Už jen dny zbývají do startu 39. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Největší motoristická soutěž by měla navzdory ekonomické krizi přilákat k tratím rychlostních zkoušek opět desítky tisíc diváků, na které čeká jedinečná podívaná. Složení startovního pole slibuje závod, jaký Zlínsko a Česká republika ještě nevidělo. Na startu se sejde kompletní evropská i česká elita a rekordní počet pětadvaceti vozů specifikace Super 2000.
Organizátoři už pilují jen poslední drobnosti. Náročný program posledních měsíců je znát na každém, kdo se na přípravách podílí. "Jsem už opravdu unavený. Přece jen jsem starší osoba," přiznal s úsměvem ředitel soutěže Miloslav Regner. Jeho únavu však kompenzuje spokojenost, protože tratě jsou perfektně připravené na závod. Oproti loňsku se toho příliš nezměnilo. Některé úseky se pojedou v jiném pořadí nebo obráceným směrem. Na tratích však přibylo množství zpomalovacích retardérů. "Z retardérů nemám radost. Podle mě je každý takový prvek na cestě špatný, ale v našich podmínkách, kdy jsou některé úseky nebezpečně rychlé, nám nezbývá jiná možnost, než je na trať umístit. Vybírali jsme místa ve spolupráci s Romanem Krestou tak, aby byly z bezpečnostního hlediska co nejefektivnější," vysvětlil Regner. Podle platných regulí by na tratích soutěže neměli jezdci před závodem trénovat mimo povolené termíny. Situace je však často odlišná. "Je to trochu problém,“ připustil ředitel soutěže. „Jezdci na tohle pravidlo zapomínají. Považuji to za nečestné jednání. Navíc obtěžují obyvatele obcí, které jsou poblíž tratí."
Zájem špičkových jezdců o letošní soutěž na Zlínsku je skutečně enormní. Ne náhodou získala Barum Czech Rally Zlín přídomek „malé mistrovství světa.“ "Je to potěšitelné, ale musím přiznat, že mistrovství světa je stále ještě o hodně dál. Na druhou stranu je často zklamáním, když na některé ze soutěží jedou dva týmy, které závodí jen mezi sebou, zatímco na barumce je řada špičkových továrních týmů s elitními piloty. Je pravda, že jedou na menších autech, ale je to často daleko vyrovnanější a napínavější než některé závody světového šampionátu," mínil Regner. Zájem motoristických fanoušků o soutěž bývá pravidelně obrovský. Kolem tratí je rok co rok skoro dvě stě tisíc diváků. Tentokrát by jich mohlo být ještě víc. "Letos se nejede Deutschland rally v Německu, která bývala na programu týden před barumkou. To by mohlo přilákat řadu skalních fanoušků, kteří jezdí na soutěže mistrovství světa," přemítal Miloslav Regner. "Slyšel jsem, že se tamní organizátoři přijedou podívat, jak to u nás děláme."
Miloslav Regner stojí u zlínské rally prakticky od jejího zrodu a může porovnávat, kam se soutěž během bezmála čtyř desítek let posunula. "Kdysi jsme si mysleli, že jezdce přilákáme na ubytování, benzín a nejrůznější úlevy na startovném, ale zjistili jsme, že tudy cesta nevede. Musíme vybudovat takovou rally, kterou budou jezdci chtít jet kvůli bodům do šampionátu a perfektní organizaci. O to se snažíme a zdá se, že se nám to i daří," nastínil změny v přístupu k pořádání soutěže její šéf.
O tom, že je organizace Barum Czech Rally Zlín na vynikající úrovní ví své i plk. Mgr. Václav Karkoška, vedoucí územního odboru pro vnější službu Policie České republiky ve Zlíně. "S organizátory se spolupracuje velmi dobře. Vědí, co chtějí a všechno co slíbí, dodrží," chválil Karkoška. Také letos se strážci zákona zaměří během soutěže na bezpečnost účastníků silničního provozu. "Na zabezpečení rally se bude podílet asi dvě stě policistů, třicet automobilů, deset motocyklů a vrtulník. Osm motorek bude vybaveno speciálním záznamovým zařízením pro měření rychlosti. Nechceme zastavovat řidiče zbytečně, ale pouze v případě dopravních přestupků," uzavřel šéf dopravního inspektorátu.
Ve Zlíně 13. srpna 2009 Drahomír KVASNIČKA tiskové středisko Barum Czech Rally Zlín
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.