Na Rally Příbram si dojeli Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem pro svoje doposud nejlepší umístění v MMČR, když obsadili druhou příčku v absolutním pořadí. Jejich vyrovnaný souboj o vítězství s Václavem Pechem a Petrem Uhlem byl navíc hlavní ozdobou celé soutěže.
"Tým byl po Barum rally trošku zklamaný, protože nás poměrně brzy zradilo auto, takže jsme byli na Příbram o to více natěšení," konstatuje Dan Trunkát. Po první trojici z pátečních šesti RZ figurovala posádka na 3. místě za Romanem Krestou a necelé tři sekundy za Václavem Pechem. Další kolo rychlostních zkoušek se už jelo za tmy a znovu se v něm potvrdilo, že tma Jaromírovi svědčí. Cenný dílčí úspěch se podařilo posádce získat v podobě vítězství na RZ4. Nejlepší čas se podařilo zajet i na RZ5, takže po odstoupení Romana Kresty kvůli technické závadě se Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem mohli radovat z vítězství v první etapě a s tím spojeného přídělu bonusových bodů do tabulky MMČR. Jaromír: "Od začátku jsme chtěli jet rychle, ale v první páteční rundě bylo ještě cítit, že časy nejsou úplně nejlepší. Závěr dne se však podařil pěkně, takže po pátku panovala spokojenost." Daniel: "Pátek proběhl bez problémů, přičemž noční RZ se nám vyloženě povedly. Také jsme měli štěstí, že na RZ4 jsme netrefili srnku, která je vidět přebíhající před vozem na onboardu."
Do druhého dne pak posádka Abarthu Grande Punto S2000 vstupovala s náskokem 7,5 vteřiny na Václava Pecha. Na první ranní RZ se podařilo náskok navýšit na 13 sekund, ovšem následující RZ zase patřily Pechovi a náskok „T&T“ se zmenšil na 3 sekundy. Jaromír Tarabus: "Druhý den jsme chtěli začít co nejrychleji, věděli jsme, že Vašek Pech bude samozřejmě hodně rychlý a chtěli jsme zkusit udržet ho nějak za námi. Na první ranní RZ se podařilo navýšit náskok, druhá nám taky vyšla dobře. Vaškovi ze však potom podařilo zajet pěkně na třetí RZ dne a na následné Vystrkovské zkoušce jsme jeli na můj vkus až příliš opatrně, nechtěli jsme nikde sklouznout." Jednu z rolí sehrála v této fázi závodu také penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly. Dan Trunkát: "Podařilo se mi, mimo jiné díky tomu, že jsme jeli poprvé jako první v pořadí, špatně spočítat čas. Dostali jsme tedy 10 sekund penalizace, čímž jsme se propadli z prvního místa na druhé o necelých 7 sekund. Ale snažili jsme se stále tlačit."
Do druhé sekce sobotní etapy se podařilo vstoupit opět vítězstvím a přetahovaná o vteřinky a první místo naplno pokračovala. Jaromír: "Druhá runda sobotních RZ začala opět skvěle, podobně jako první. Ale na třinácté RZ jsme pak měli krizovou situaci - z onboardu to až tak hrozně nevypadá, ale auto málem sjelo dolu ze stráně a hrozilo i poškození o stromy. Po této příhodě jsme jeli druhém Vystrkově raději opět opatrněji," komentuje pilot situaci, kdy se auto v ostré pravé zatáčce na blátě dostalo částečně mimo trať. Ztráta na první místo před posledními 4 RZ se tak zvýšila na sice nevelkých, ale při dané vyrovnanosti už obtížně smazatelných 17 sekund.
Poslední průjezd Dublovickou RZ posádce opět vyšel na výbornou, když se z náskoku plzeňské dvojice podařilo umazat 5 sekund a připsat si tak na této RZ hattrick. Hned na následujícím úseku Skrýšov-Sedlčany bohužel přišel defekt pneumatiky, který znamenal definitivní konec nadějí na vítězství. Jaromír Tarabus: "Před třetími průjezdy jsme si řekli, že zkusíme ještě zabrat a uvidíme, co z toho bude. Bohužel na druhé RZ závěrečného kola jsme měli defekt. Ani nevíme, kde přesně jsme ho chytli, auto naráz v jedné zatáčce málem nezatočilo a na následné rovince pak už bylo jasné, že máme defekt. Pneumatika se naštěstí dobře odseparovala, takže se auto příliš nepoškodilo." Dan Trunkát: "Defekt jsme dostali 3 km po startu, takže jsme na něm jeli celých zbývajících 6 km do cíle a ztratili tím téměř 40 sekund. Takže pak už to bylo zejména o dojetí do cíle a museli jsme si spíše hlídat, aby se nám nepřiblížil zezadu třetí Peták.“ „Proto jsme pro jistotu jeli následnou předposlední RZ ještě naplno. Naštěstí ztráta kvůli defektu nenarostla tolik, aby nás mohl Pepa Peták více ohrozit. Druhé místo jsme pak pohlídali tradičně klidnější jízdou na Vystrkově," dodává Jaromír k závěru soutěže, kdy se podařilo ještě vyhrát předposlední rychlostní zkoušku. "Rádi bychom poděkovali mechanikům a celému týmu za přípravu auta, fanouškům za podporu." Dan Trunkát: "Výsledek je to samozřejmě moc pěkný. Jsme rádi, že se potvrzuje, že cesta, kterou jsme se vydali pro zbytek roku, je správná. Tým funguje dobře a nyní se již těšíme na Rally Bohemia."
Před závěrečným podnikem Mezinárodního mistrovství ČR v rally je posádka na 5. místě absolutního pořadí.
SevenOaks Rally Příbram 2009
1. Pech Václav – Uhel Petr Mitsubishi Lancer Evo IX 1:31:22,8 2. Tarabus Jaromír – Trunkát Daniel Abarth S2000 Grande Punto +50,8 3. Peták Josef – Alena Benešová Peugeot 207 S200 +1:21,4 4. Štajf Vojtěch – Dolečková Marcela Subaru Impreza Sti +1:40,6 5. Běhálek Dan – Černohorský Petr Subaru Impreza Sti +2:00,0 6. Arazim Václav – Gál Julius Mitsubishi Lancer Evo IX +2:14,7 7. Jelínek Jan – Kotěna Miroslav Mitsubishi Lancer Evo IX +3:38,4 8. Mifka Radek – Plachý Tomáš Mitsubishi Lancer Evo IX +4:21,8
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.