo v předposlední erzetě Kameňák, v níž Tarabus po defektu nabral téměř čtyřicetisekundovou ztrátu a přišel o první místo. „Nasadili jsme s Tarabusem hned po startu vysoké tempo. Pokud by soupeř neměl defekt, tak bych zřejmě nevyhrál. Soutěž jsme brali hlavně jako důkladný test před Rallye Český Krumlov, která se uskuteční ve velkém šampionátu příští týden. S výsledkem jsem spokojený, s vozem jsme měli ještě nějaké problémy," uvedl Kresta, který vyhrál v Kopné už potřetí. Předtím triumfoval v okolí Podkopné Lhoty v letech 2004 a 2008. Tarabus si ke sprintu pouze odskočil z "velkého" šampionátu. „Letošní ročník byl určitě náročnější než předchozí. Tuším, že mě defekt v předposlední rychlostní zkoušce potkal při nájezdu do Vlčkové nebo ve zpomalovacím retardéru o obrubník. Zhruba sedm kilometrů jsme jeli na prázdné pneumatice. S druhým místem jsem i po této smůle spokojený," uvedl obhájce loňského prvenství v závěrečném servisu. Na třetím místě skončila polská posádka Grzegorz Grzyb, Premyslaw Zawada na voze Škoda Fabia S2000. Polák potřetí startoval na Kopné a potřetí obsadil medailové umístění. „Na rozdíl od místních jezdců jsme v nevýhodě, neboť zdejší tratě příliš neznáme. Bylo to dobré testování. Na trati se střídalo sucho a mokro a my jsme neznali podmínky na trati. Každopádně jsme rádi, že jsme udělali velmi dobrý výsledek. Byl to zdařilý závod,“ řekl sympatický Grzyb v cíli. Na čtvrtém místě skončil dosavadní lídr rallysprintového šampionátu Roman Odložilík (Škoda Fabia S2000), pátý dojel Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX), který se potýkal s technickými problémy svého vozu. Rovněž další příčky v první desítce obsadili jezdci ze zlínského regionu. Od šestého místa dále dojeli Miroslav Jakeš, Martin Vlček, Jan Jelínek, Martin Bujáček a Petr Trnovec. Z favoritů odstoupil s poruchou motoru už po druhé rychlostní zkoušce Jan Štěpánek (Škoda Octavia WRC), ve třetí zradila převodovka Milana Pantálka a Slovák Igor Drotár (oba Škoda Fabia WRC) skončil ve stejném testu mimo trať. Při druhém průjezdu Rakovou skončil mimo trať Lumír Firla (Mitsubishi Lancer EVO VII).V hodnocení dvoukolek a skupiny A byl suverénní Jan Dohnal (Suzuki Swift S1600), na druhém místě skončil se ztrátou 39,5 sekundy Antonín Novák (Citroën C2 S1600), třetí dojel Václav Dunovský (Suzuki Ignis S1600) s mankem 46 sekund na vítěze.V hodnocení K4 Poháru České republiky v rally byl nejrychlejší Petr Šimurda na voze Opel Kadett Coupé, který se radoval i přes penalizaci z těsného, ale zaslouženého vítězství. Na druhém místě skončil Jakub Král (Škoda Felicia Kit Car), třetí dojel Jiří Ševeček (Renault Clio Sport), který uhájil bronzovou příčku před Zdeňkem Tichým (Opel Kadett Coupé). Přejímkami na letošní Kopnou prošlo celkem 107 posádek ze 118 původně přihlášených. Na startu se objevilo 106 vozů, v cíli bylo klasifikováno 72 soutěžících.Český šampionát ve sprintrally a K4 Poháru České republiky pokračuje 4. Rally Krkonoše v Trutnově (18. – 19. června). XVIII. IMPROMAT Rallysprint Kopná Vizovice 2010Konečné pořadí v cíli soutěže (po 8. rychlostní zkoušce):1. Kresta, Kašpárek (Peugeot 207 S2000) 44:30,9 min2. Tarabus, Trunkát (Ford Fiesta S2000) + 32.9 s3. Grzyb, Zawada (PL, Škoda Fabia S2000) + 1:08,4 min4. R. Odložilík, P. Odložilík (Škoda Fabia S2000) + 1:21,4 min5. Orsák, Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:26,8 min6. M. Jakeš, T. Jakeš (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 2:23,6 min7. Vlček, Švajda (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 2:37,6 min8. Jelínek, Kotěna (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 2:59,1 min9. Bujáček, J. Král (Mitsubishi Lancer VO IX) + 3:18,6 min10.Trnovec, Staněk (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 3:28,6 minVyhrané RZ: Kresta – 6, Tarabus – 2. K4 Pohár České republiky v rally:1. Šimurda, Dlouhý (Opel Kadett Coupé) 52:31,8 min2. J. Král, Hrabec (Škoda Felicia Kit Car) + 3,8 s3. Ševeček, Fišer (Renault Clio Sport) + 20,6 s4. Tichý, Horák (Opel Kadett Coupé) + 24,5 s5. Daněk, Hlavatý (Škoda Favorit 136 L) + 2:40,7 minVe Vizovicích 15. května 2010 Roman ORDELT tiskový mluvčí IMPROMAT Rallysprint Kopná VizoviceFotogalerie Romana Turovského z Kopné
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.