54,96 měřených kilometrů rozdělených do 15 rychlostních testů, to byla porce, kterou potřebovaly zdolat soutěžní posádky 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín, pro dosažení cílové rampy historicky nejkvalitněji obsazené automobilové soutěže pořádané na území České Republiky. Se startovním číslem 8 se vstříc obtížným tratím vydala v pátek posádka Tescoma rally teamu Roman Kresta - Petr Gross s vozem Peugeot 207 S2000.
Privátní český tým čekalo při vrcholu sezóny těžké měření sil s továrními týmy Škoda, Abarth a s tovární podporou startujícím týmem Kronos, vybavenými špičkovými vozy se zkušenými posádkami v jejich kokpitech. Roman s Petrem zahájili soutěž sedmým časem na úvodní páteční městské speciálce. V následující sobotní etapě si ještě o dvě místa polepšili a po první etapě jim patřila pátá pozice v průběžném hodnocení soutěže. "Soutěž pojímáme ve dvou rovinách, soutěžíme samozřejmě v rámci IRC, ale jízdu musíme přizpůsobit s ohledem na stav MMČR, které je naší prioritou. Očekával jsem průběh takový, jaký soutěž doposud má. Po úvodní etapě jsme s průběhěm spokojeni, neměli jsme žádné závažné technické problémy a pro nedělní etapu zvolíme stejnou strategii, jakou jsme měli dnes," řekl v sobotním večerním servisu Roman Kresta.
Nedělní etapa se sestávala z 6 rychlostních testů o délce 97,98 kilometrů. Hned v jejim úvodu skončila soutěž pro Fredyho Loixe, jenž figuroval do té doby na druhé pozici a Roman s Patrem se tak dostali na průběžnou čtvrtou příčku. Dvě rychlostní zkoušky před koncem soutěže pak postoupili po chybě Juho Hanninena na průběžný bronz, nicméně po následujícím testu posádka Tescoma Rally Teamu klesla zpět na čtvrtou pozici, na které soutěž také s desetivteřinovou ztrátou na pódium dokončila. "Před Juho Hanninena jsme se dostali díky jeho výjezdu mimo trať a s tím spojené ztrátě," komentuje Roman Kresta vývoji druhé etapy.
"Za normálních okolností bychom Juha nepředjeli, takže je těžko mluvit o souboji. První trojka jela tak, že na stupních vítězů skončili naprosto oprávněně a bylo by nespravedlivé, kdybychom takto náhodně dosáhli na stupně vítězů my. Nedělní část soutěže se pro nás vyvíjela celkově pohodově, bez zásadních potíží. Neriskovali jsme ani v sobotu, ani v neděli. Měli jsme dobře nastavené i připravené auto, povedla se nám volba pneumatik, ale nechtěli jsme jít za hranici přiměřeného rizika a soupeři byli prostě lepší."
"Barumku jsme si samozřejmě užili a byl to skutečný vrchol letošní sezóny," doplňuje Romana Petr Gross. "Jsem zamozřejmě rád, že výsledek je takový jaký je a pro Romana bylo určitě velmi těžké rozhodování, zda závodit s těmi nej a nebo se soustředit na body do MMČR. Konkurence byla obrovská, ale myslím, že se nám podařilo zvládnout obojí."
"Letošní Barum Czech Rally plně potvrdila to co se od ní očekávalo, a to že bude absolutním vrcholem nejen českého šampionátu v rally, ale i celého seriálu IRC," říká provozní ředitel generálního partnera týmu pro Barum Rally, společnosti Tescoma s.r.o., Ing. Petr Chytka. "Nepamatuji se, že by "barumka" měla tolik adeptů na vítězství. Jsme rádi, že naše posádka byla rovnoceným soupeřem jezdcům továrních týmů. Výsledek v závodě je vždy kombinací výkonu posádky, kvality vozu, jezdeckých a technických chyb a fungování celého týmu. Jsem přesvědčen, že Roman s Petrem v daných podmínkách předvedli špičkový výkon a čtvrté místo v absolutním pořadí je velmi dobrý výsledek, který navíc posádku přiblížil ke splnění hlavního cíle, a tím je titul absolutního vítěze MMČR v rally. Chtěl bych touto cestou srdečně poblahopřát k vítězství Honzovi Kopeckému a Petru Starému."
"Chtěli bychom touto cestou poděkovat partnerům za podporu, mechanikům za vynikající práci, pořadatelům za výborně připravenou soutěž a samozřejmě fanouškům za perfektní atmosféru, kterou u trati vytvořili," uzavírají ohlédnutí za Barum Czech Rally Zlín 2009 Roman Kresta a Petr Gross.
Nyní se již Roman Kresta s Petrem Grossem soustředí na další podnik Mezinárodního Mistrovství ČR v Rally, kterým bude ve dnech 18.-19. září XXXI. SEVENOAKS Rally Příbram.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.