S blížícím se termínem startu Barum Czech Rally Zlín stoupá také nervozita regionálních jezdců. Ti tradičně tvoří nepřehlédnutelnou část startovního pole. Mezi jinými se na soutěž chystají také Jaroslav Orsák a Jan Jelínek. Pro oba bude letošní rally výjimečná. Pro prvního tím, že se do soutěže přihlásil s vozem Fiat Grande Punto S2000, který vymění za své Mitsubishi Lancer Evo IX, a pro druhého proto, že po sedmi letech chce konečně dojet do cíle.
Jaroslav Orsák letos válí v jednodenních soutěžích. V mistrovství České republiky ve sprintrally je v průběžném pořadí na čele šampionátu. "Půl hodiny před uzávěrkou přihlášek jsem dostal nabídku, zúčastnit se barumky s autem specifikace Super 2000. Dlouho jsem neváhal," vysvětlil Jaroslav Orsák, proč bude pilotovat vůz Fiat Grande Punto. I když pojede se silným a konkurenceschopným autem, zůstává v odhadech svých možností opatrný. "Konkurence bude obrovská. Navíc nepojedeme s poslední evolucí fiatu, ale s loňským modelem, takže továrním týmům nebudeme moci konkurovat. Budeme se samozřejmě snažit dojet co nejlépe, ale hlavně si hodláme závod užít," prohlásil i za svého spolujezdce Karla Vajíka zkušený jezdec.
Orsák doufá, že jiný vůz mu pomůže prolomit smůlu, která ho letos provází v závodech mistrovství republiky. Zatímco v rallysprintech se mu nebývale daří, ve velkém šampionátu má smůlu. "Začalo to na Valašské rally, kde jsme měli technické problémy a od té doby se nás smůla stále drží. Když už nám auto jelo, tak jsem zase se dopustil jezdecké chyby. Snad se to na barumce zlomí a my konečně dojedeme do cíle," doufal Orsák. Rychlé změny vozu se pilot neobává. "Už jsme s autem něco odjeli. Čeká nás ještě jeden velký test, kdy bychom měli najet asi sedmdesát kilometrů, takže s vozem budeme seznámeni docela dobře," tvrdil Jaroslav Orsák.
S produkčním autem Mitsubishi Lancer EVO IX odstartuje do soutěže další z domácích jezdců Jan Jelínek."Barumka je svátek pro všechny fanoušky i domácí jezdce. Odmalička jsem se na soutěž chodil dívat, teď jsem vděčný, že se jí můžu aktivně účastnit," říkal dvaatřicetiletý soutěžák ze Zlína, kterému se na domácí rally nejvíc dařilo v roce 2002, kdy vyhrál svou třídu s vozem Honda Civic. "Od té doby jsem ani jednou nedojel do cíle. Doufám, že letos smůlu protrhneme a objevíme se na cílové rampě. Rádi bychom skončili v první dvacítce celkové klasifikace." I proto věnuje Jelínek se svým spolujezdcem Miroslavem Kotěnou přípravě na letošní soutěž mimořádnou pozornost. "Dáváme auto do kupy, vyměnili jsme všechny důležité součásti a připravujeme se i po fyzické stránce. Čeká nás velice těžká soutěž. Důležité bude udržet od pátku až do neděle stoprocentní pozornost a neudělat zbytečnou chybu," uzavřel Jan Jelínek.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.