Ke svému poslednímu letošnímu mistrovskému podniku v rámci Mediasport Mezinárodního Mistrovství ČR v rally nastoupila o uplynulém víkendu posádka Mogul Racing Teamu Roman Kresta - Petr Gross s vozem Peugeot 207 S2000.
Zlínsko - Boleslavská dvojice obhajující mistrovský titul v absolutní klasifikaci měla šanci rozhodnout o obhajobě již při uplynulém klání v Příbrami, nicméně tehdy byla proti technika a vše zůstávalo otevřené až pro poslední soutěž MMČR. Souboj o titul však nebyl jediným dramatem, který závěrečná soutěž slibovala.
Krátce před jejím startem se totiž rozhodla svou trochou do mlýna přispět také matka příroda a uštědřila kopcům na Liberecku a Jablonecku vydatnou sněhovou nadílku. Tím se však značně zkomplikoval život organizátorům soutěže, kteří nakonec byli nuceni soutěž zredukovat do podoby pětizkouškového sprintu.
Krátká trať ve spojení s nevyzpytatelným počasím slibovala na páteční večer a sobotní den slušné drama. "Vypadalo to všelijak," říká Roman Kresta o situaci před startem samotné rally. "Počasí prostě soutěži ani trochu nepřálo a určitě se nejednalo vůbec o nic příjemného pro realizační tým, který musel v podstatě v hodině dvanácté měnit kompletně celou organizaci soutěže."
Nakonec došlo na zkrácenou verzi rally a Roman s Petrem do ní vstoupili třetím časem na speciálce vedoucí ulicemi Mladé Boleslavi. Tento stav dával velmi dobrou výchozí pozici pro další boje. Dramatická zápletka posledního podniku letošního MMČR však ještě pro Mogul Racing Team zdaleka končit neměla. Zásadní situace totiž čekala posádku až v úvodu sobotního programu. Hned na úvodní sobotní rychlostní zkoušce byla dvojice v kokpitu Peugeotu 207 S2000 rychlejší, než bylo v daném úseku potřeba. Vůz v rychlé levé zatáčce na kluzkém povrchu nezatočil a jen díky Romanově duchapřítomnosti a bleskové reakci se pouze "otřel o svodidla".
"Bohužel jsem se nevyhnul chybě," popisuje situaci a její následky Roman Kresta. "Snažili jsme se jet rychle bez ohledu na stav mistrovství. Bylo by hloupé udělat chybu, kdybychom nejeli v tempu, protože to už se mi několikrát stalo osudným. Soutěž byla krátká a mohlo se stát cokoli. Proto nemělo smysl, jet jen na jistotu," pokračuje v objasnění situace. "Jeli jsme tedy v tempu, které však bylo v daném úseku o zoubek větší, než mělo být. Bylo to ale dáno tím, že se prostě muselo jet. Měli jsme však obrovské štěstí v tom, že nás svodidla vrátila do hry a "pouze" jsme urazili spojovačku na zadní nápravě."
Štěstím v neštěstí byla skutečnost, že po prvním sobotním průjezdu následovala servisní zastávka. Romanovi s Petrem se podařilo dostat vůz do servisu a dále již bylo vše v rukách týmových mechaniků. "Kluci odvedli vynikající práci a za to jim patří náš dík," vyslovuje pochvalu svým mechanikům Roman Kresta.
"Vše se podařilo dát dopořádku a na nás pak bylo jet tak, abychom dosáhli na body, které byly potřeba k obhajobě titulu."
"Byla to jedna z nejtěžších sezón mé kariéry," ohlíží se Roman Kresta za letošním ročníkem MMČR. "Bylo to jako na houpačce. Jednou se dařilo, jednou ne, ale jsem velmi, velmi rád, že se vše podařilo a titul jsme obhájili. Od začátku roku jsme dokázali zajistit rozpočet, techniku, vybudovali zcela nový tým takřka na zelené louce. Ano, poslední dvě soutěže byly velmi stresující, velmi hektické, ale nakonec jsme dokázali vše zvládnout a obhájit titul."
"Romanova slova mohu jen potvrdit," dodává Petr Gross. "Je známou pravdou, že obhájit titul je těžší, než jej získat a ani v našem případě tomu nebylo jinak. Já jsem velmi rád, že jsem v letošním roce mohl spolupracovat při vzniku tak kvalitního týmu jako je Mogul Racing Team."
"Za spolupráci na všem čeho jsme letos dosáhli, chceme poděkovat našim partnerům a týmu lidí, který máme kolem sebe," pokračuje Roman Kresta v hodnocení sezóny. "Chceme velice poděkovat všem našim partnerům, společnostem Paramo, Tescoma, Enteria, PSG, DF Partner, AOP, V&LMAIS a všem dalším. Bez nich by zisk titulu, ani účast v letošním ročníku nebyly možné. Chci také velmi poděkovat týmu lidí, který máme s Petrem kolem sebe, protože v průběhu sezóny odvedli obrovský kus práce. Bez partnerů a lidí z týmu by výsledek nemohl být takový, jaký je. Je to zejména jejich zásluha. My už to auto jen řídíme," vyslovují Roman s Petrem poděkování všem, kdo se na zisku letošního titulu Mezinárodních Mistrů ČR podíleli. "Rádi bychom také poděkovali našim soupeřům za souboje na tratích. Byli velmi kvalitní a získat titul v takové konkurenci bylo velmi těžké. A samozřejmě v neposlední řadě chceme poděkovat za podporu všem fanouškům a příznivcům rally, kteří nás podél tratí povzbuzovali. Tento titul patří také vám," uzavírají Roman Kresta a Petr Gross.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.