Retardéry jsou nezbytné, říká ředitel zlínské rally

barum rally zlín
barum rally zlín, foto: www.barum.rally.cz
Drahomír Kvasnička 16. srpna 2009 09:02
Sdílej:

Už jen dny zbývají do startu 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Největší motoristická soutěž by měla navzdory ekonomické krizi přilákat k tratím rychlostních zkoušek opět desítky tisíc diváků, na které čeká jedinečná podívaná. Složení startovního pole slibuje závod, jaký Zlínsko a Česká republika ještě nevidělo. Na startu se sejde kompletní evropská i česká elita a rekordní počet pětadvaceti vozů specifikace Super 2000.

Organizátoři už pilují jen poslední drobnosti. Náročný program posledních měsíců je znát na každém, kdo se na přípravách podílí. "Jsem už opravdu unavený. Přece jen jsem starší osoba," přiznal s úsměvem ředitel soutěže Miloslav Regner. Jeho únavu však kompenzuje spokojenost, protože tratě jsou perfektně připravené na závod. Oproti loňsku se toho příliš nezměnilo. Některé úseky se pojedou v jiném pořadí nebo obráceným směrem. Na tratích však přibylo množství zpomalovacích retardérů. "Z retardérů nemám radost. Podle mě je každý takový prvek na cestě špatný, ale v našich podmínkách, kdy jsou některé úseky nebezpečně rychlé, nám nezbývá jiná možnost, než je na trať umístit. Vybírali jsme místa ve spolupráci s Romanem Krestou tak, aby byly z bezpečnostního hlediska co nejefektivnější," vysvětlil Regner. Podle platných regulí by na tratích soutěže neměli jezdci před závodem trénovat mimo povolené termíny. Situace je však často odlišná. "Je to trochu problém,“ připustil ředitel soutěže. „Jezdci na tohle pravidlo zapomínají. Považuji to za nečestné jednání. Navíc obtěžují obyvatele obcí, které jsou poblíž tratí."

Zájem špičkových jezdců o letošní soutěž na Zlínsku je skutečně enormní. Ne náhodou získala Barum Czech Rally Zlín přídomek „malé mistrovství světa.“ "Je to potěšitelné, ale musím přiznat, že mistrovství světa je stále ještě o hodně dál. Na druhou stranu je často zklamáním, když na některé ze soutěží jedou dva týmy, které závodí jen mezi sebou, zatímco na barumce je řada špičkových továrních týmů s elitními piloty. Je pravda, že jedou na menších autech, ale je to často daleko vyrovnanější a napínavější než některé závody světového šampionátu," mínil Regner. Zájem motoristických fanoušků o soutěž bývá pravidelně obrovský. Kolem tratí je rok co rok skoro dvě stě tisíc diváků. Tentokrát by jich mohlo být ještě víc. "Letos se nejede Deutschland rally v Německu, která bývala na programu týden před barumkou. To by mohlo přilákat řadu skalních fanoušků, kteří jezdí na soutěže mistrovství světa," přemítal Miloslav Regner. "Slyšel jsem, že se tamní organizátoři přijedou podívat, jak to u nás děláme."

Miloslav Regner stojí u zlínské rally prakticky od jejího zrodu a může porovnávat, kam se soutěž během bezmála čtyř desítek let posunula. "Kdysi jsme si mysleli, že jezdce přilákáme na ubytování, benzín a nejrůznější úlevy na startovném, ale zjistili jsme, že tudy cesta nevede. Musíme vybudovat takovou rally, kterou budou jezdci chtít jet kvůli bodům do šampionátu a perfektní organizaci. O to se snažíme a zdá se, že se nám to i daří," nastínil změny v přístupu k pořádání soutěže její šéf.

O tom, že je organizace Barum Czech Rally Zlín na vynikající úrovní ví své i plk. Mgr. Václav Karkoška, vedoucí územního odboru pro vnější službu Policie České republiky ve Zlíně. "S organizátory se spolupracuje velmi dobře. Vědí, co chtějí a všechno co slíbí, dodrží," chválil Karkoška. Také letos se strážci zákona zaměří během soutěže na bezpečnost účastníků silničního provozu. "Na zabezpečení rally se bude podílet asi dvě stě policistů, třicet automobilů, deset motocyklů a vrtulník. Osm motorek bude vybaveno speciálním záznamovým zařízením pro měření rychlosti. Nechceme zastavovat řidiče zbytečně, ale pouze v případě dopravních přestupků," uzavřel šéf dopravního inspektorátu.

Ve Zlíně 13. srpna 2009                                                            Drahomír KVASNIČKA                                                                                                  tiskové středisko                                                                                             Barum Czech Rally Zlín

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.