Už jen dny zbývají do startu 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Největší motoristická soutěž by měla navzdory ekonomické krizi přilákat k tratím rychlostních zkoušek opět desítky tisíc diváků, na které čeká jedinečná podívaná. Složení startovního pole slibuje závod, jaký Zlínsko a Česká republika ještě nevidělo. Na startu se sejde kompletní evropská i česká elita a rekordní počet pětadvaceti vozů specifikace Super 2000.
Organizátoři už pilují jen poslední drobnosti. Náročný program posledních měsíců je znát na každém, kdo se na přípravách podílí. "Jsem už opravdu unavený. Přece jen jsem starší osoba," přiznal s úsměvem ředitel soutěže Miloslav Regner. Jeho únavu však kompenzuje spokojenost, protože tratě jsou perfektně připravené na závod. Oproti loňsku se toho příliš nezměnilo. Některé úseky se pojedou v jiném pořadí nebo obráceným směrem. Na tratích však přibylo množství zpomalovacích retardérů. "Z retardérů nemám radost. Podle mě je každý takový prvek na cestě špatný, ale v našich podmínkách, kdy jsou některé úseky nebezpečně rychlé, nám nezbývá jiná možnost, než je na trať umístit. Vybírali jsme místa ve spolupráci s Romanem Krestou tak, aby byly z bezpečnostního hlediska co nejefektivnější," vysvětlil Regner. Podle platných regulí by na tratích soutěže neměli jezdci před závodem trénovat mimo povolené termíny. Situace je však často odlišná. "Je to trochu problém,“ připustil ředitel soutěže. „Jezdci na tohle pravidlo zapomínají. Považuji to za nečestné jednání. Navíc obtěžují obyvatele obcí, které jsou poblíž tratí."
Zájem špičkových jezdců o letošní soutěž na Zlínsku je skutečně enormní. Ne náhodou získala Barum Czech Rally Zlín přídomek „malé mistrovství světa.“ "Je to potěšitelné, ale musím přiznat, že mistrovství světa je stále ještě o hodně dál. Na druhou stranu je často zklamáním, když na některé ze soutěží jedou dva týmy, které závodí jen mezi sebou, zatímco na barumce je řada špičkových továrních týmů s elitními piloty. Je pravda, že jedou na menších autech, ale je to často daleko vyrovnanější a napínavější než některé závody světového šampionátu," mínil Regner. Zájem motoristických fanoušků o soutěž bývá pravidelně obrovský. Kolem tratí je rok co rok skoro dvě stě tisíc diváků. Tentokrát by jich mohlo být ještě víc. "Letos se nejede Deutschland rally v Německu, která bývala na programu týden před barumkou. To by mohlo přilákat řadu skalních fanoušků, kteří jezdí na soutěže mistrovství světa," přemítal Miloslav Regner. "Slyšel jsem, že se tamní organizátoři přijedou podívat, jak to u nás děláme."
Miloslav Regner stojí u zlínské rally prakticky od jejího zrodu a může porovnávat, kam se soutěž během bezmála čtyř desítek let posunula. "Kdysi jsme si mysleli, že jezdce přilákáme na ubytování, benzín a nejrůznější úlevy na startovném, ale zjistili jsme, že tudy cesta nevede. Musíme vybudovat takovou rally, kterou budou jezdci chtít jet kvůli bodům do šampionátu a perfektní organizaci. O to se snažíme a zdá se, že se nám to i daří," nastínil změny v přístupu k pořádání soutěže její šéf.
O tom, že je organizace Barum Czech Rally Zlín na vynikající úrovní ví své i plk. Mgr. Václav Karkoška, vedoucí územního odboru pro vnější službu Policie České republiky ve Zlíně. "S organizátory se spolupracuje velmi dobře. Vědí, co chtějí a všechno co slíbí, dodrží," chválil Karkoška. Také letos se strážci zákona zaměří během soutěže na bezpečnost účastníků silničního provozu. "Na zabezpečení rally se bude podílet asi dvě stě policistů, třicet automobilů, deset motocyklů a vrtulník. Osm motorek bude vybaveno speciálním záznamovým zařízením pro měření rychlosti. Nechceme zastavovat řidiče zbytečně, ale pouze v případě dopravních přestupků," uzavřel šéf dopravního inspektorátu.
Ve Zlíně 13. srpna 2009 Drahomír KVASNIČKA tiskové středisko Barum Czech Rally Zlín
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?