Nově zformovaný Czech Ford National Team vstupuje do sezony 2010 s nemalými ambicemi. Česká stáj nasadí zbrusu nové speciály Ford Fiesta S2000 jak do mistrovství světa kategorie Super 2000 (S-WRC), tak do Mezinárodního mistrovství České republiky v rally. Ve světovém šampionátu bude barvy týmu hájit úřadující juniorský mistr světa Martin Prokop se zkušeným navigátorem Janem Tománkem, v domácím mistrovství bude Czech Ford National Team reprezentovat dvojice Jaromír Tarabus - Daniel Trunkát. Cílem týmu bude v obou šampionátech boj o titul.
Martin Prokop v předchozích sezonách získával zkušenosti ve světovém šampionátu v automobilových soutěžích, které roku 2009 zúročil ziskem titulu juniorského mistra světa a společně s Janem Tománkem vybojovali loni také druhé místo v hodnocení mistrovství světa produkčních vozů (PWRC). Před letošní sezonou se sedmadvacetiletý jihlavský jezdec rozhodl pro přestup do kategorie S2000. Mezinárodní automobilová federace (FIA) totiž v rámci MS rally letos poprvé vypisuje šampionát určený přímo pro tyto automobily, v sezoně 2011 navíc bude možné vozy S2000 přestavět podle pravidel pro nové speciály královské třídy WRC. Martin Prokop je přihlášen do šampionátu jezdců (FIA Super 2000 World Rally Championship) a Czech National Ford Team nechybí ani mezi registrovanými účastníky šampionátu týmů (FIA WRC Cup For S2000 Teams). Tým bude o body do klasifikace šampionátu bojovat na soutěžích ve Švédsku, Mexiku, na Novém Zélandu, ve Finsku, Německu, na Korsice a ve Walesu. Dvojice Martin Prokop - Jan Tománek již v současnosti patří mezi zkušené účastníky mistrovství světa, proto bude cílem české posádky usilovat o nejvyšší příčky jak v jednotlivých závodech, tak v celkovém hodnocení mistrovství světa v rally vozů třídy S2000.Letošní program posádky Prokop - Tománek by měl zahrnovat i další soutěže mimo rámec mistrovství světa. Českým fanouškům by se měli Martin s Janem představit minimálně při některém ze dvou největších domácích podniků: při červencové Rally Bohemia nebo při srpnové Barum Rally. Vyloučeny nejsou ani některé další zahraniční starty.V domácím šampionátu bude Czech Ford National Team reprezentovat Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem. Zlínsko-brněnská dvojice obsadila v celkovém hodnocení Mezinárodního mistrovství České republiky v rally 2009 páté místo, když v Příbrami vybojovala druhé místo absolutně a v Českém Krumlově skončila třetí. Velkého úspěchu dosáhli Jaromír s Danielem loni také na populárním Rallysprintu Kopná, kde nenašli přemožitele a radovali se z celkového vítězství.Jaromír Tarabus patří do skupiny českých jezdců, kteří již mají poměrně bohaté zkušenosti s vozy kategorie S2000. S vozy dvou různých značek této třídy startoval již v průběhu dvou uplynulých sezon, a to jak v MMČR rally a MČR sprintrally, tak v mistrovství světa. Při Britské rally 2008 obsadil s vozem třídy S2000 páté místo v hodnocení účastníků PWRC, loni v Norsku se ve stejné klasifikaci umístil jako šestý.Jednoznačnou prioritou posádky Tarabus - Trunkát v sezoně 2010 bude účast v MMČR rally. Zlínsko-brněnská dvojice absolvuje kompletní šampionát (7 soutěží), debut s Fiestou S2000 si odbude na konci března při Valašské rally. Se špičkovou technikou, jejíž kvality prokázala minulý víkend vítězstvím na slavné Rally Monte Carlo finská tovární posádka Fordu Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen, budou mít Jaromír s Danielem jasný cíl: bojovat o titul mezinárodních mistrů