Obě rychlostní zkoušky Pražského rallysprintu, do jehož startu zbývají ještě zhruba dva týdny, které se pojedou na Strahově, doznají letos proti minulosti změn. Týká se to zkoušky okolo zdejšího stadiónu a také přímo uvnitř na speciálně pro tuto akci položené zámkové dlažbě. Svoji účast s WRC potvrdili nově Trojan a Valoušek.
Na Strahově je již připravena nová verze okruhu, který měl premiéru před rokem, kdy pořadatelé akce premiérově vyzkoušeli speciálku na atletické dráze stadionu Evžena Rošického na pražském Strahově. Na obvyklý povrch ovšem byly položeny tisíce kostek zámkové dlažby, po níž posádky jezdily. Posádky na speciálku vyrážely vždy dvě najednou, přičemž novinka se jevila jako zajímavá pro diváky i pro posádky. Problémem však mohlo být, že v případě zaváhání a zdržení některého z jezdců ve smyčce mohlo dojít k tomu, že by pak auta směřovala proti sobě. I když pro ten případ byli připraveno pořadatelé, které by samozřejmě druhou posádku zastavili. Proto bude zkouška letos pozměněna a vylepšena, přičemž v obměněné podobě bude zařazena, jako zahajovací a v sobotu odpoledne pak také na zakončení celé soutěže, která je letos volným podnikem, když oba tuzemské mistrovské šampionáty jsou již uzavřeny. Letošní úpravy jednak předejdou zmíněnému problému, navíc by celá zkouška měla být pro diváky ještě atraktivnější, přičemž posádky budou mít možnost na ní předvádět ještě více smyků a podobných kousků. Trať bude navíc delší, když posádky nakrouží celkem tři kolečka na zdejší zámkové dlažbě a tedy vzdálenost 1,6 km. Za zdůraznění pak ještě stojí, že diváci budou mít z tribun vše jako na dlani! V minulých dnech již došlo k ostrému testování dráhy, které takto popisuje novinář Petr Eliáš, který byl testování přítomen : "Musím říci, že trať je rozhodně lepší, než v loňském roce a podařilo se ji udělat daleko atraktivnější. V místech výjezdů ze zatáček je více místa pro smyky a při Pražském sprintu o ně jistě nebude nouze. Dráhu testovali Zdeněk Tichý a Luboš Tenkl a šlo jim to opravdu dobře. Nová podoba rychlostní zkoušky je lepší. Auto se zde může rozjet na vyšší rychlost a zejména v oblasti "za brankou" se dá ve dvou vracácích pěkně zatáhnout za ruční brzdu. Pěkný bude i výjezd levou zatáčkou z motanice "za brankou",". Za zmínku pak jistě stojí i fakt, že celá RZ přímo na stadiónu bude „gradovat“ – ti nejlepší jezdci s vozy S 2000 a WRC pojedou až na závěr a to v páteční RZ 1 i v sobotní závěrečné RZ 5. Jak již jsme i zmínili v jedné z předchozích tiskových zpráv, na speciálce bude dostatek prostoru i vytáčení takzvaných koleček, takže po vyhlášení nejlepších se fandové mohou těšit i na ně. Vyhlášení vítězů a výsledků XV. Tip Cars Pražského rallysprintu totiž bude navazovat na projetí posledního vozu RZ 5 , nazvanou Subaru Nové Legacy Special Stage – stadion. Závěr akce i celý její průběh tedy jistě i letos bude provázet skvělá atmosféra a fandové třeba vytvoří i lepší „kotel“, než na fotbalu. Cíl pak je naplánován zhruba dvacet minut po 15 hodině. Chybět nebude ani klasická a notoricky známá erzeta okolo stadionu na Strahově, která ale dozná změny v tom, že se oba její průjezdy pojedou v jediném směru a to s časovým odstupem mezi průjezdy 96 minut. Pojede se zde dvakrát po sobě, přičemž první průjezd - RZ 3 - pak startuje v 10,00 hodin dopoledne. V tomto případě pojedou posádky od nejnižších startovních čísel k nejvyšším, tedy nejlepší posádky pojedou jako první. V pauze mezi průjezdy pak bude možné posádky pozorovat opodál v servisní zóně, kde jistě bude možnost získat i autogramy, případně se s některými jezdci i vyfotografovat. Na Strahově vůbec stačí jen „popocházet“ pár stovek metrů a každý divák zde na jednom místě uvidí tolik průjezdů závodních vozů, jako na málokteré jiné soutěži. I proto je jistě tato závěrečná akce tuzemské sezóny tolik oblíbená. Bude zde startovní i cílová rampa, celkem čtyři rychlostní zkoušky, ředitelství i servisní zóna. Připomeňme, že se zde pojede na několika různých druzích povrchu – na asfaltu, na obvykle dost uklouzaných kostkách a na zámkové dlažbě. Chybět tradičně nebudou ani zpomalovací retardéry. A komu to stále ještě nestačí k naplánování osobní účasti, tomu přidáváme ještě alespoň několik jmen. O účasti Romana Kresty, či Václava Pecha i Emila Trinera ( oba s vozy WRC) jsme již informovali. Novými jmény ve startovní listině pak jsou Karel Trojan a nejen Moraváky jistě potěší účast Pavla Valouška. Oba navíc pojedou s vozy Škoda Octávia WRC. Přihlášen je rovněž první český jezdec ve formuli 1 a závodnický všeuměl Tomáš Enge, který zůstává věrný plynovému pohonu, jako při svých startech v téměř celé letošní sezóně sprintů, kde startoval. Doplňme, že RZ Řeporyje cementárna byla letos zrušena a vůbec se nepojede, ale nahradí ji pravděpodobně velmi atraktivní zcela nová zkouška na dostihovém závodišti v pražské Velké Chuchli! Sem se dá jednak lépe a snadněji dojet a jsou zde i lepší parkovací možnosti a také dostatek míst na tribunách. XV. Tipcars Pražský rallysprint se pojede ve dvou dnech – v pátek 5. a v sobotu 6. prosince. Celkem zahrnuje 43,25 km rychlostních zkoušek s asfaltovým povrchem různé kvality, kostky, zámkovou dlažbu a v Chuchli navíc s mix šotoliny s asfaltem. Opět lze čekat výborné jezdecké obsazení, včetně speciálů WRC i S 2000. Vstupenky se letos budou prodávat jen přímo na místě a budou platit na kteroukoliv z pěti připravených erzet. Držitelé průkazů ZTP mají vstup ZDARMA, stejně jako osoby, tedy děti do 16 let.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.