V tomto článku se ohlédneme za trochu opomíjeným K4 Pohárem České republiky v rally, sedmidílným seriálem, který se mimo Horácké rally v Třebíči jel na stejných tratích jako šampionát ve sprintrally.
Účastníci PČR začali v letošní sezoně svou pouť za body na velmi náročných tratích v okolí Hrádku nad Nisou při 12. ročníku Thermica rally Lužické hory. Na sedmi měřených úsecích, okořeněných šotolinovými propojkami se nejlépe dařilo Pavlu Dohnalovi (Mitsubishi Lancer Evo IX), který s přehledem zvítězil před druhým Tomášem Růžičkou (Subaru Impreza), třetím Jiřím Hendrichem (Mitsubishi Lancer Evo VI) a ujal se vedení v seriálu.
Druhý podnik zavedl posádky na Vysočinu, kde se v historickém městě Telč odehrál již 10. ročník rally Vysočina. A ten přivítal účastníky velmi nevlídným a deštivým počasím, které však nic nezměnilo na opakování situace z Hrádku. Celkem suverénně soutěží prolétl Pavel Dohnal před dvojicí pronásledovatelů v pořadí Růžička, Hendrich a upevnil si průběžné vedení.Po první zastávce na severu Čech, druhé na Vysočině se PČR přestěhoval na Moravu na start nejpopulárnějšího českého sprintu 17. ročníku IMPROMAT rallysprintu Kopná. Na těžkých tratích v okolí Slušovic se dlouho zdálo, že se bude do třetice opakovat stejné pořadí jako z předešlých podniků. Bohužel smolařem se stal Tomáš Ružička, který odstoupil jednu vložku před koncem soutěže z druhého místa, kvůli požáru speciálu Subaru Impreza a tak druhé místo za vítězným Pavlem Dohnalem bral Jiří Hendrich a na bronzový stupínek se vyšvihl Pavel Pelech (Honda Civic VTi).
Čtvrtý podnik přivedl soutěžní posádky opět na sever Čech, tentokrát do našich nejvyšších hor Krkonoš, kde se v okolí Trutnova odehrál 3. ročník rally Krkonoše. Tři nejrychlejší posádky dosavadního pořadí se opět postavili na start a tak se dalo předpokládat, že si to rozdají o medailové pozice. To se také stalo, jen s jednou výjimkou. Do pořadí na čele začal již od začátku velmi promlouvat Richard Kirnig, který přesedl z Hondy Civic Type R do silného Mitsubishi Lancer Evo VII a obsadil druhé místo za opětovným suverénem Pavlem Dohnalem. Třetí dojel Hendrich a čtvrtý Růžicka.
K pátému podniku se ekipa PČR stěhovala opět na Moravu, kde na ně čekal 18. ročník Admiral rally Vyškov. Tato soutěž, „upečená“ až na poslední chvíli, notně zamávala pořadím PČR. Jeden z aspirantů na medailové pozice, Jiří Hendrich, skončil ještě před startem první vložky, jelikož ho zradil motor jeho lanceru šesté evoluce. Také další dva jezdci se silnými vozy japonských značek Subaru a Mitsubishi, Růžička a Kirnig, tentokrát nestačili na skvělý výkon mladičkého Miroslava Plíhala, který s dvoukolkou Citroen C2 R2 Max obsadil druhé místo. První neskončil nikdo jiný než suverén a tímto vítězstvím jistý držitel K4 PČR Pavel Dohnal.Mladičkému Janu Plíhalovi se na Moravě po tomto úspěchu zalíbilo a v šestém podniku, kterým byl 3. ročník AZpneu rally Jeseníky dokázal nemožné oproti silnějším vozům a dokázal zvítězit v celkové kvalifikaci. Vítězství to nebylo vůbec jednoduché, sice mu napomohlo odstoupení Růžičky pro poruchu motoru, ale zasloužené. Protože mladík, dokázal s dvoukolkou porážet na vložkách silné speciály Kirniga a Hendricha, druhého a třetího v pořadí.
Závěr seriálu obstarala opět moravská soutěž, Würth Partr Rally Vsetín a na startu již opět bez jistého vítěze Pavla Dohnala, který startoval mezi „velkými kluky“ ve třídě N4 i bez senzačního vítěze předešlé soutěže v Jeseníkách Míry Plíhala, dala příležitost dalším adeptům na vítězství. Této možnosti nevyužili Růžička ani Hendrich, které zradila technika a tak se z vítězství radoval Jan Melša (Mitsubishi Lancer Evo VIII) před Richardem Kirnigem, který tak získal v poháru stříbro a Robertem Nešporem (Škoda Felicia Kit Car).Celkové pořadí K4 Poháru České republiky v rally 1. Dohnal Pavel - Blažek Jiří Mitsubishi Lancer Evo IX2. Kirnig Richard - Bartoš M Mitsubishi Lancer Evo IX3. Hendrich Jiří - Hendrich Daniel Mitsubishi Lancer Evo VI4. Plíhal Miroslav - Stross Jiří Citroen C2 R2 Max5. Růžička Tomáš - Jurčík Jan Subaru Impreza6. Pelech Pavel - Bilka Michal Honda Civic VTi7. Paul Libor - Grabiec Martin Škoda Felicia Kit Car8. Macháček Tomáš - Kareš Pavel Škoda 130 LR9. Vopatřil Martin - Drmla Miroslav Škoda Felicia10. Václavík Zdeněk - Hájek Václav Škoda Felicia
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.