Tradiční tečka za sezónou 2009 - XV. Tipcars Pražský rallysprint – nabídne zcela novou okruhovou RZ v Chuchli přímo v areálu tamního dostihového závodiště a změny doznají také obě (tedy všechny čtyři) RZ na Strahově. Pojede se první prosincovou sobotu, když první erzeta a celá soutěž startuje v pátek v podvečer.
To nejdůležitější a po oba dny celkem čtyři rychlostní zkoušky, včetně dvou speciálek na zámkové dlažbě uvnitř stadiónu, se pojede na Strahově. Na úvod soutěže se pojede speciálka přímo uvnitř stadionu Evžena Rošického ( RZ 1 ), která je naplánována podobně jako při své premiéře v loňském roce v pátek v podvečer. Konkrétně první etapa startuje v 17,57 hod. a první jezdec naplno na speciálce vyrazí úderem 18 hodiny.Speciální RZ nazvaná Subaru Nové Legacy Special Stage – stadion se pojede jako páteční úvodní a sobotní i celkově poslední rychlostní zkouška celé soutěže ( konkrétně RZ 1 a RZ 5). Především je ale připravována jinak koncipovaná trať. Opět se pojede na zámkové dlažbě, ale trať bude o něco „jednodušší“, než vloni. Posádky zde při obou průjezdech zkoušky nakrouží tentokrát tři kola a tedy celkem 1,6 km. Diváci ze zdejších tribun uvidí celý průběh zkoušky a vše budou mít jako na dlani.Notoricky známou zkouškou, kterou snad není třeba představovat, bude RZ nazvaná podle hlavního sponzora celé soutěže Tipcars – okruh Strahov. Poprvé se tato obvykle obrovskými davy fanoušků „obsypaná“ erzeta pojede v 10 hodin dopoledne a pak následuje servis, který je „na dohled“ rovněž na Strahově. Stejnou třináctikilometrovou dávku si pak posádky dají ještě jednou se startem první posádky v 11,36 hod. Pro úplnost dodejme, že závěrečná RZ 5 se jede rovněž na Strahově, ale opět přímo v jeho útrobách - odstartuje ve 13,06 hod. Následuje přeskupení s další možností „okukovat“ závodní vozy i jejich posádky zblízka a v 15,21 hodin pak vítěz projede cílovou rampou. Ta je tentokrát umístěna přímo na stadiónu na Strahově a hned vedle rampy bude dostatečně velká plocha, velmi vhodná pro vytáčení radostných „koleček“, které budou pro většinou zúčastněných posádek definitivní tečkou za letošní sezónou. Ta sice nejsou v časovém harmonogramu ani povinná, ale většina předních posádek jimi jistě „zahřeje na duši“ přihlížející fanoušky.Proti zažité minulosti dochází ještě k jedné změně, na níž je nutné upozornit. Z hlediska bezpečnosti se totiž RZ 3 i RZ 4 pojedou shodně ve stejném směru a nikoliv v obou směrech, jako dosud. Změna směru jízdy s sebou samozřejmě přináší i změnu únikových a bezpečnostních zón a ty nelze přeměnit tak rychle. Proto se pojedou oba průjezdy ve stejném směru. Pro diváky je ale jistě potěšitelné, že tím tak přibyde diváckých míst ! Není pochyb o tom, že na Strahově (i v Chuchli) opět bude na co koukat a že by si fandové letošní Prahu neměli nechat ujít.Připomeňme ještě pro úplnost naprostou novinku letošního ročníku: V sobotu ráno se zahajuje zcela novou převážně šotolinovou okruhovou RZ 2 v areálu chuchelského závodiště, mimochodem nazvanou Hatatitla – okruh Velká Chuchle, po níž následuje výše zmiňovaný zbytek dění na Strahově. Okruhová první sobotní ranní zkouška v dostihovém areálu rovněž nabídne nepochybně atraktivní podívanou ( stejně jako ty strahovské). Diváci uvidí projíždějící vozy čtyřikrát ( jedou se čtyři okruhy) a navíc je z tribun přehledný celý areál, takže mohou posádky sledovat po celou dobu. „Hatatitla” bude měřit celkem 14 kilometrů. Celá soutěž pak 70 km, z toho 43 km budou měřené úseky.Ukázky testovacich jízd v Chuchli, plné táhlých smyků, pak již nyní najdete na oficiální stránce akce na adrese http://www.prazskyrallysprint.cz/ .XV. Tipcars Pražský rallysprint se opět pojede o mikulášském víkendu a se startem v pátek v podvečer. Opět lze čekat výborné jezdecké obsazení. Fandové se mohou těšit na Václava Pecha, Romana Krestu, Tomáše Engeho a snad i na Emila Trinera a mnoho dalších. Již nyní leží pořadatelům „na stole“ přihlášky čtyř speciálů WRC a dvou vozů S 2000, jak budeme brzy informovat v další zprávě. Vstupenky se letos budou prodávat jen přímo na místě a budou platit na kteroukoliv z pěti připravených erzet. Držitelé průkazů ZTP mají vstup ZDARMA, stejně jako osoby, tedy děti do 16 let.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.