Nově zformovaný Czech Ford National Team vstupuje do sezony 2010 s nemalými ambicemi. Česká stáj nasadí zbrusu nové speciály Ford Fiesta S2000 jak do mistrovství světa kategorie Super 2000 (S-WRC), tak do Mezinárodního mistrovství České republiky v rally. Ve světovém šampionátu bude barvy týmu hájit úřadující juniorský mistr světa Martin Prokop se zkušeným navigátorem Janem Tománkem, v domácím mistrovství bude Czech Ford National Team reprezentovat dvojice Jaromír Tarabus - Daniel Trunkát. Cílem týmu bude v obou šampionátech boj o titul.
Martin Prokop v předchozích sezonách získával zkušenosti ve světovém šampionátu v automobilových soutěžích, které roku 2009 zúročil ziskem titulu juniorského mistra světa a společně s Janem Tománkem vybojovali loni také druhé místo v hodnocení mistrovství světa produkčních vozů (PWRC). Před letošní sezonou se sedmadvacetiletý jihlavský jezdec rozhodl pro přestup do kategorie S2000. Mezinárodní automobilová federace (FIA) totiž v rámci MS rally letos poprvé vypisuje šampionát určený přímo pro tyto automobily, v sezoně 2011 navíc bude možné vozy S2000 přestavět podle pravidel pro nové speciály královské třídy WRC. Martin Prokop je přihlášen do šampionátu jezdců (FIA Super 2000 World Rally Championship) a Czech National Ford Team nechybí ani mezi registrovanými účastníky šampionátu týmů (FIA WRC Cup For S2000 Teams). Tým bude o body do klasifikace šampionátu bojovat na soutěžích ve Švédsku, Mexiku, na Novém Zélandu, ve Finsku, Německu, na Korsice a ve Walesu. Dvojice Martin Prokop - Jan Tománek již v současnosti patří mezi zkušené účastníky mistrovství světa, proto bude cílem české posádky usilovat o nejvyšší příčky jak v jednotlivých závodech, tak v celkovém hodnocení mistrovství světa v rally vozů třídy S2000.Letošní program posádky Prokop - Tománek by měl zahrnovat i další soutěže mimo rámec mistrovství světa. Českým fanouškům by se měli Martin s Janem představit minimálně při některém ze dvou největších domácích podniků: při červencové Rally Bohemia nebo při srpnové Barum Rally. Vyloučeny nejsou ani některé další zahraniční starty.V domácím šampionátu bude Czech Ford National Team reprezentovat Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem. Zlínsko-brněnská dvojice obsadila v celkovém hodnocení Mezinárodního mistrovství České republiky v rally 2009 páté místo, když v Příbrami vybojovala druhé místo absolutně a v Českém Krumlově skončila třetí. Velkého úspěchu dosáhli Jaromír s Danielem loni také na populárním Rallysprintu Kopná, kde nenašli přemožitele a radovali se z celkového vítězství.Jaromír Tarabus patří do skupiny českých jezdců, kteří již mají poměrně bohaté zkušenosti s vozy kategorie S2000. S vozy dvou různých značek této třídy startoval již v průběhu dvou uplynulých sezon, a to jak v MMČR rally a MČR sprintrally, tak v mistrovství světa. Při Britské rally 2008 obsadil s vozem třídy S2000 páté místo v hodnocení účastníků PWRC, loni v Norsku se ve stejné klasifikaci umístil jako šestý.Jednoznačnou prioritou posádky Tarabus - Trunkát v sezoně 2010 bude účast v MMČR rally. Zlínsko-brněnská dvojice absolvuje kompletní šampionát (7 soutěží), debut s Fiestou S2000 si odbude na konci března při Valašské rally. Se špičkovou technikou, jejíž kvality prokázala minulý víkend vítězstvím na slavné Rally Monte Carlo finská tovární posádka Fordu Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen, budou mít Jaromír s Danielem jasný cíl: bojovat o titul mezinárodních mistrů