Píše se datum 7. říjen1989 a v Příbrami startuje další z podniků domácího mistrovství Rally Příbram. Vítězný pohár si odváží posádka Leo Pavlík – Karel Jirátko startující na voze Audi Quattro. Rally poznamenává nepříjemná havárie, na jejímž konci je smrt Jaroslava Nerušila. Pojďme si v krátkosti připomenout tuto smutnou událost.
Je to přesně dvacet let, co nás opustil člověk, který rally miloval a dal tomuto sportu celé své srdce – Jaroslav Nerušil. Jeho posledním závodem byla Rally Příbram a smolná 13. RZ Krásná Hora - Hrachov. Na startu této erzety stála mimo jiné i bílá Škoda 130 L s posádkou Petr Vraj – Jaroslav Nerušil. V té chvíli nikdo z posádky netušil, jaké drama se smutným koncem se odehraje za pár minut. "Tehdy přišla silná průtrž mračen. V polovině erzety trať klesala do obce Drážkov a za jedním z horizontů se valilo z kopce mnoho vody. Nikdo z pořadatelů nás na tuto situaci neupozorňoval. Na tomto místě jsme dostali jsme aquaplaning a z kopce se řítili do Drážkova. V té chvíli bylo auto zcela neovladatelné a my se zastavili až o vjezd do dvora u jednoho domu," připomíná situaci Petr Vraj. Místním divákům se podařilo dostat posádku z vraku vozu a do příjezdu sanitky čekali Petr s Jardou v domě, kde se z nepříjemné havárie vzpamatovávali.
Následující sled událostí dnes mnohé doslova šokuje. Pro zraněnou posádku přijela sanitka, kde chybělo to hlavní: lékař. "Asi po čtvrt hodině pro nás přijela sanitka bez lékaře a ta nás odvezla do Sedlčan. Toto byl podle mne chybný krok, neboť ve stejně vzdálené Příbrami byla špičkově vybavená hornická nemocnice. Během cesty do Sedlčan jsem si s Jardou normálně povídal a nic nenasvědčovalo dalším potížím.V Sedlčanech jsme asi půl hodiny čekali na doktora, neboť ten byl již mimo službu. Tento lékař vůbec nevěděl o tom, že se nějaká rally opodál jede. Já jsem měl po havárii dobité nohy. Po vyšetření jsem byl poslaný na hotel a ráno jsme Avií jeli domů. Šílené bolesti se u mne projevily až na druhý den, kdy jsem šel do vsetínské nemocnice, kde jsem následně ležel týden na pozorování. Jarda měl zlomeninu kyčle, roztrženou bradu a ránu pod okem, jinak byl v pořádku ale zůstal v nemocnici v Sedlčanech. Až po třech dnech, kdy se jeho zdravotní stav zhoršil, tak jej převezli do pražské nemocnice, kde zemřel na embolii," popsal průběh dění po havárii Petr Vraj a doplňuje. "Byla to všechno shoda nešťastných náhod. My jsme měli ve škodovce montovaný rám Heigo. Ten v té době dovážel a prodával za valuty Jan Charouz. Rám byl hliníkový a lehký, ale v dané chvíli byl úplně na nic, neboť, vůbec neplnil funkci, kterou plnit měl: bezpečně chránit posádku."
Úspěchy Jaroslava Nerušila:
1982 Telíšek – Nerušil vůz Zastava 101 - 9. místo abs. v A 1300 v M ČSSR (3. Šumava )
1983 Hambálek – Nerušil vůz Lada 21011 - 3. místo abs. v A 1300 M ČSSR (8. Šumava, 3. Příbram, 2. R.Sigma)
1984 Vraj - Nerušil vůz Škoda 120 LS – 5.místo abs. M ČSSR (2. Teplice, 3. Příbrami)
1985 Martinásek – Nerušil vůz Renault 5 Alpine - 3.místo abs. v A1 1600 v P ČSR (3. Varnsdorf), Vraj - Nerušil vůz Škoda 120 LS - 2. místo abs. v M ČSSR (2. Šumava, 1. Příbram)
1986 Vraj – Nerušil vůz Škoda 130 L – 5. místo abs. v A1300 M ČSSR (3. Teplice, 3. Šumava)
1987 Vraj - Nerušil vůz Škoda 130 L - 7. místo abs. v M ČSSR (5. Šumava, 8. Košice, 8. Příbram2. místo abs. v A 1300 (1. Šumava, 2. Košice, 2. Příbram) Barum Tribeč Rally – 6.místo abs.
1988 Vraj – Nerušil vůz Škoda 130 L - 8. místo abs. v M ČSSR (10. Val. zima, 7. Šumava, 7. Teplice, 7. Barum, 4. Košice, 6. Příbram) 2. místo abs. v A 1300 (5. Šumava, 3. Teplice, 1. Košice, 2. Příbram) Rally du Valli – 4. místo abs.
1989 Vraj – Nerušil vůz Škoda 130 L - 19. místo abs. v M ČSSR (7. Val. zima, 7. Barum)
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.