České republiky v rally. Posádka by se ovšem ráda znovu představila i v mistrovství světa rally, proto nyní pracuje na zajištění účasti ve Finské rally.Martin Prokop, jezdec Czech Ford National Teamu: „Ford Fiesta S2000 na mě udělal obrovský dojem. Zatím jsem absolvoval jen kraťoučký test, ale už po něm vím, že podvozek je špičkový, auto skvěle postavené a výtečně funguje. Naše cíle tedy zůstávají stejné, v S-WRC chceme bojovat o nejvyšší příčky. Myslím si, že jsme už nějaké úrovně dosáhli a díky absolvovanému počtu závodů jsme už určitým způsobem rozjetí a zkušeností už máme tolik, že si můžeme troufat závodit všude. Tempo budeme držet stejné. Handicapem pro nás samozřejmě trošičku bude neznalost auta, ale nemohu říct, že by to pro nás byl handicap ve srovnání s ostatními, protože pro většinu pilotů to bude nové auto, snad kromě Sandella, který už má zkušenosti, a Kosciuszka.“Jan Tománek, navigátor Martina Prokopa: „Pro mě bude sezona 2010 tak trochu ve znamení návratu k továrnímu týmu Ford, na který mám velmi příjemné vzpomínky. Je to plně profesionální tým bojující o nejvyšší mety a my, ačkoli jedeme za Czech Ford National Team, budeme s továrním týmem úzce spolupracovat. Cíle své a našeho týmu jsme si stanovili vysoko. Jelikož jsme se loni s Martinem Prokopem stali juniorskými mistry světa, očekávají se od nás umístění na předních příčkách a my bychom rádi tato očekávání splnili.“Jaromír Tarabus, jezdec Czech Ford National Teamu: „Na nadcházející sezonu se moc těšíme, zvlášť když je okořeněna tím, že budeme mít nový vůz. Naším snem je bojovat o titul mistrů České republiky v rally. Ovšem v šampionátu se v sezoně 2010 objeví řada kvalitních jezdců s kvalitními vozy, takže víme, že to bude těžké. Přesto bychom se rádi umístili na nejvyšších příčkách.“Daniel Trunkát, navigátor Jaromíra Tarabuse: „Minulou sezonu jsme v Mezinárodním mistrovství České republiky obsadili pátou příčku, takže letos bychom se rádi dostali výše. Proto jsme si také pořídili vůz Ford Fiesta S2000. Ačkoli konkurence bude letos v českém mistrovství velká, rádi bychom se dostali na medailové pozice i v celkovém hodnocení šampionátu. Také bychom rádi dovedli co nejvýše Czech Ford National Team, který budeme v českém mistrovství reprezentovat.“Martin Linhart, ředitel vnější komunikace FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.: „Vznik týmu se jménem Ford v názvu nás samozřejmě velice těší; tím víc, že v něm pojedou dvě velmi kvalitní posádky. Ford se, jak známo, rally sportu dlouhodobě věnuje nejen proto, že tahle nádherná disciplína přináší i zrychlení technického vývoje, ale také pro to, že úspěchy v soutěžích firma využívá v PR a marketingu. To samozřejmě chceme dělat i my na úrovni českého importéra. Od posádky Prokop - Tománek očekáváme souboj o absolutní špičku světového šampionátu S-WRC, od dvojice Tarabus - Trunkát pak přinejmenším boj o medailové pozice v hodnocení českého šampionátu.“Malcolm Wilson, ředitel týmu M-Sport: "Velice nás těší, že úřadující juniorský mistr světa pojede s jedním z našich vozů. Jsem rád, že se Martin poté, co skončil mezi juniory, rozhodl pro kategorii S2000 jako pro další postup ve své kariéře. Těšíme se na spolupráci s ním a dáme mu tolik technické podpory, kolik bude potřeba. Kategorie S2000 je pro nás velmi důležitá a já jsem si jist, že to v příští sezóně pro všechny zúčastněné posádky bude velice zajímavý šampionát!"
foto: Miloš Rybář/BPA
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.