České republiky v rally. Posádka by se ovšem ráda znovu představila i v mistrovství světa rally, proto nyní pracuje na zajištění účasti ve Finské rally.Martin Prokop, jezdec Czech Ford National Teamu: „Ford Fiesta S2000 na mě udělal obrovský dojem. Zatím jsem absolvoval jen kraťoučký test, ale už po něm vím, že podvozek je špičkový, auto skvěle postavené a výtečně funguje. Naše cíle tedy zůstávají stejné, v S-WRC chceme bojovat o nejvyšší příčky. Myslím si, že jsme už nějaké úrovně dosáhli a díky absolvovanému počtu závodů jsme už určitým způsobem rozjetí a zkušeností už máme tolik, že si můžeme troufat závodit všude. Tempo budeme držet stejné. Handicapem pro nás samozřejmě trošičku bude neznalost auta, ale nemohu říct, že by to pro nás byl handicap ve srovnání s ostatními, protože pro většinu pilotů to bude nové auto, snad kromě Sandella, který už má zkušenosti, a Kosciuszka.“Jan Tománek, navigátor Martina Prokopa: „Pro mě bude sezona 2010 tak trochu ve znamení návratu k továrnímu týmu Ford, na který mám velmi příjemné vzpomínky. Je to plně profesionální tým bojující o nejvyšší mety a my, ačkoli jedeme za Czech Ford National Team, budeme s továrním týmem úzce spolupracovat. Cíle své a našeho týmu jsme si stanovili vysoko. Jelikož jsme se loni s Martinem Prokopem stali juniorskými mistry světa, očekávají se od nás umístění na předních příčkách a my bychom rádi tato očekávání splnili.“Jaromír Tarabus, jezdec Czech Ford National Teamu: „Na nadcházející sezonu se moc těšíme, zvlášť když je okořeněna tím, že budeme mít nový vůz. Naším snem je bojovat o titul mistrů České republiky v rally. Ovšem v šampionátu se v sezoně 2010 objeví řada kvalitních jezdců s kvalitními vozy, takže víme, že to bude těžké. Přesto bychom se rádi umístili na nejvyšších příčkách.“Daniel Trunkát, navigátor Jaromíra Tarabuse: „Minulou sezonu jsme v Mezinárodním mistrovství České republiky obsadili pátou příčku, takže letos bychom se rádi dostali výše. Proto jsme si také pořídili vůz Ford Fiesta S2000. Ačkoli konkurence bude letos v českém mistrovství velká, rádi bychom se dostali na medailové pozice i v celkovém hodnocení šampionátu. Také bychom rádi dovedli co nejvýše Czech Ford National Team, který budeme v českém mistrovství reprezentovat.“Martin Linhart, ředitel vnější komunikace FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.: „Vznik týmu se jménem Ford v názvu nás samozřejmě velice těší; tím víc, že v něm pojedou dvě velmi kvalitní posádky. Ford se, jak známo, rally sportu dlouhodobě věnuje nejen proto, že tahle nádherná disciplína přináší i zrychlení technického vývoje, ale také pro to, že úspěchy v soutěžích firma využívá v PR a marketingu. To samozřejmě chceme dělat i my na úrovni českého importéra. Od posádky Prokop - Tománek očekáváme souboj o absolutní špičku světového šampionátu S-WRC, od dvojice Tarabus - Trunkát pak přinejmenším boj o medailové pozice v hodnocení českého šampionátu.“Malcolm Wilson, ředitel týmu M-Sport: "Velice nás těší, že úřadující juniorský mistr světa pojede s jedním z našich vozů. Jsem rád, že se Martin poté, co skončil mezi juniory, rozhodl pro kategorii S2000 jako pro další postup ve své kariéře. Těšíme se na spolupráci s ním a dáme mu tolik technické podpory, kolik bude potřeba. Kategorie S2000 je pro nás velmi důležitá a já jsem si jist, že to v příští sezóně pro všechny zúčastněné posádky bude velice zajímavý šampionát!"
foto: Miloš Rybář/BPA
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.