S blížícím se termínem startu Barum Czech Rally Zlín stoupá také nervozita regionálních jezdců. Ti tradičně tvoří nepřehlédnutelnou část startovního pole. Mezi jinými se na soutěž chystají také Jaroslav Orsák a Jan Jelínek. Pro oba bude letošní rally výjimečná. Pro prvního tím, že se do soutěže přihlásil s vozem Fiat Grande Punto S2000, který vymění za své Mitsubishi Lancer Evo IX, a pro druhého proto, že po sedmi letech chce konečně dojet do cíle.
Jaroslav Orsák letos válí v jednodenních soutěžích. V mistrovství České republiky ve sprintrally je v průběžném pořadí na čele šampionátu. "Půl hodiny před uzávěrkou přihlášek jsem dostal nabídku, zúčastnit se barumky s autem specifikace Super 2000. Dlouho jsem neváhal," vysvětlil Jaroslav Orsák, proč bude pilotovat vůz Fiat Grande Punto. I když pojede se silným a konkurenceschopným autem, zůstává v odhadech svých možností opatrný. "Konkurence bude obrovská. Navíc nepojedeme s poslední evolucí fiatu, ale s loňským modelem, takže továrním týmům nebudeme moci konkurovat. Budeme se samozřejmě snažit dojet co nejlépe, ale hlavně si hodláme závod užít," prohlásil i za svého spolujezdce Karla Vajíka zkušený jezdec.
Orsák doufá, že jiný vůz mu pomůže prolomit smůlu, která ho letos provází v závodech mistrovství republiky. Zatímco v rallysprintech se mu nebývale daří, ve velkém šampionátu má smůlu. "Začalo to na Valašské rally, kde jsme měli technické problémy a od té doby se nás smůla stále drží. Když už nám auto jelo, tak jsem zase se dopustil jezdecké chyby. Snad se to na barumce zlomí a my konečně dojedeme do cíle," doufal Orsák. Rychlé změny vozu se pilot neobává. "Už jsme s autem něco odjeli. Čeká nás ještě jeden velký test, kdy bychom měli najet asi sedmdesát kilometrů, takže s vozem budeme seznámeni docela dobře," tvrdil Jaroslav Orsák.
S produkčním autem Mitsubishi Lancer EVO IX odstartuje do soutěže další z domácích jezdců Jan Jelínek."Barumka je svátek pro všechny fanoušky i domácí jezdce. Odmalička jsem se na soutěž chodil dívat, teď jsem vděčný, že se jí můžu aktivně účastnit," říkal dvaatřicetiletý soutěžák ze Zlína, kterému se na domácí rally nejvíc dařilo v roce 2002, kdy vyhrál svou třídu s vozem Honda Civic. "Od té doby jsem ani jednou nedojel do cíle. Doufám, že letos smůlu protrhneme a objevíme se na cílové rampě. Rádi bychom skončili v první dvacítce celkové klasifikace." I proto věnuje Jelínek se svým spolujezdcem Miroslavem Kotěnou přípravě na letošní soutěž mimořádnou pozornost. "Dáváme auto do kupy, vyměnili jsme všechny důležité součásti a připravujeme se i po fyzické stránce. Čeká nás velice těžká soutěž. Důležité bude udržet od pátku až do neděle stoprocentní pozornost a neudělat zbytečnou chybu," uzavřel Jan Jelínek.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.