Letošní Barum Rally jednoznačně patřila k vrcholu letošní soutěžácké sezóny. Pohled do startovní listiny překypující hvězdnými jmény dával tušit, že se bude jednat o nejzajímavější a nejnapínavější závod letošního roku. Favoritů na vítězství bylo více než mnoho a o speciály S2000 rozhodně nebyla nouze.
Letošní ročník byl pro Honzu Černého, který se tento rok účastní Mistrovství Evropy, velkou premiérou na Barumce. Příbramský jezdec před závodem neskrýval své nadšení, ale zároveň i respekt z náročných a krásných vložek. "Barumka je nádherná soutěž. Vložky jsou opravdu velmi náročné a nebude zde lehké neudělat chybu. Chceme se pokusit o to jet rychlým tempem a vyhnout se problémům. Prioritou je pro nás zisk bodů do hodnocení Mistrovství Evropy, ale také co nejvyšší umístění v rámci absolutního pořadí. Vzhledem k obrovské konkurenci jsme však v našich očekáváních hodně při zemi," řekl před závodem Honza Černý.
Premiéra na slavné Barum Rally byla pro Honzu Černého, kterého navigoval Pavel Kohout, doslova snová. Bezchybná a zároveň rychlá jízda dovedla Honzu Černého k 13. místu v absolutním pořadí, což je vzhledem k obrovské konkurenci skutečně fantastický výsledek. Příbramský mladík dokonce vybojoval i stříbro v hodnocení Mistrovství Evropy a stejné umístění mezi juniory.
"Do závodu jsme vstoupili až příliš opatrně a páteční superspeciálka v centru Zlína se příliš nevydařila. O to více jsme se těšili na sobotní etapu, která začínala slavnou Pindulou. Ihned od začátku jsme nasadili svižné tempo a pokusili se ho udržet po zbytek závodu. Sobotní etapa byla velice náročná, jelikož byla druhá i třetí sekce poznamenaná deštěm. Podmínky byly skutečně velmi náročné a startovní pole před námi značně řídlo. V sobotu večer nám již patřila 21. příčka v absolutním pořadí a druhá příčka v hodnocení Mistrovství Evropy. Nedělní etapa začínala na stále ještě vlhkých tratích a zejména lesní úseky byly velmi náročné. Nám se však podařila volba pneumatik a já jsem ve voze cítil jistotu. V druhých průjezdech Trojáku a Semetína jsme se pak zlepšili vždy o více než půl minuty a před poslední rychlostní zkouškou nám patřilo 14. místo asi 13 vteřin za Arazimem. Čekal nás však již jen Komárov a ačkoli se jedná o naší oblíbenou vložku, bylo jasné, že tento náskok již nebude možné dotáhnout. Rychlostní zkoušku jsme absolvovali velmi rychlým tempem a tajně doufali v chybu soupeře. Ve stopce jsme pak viděli Vaclava Arazima a jeho vůz s defektem na levém předním kole. Třinácté místo bylo naše. V poslední době jsme měli hodně smůly, spoustu technických problémů apod. Na Barumce se všechno zlomilo a štěstěna konečně stála při nás." hodnotí závod šťastný Honza Černý.
"Atmosféra celého závodu byla doslova neuvěřitelná. Nikdy jsem neviděl tolik fanoušků kolem tratí, lidé stáli a mávali kolem silnic i na přejezdech, řidiči ochotně uvolňovali cestu. Zlín je zkrátka kraj zaslíbený automobilovým soutěžím a bylo to vidět na každém kroku. Organizace z našeho pohledu také fungovala na výbornou a tak máme ze závodu jen samé pozitivní pocity," říká spolujezdec Pavel Kohout.
"Rádi bychom poděkovali všem, díky nimž jsme se mohli závodu zůčastnit a celému našemu týmu. Kluci podávali v servisu skvělé výkony a i díky nim jsme dosáhli skvělého výsledku. V neposlední řadě bychom chtěli poděkovat našemu fanclubu, za jejich podporu a fandění. Kluci jsou na vložkách vidět a vždy nás ženou dopředu. Dík samozřejmě patří i všem ostatním, kteří nám během závodu drželi palce," uzavírá Honza.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.